Boeken en publicaties
Zoeken
Taal/Lezen primair onderwijs
Taal primair onderwijs
Hoe beter leerlingen taal beheersen, hoe beter de prestaties bij andere vakken. Taal speelt vrijwel overal een rol. Om kinderen de beste kansen te bieden is taalonderwijs belangrijk. Haalt u het beste uit alle leerlingen?
CPS Uitgeverij biedt publicaties op het gebied van taal voor alle leerlingen, de sterke en de taalzwakke leerling. Er zijn publicaties gericht op het leren lezen en het leren begrijpend lezen. Ook is er onder andere aandacht voor fonemisch bewustzijn, begrijpend luisteren, leren schrijven, woordenschatonderwijs en de doorgaande leeslijn.
-
Meer informatie
Focus op het schrijfproces
Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid
Schrijfvaardigheid goed neerzetten binnen het schrijfonderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen monitoren, is voor veel leraren een grote uitdaging. Focus op het schrijfproces biedt hiervoor een heldere en praktische aanpak met het vijffasenmodel
-
Meer informatie
Handboek technisch lezen in de basisschool
Instructie en didactiek in de doorgaande lijn
Dit bijna 400 pagina’s tellende handboek geeft een compleet en actueel overzicht van wat er nodig is om het onderwijs in technisch lezen, dat wil zeggen: vloeiend lezen, optimaal vorm te geven. Het is een rijke en onmisbare aanvulling op dat wat in de methodes staat over effectief leesonderwijs.
-
Meer informatie
Verdiepend lezen
Leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten
Alle leerlingen zouden complexe teksten moeten lezen. Als leerlingen complexe teksten begrijpend kunnen lezen, verbetert hun leesvaardigheid. De auteurs beschrijven hoe leraren hun instructie zo vormgeven dat leerlingen – op alle niveaus en bij alle vakken – verdiepend lezen.
-
Meer informatie
Grip op leesbegrip
Toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van begrijpend lezen van kinderen.
-
Meer informatie
Lezen... denken... begrijpen!
Handboek begrijpend luisteren en lezen in het basisonderwijs
Hoe maakt u van lezende kinderen begrijpende lezers? Hoe zorgt u voor een goede opbouw van de les begrijpend lezen? En hoe krijgt u zicht op de leesontwikkeling van leerlingen? Deze herziene uitgave (2014) geeft antwoord op al deze vragen.
-
Meer informatie
Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
De praktijk van begrijpend luisteren met het jonge kind
Hoe zorgt u er voor dat jonge kinderen nog beter worden in begrijpend luisteren? Het format in deze Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat helpt u daarbij. Het toont stap voor stap hoe u activiteiten voorbereidt en uitvoert met voorbeeldteksten als basis.
-
Meer informatie
Werkmap Fonemisch bewustzijn
Aan de slag met klanken en letters in groep 1 en 2
Met deze werkmap kunnen leerkrachten gestructureerd en didactisch verantwoord werken aan het fonemisch bewustzijn van kinderen in groep 1 en 2.
-
Meer informatie
Set: Fonemisch bewustzijn en Begrijpend luisteren en woordenschat
Deze set bestaat uit de werkmappen Fonemisch bewustzijn en Begrijpend luisteren en woordenschat. Een waardevolle aanvulling op het taalonderwijs voor de groepen 1 en 2 van de basisschool.
-
Meer informatie
Set: Gecijferd bewustzijn en Begrijpend luisteren en woordenschat
Met deze complete set kunt u aan de slag met getalbegrip, meten en meetkunde in groep 1 en 2 alsmede met begrijpend luisteren en woordenschat voor groep 1, 2 en 3.
-
Meer informatie
Set: werkmappen Gecijferd bewustzijn, Fonemisch bewustzijn en Begrijpend luisteren en woordenschat
Set van 3 werkmappen voor de groepen 1, 2 en 3 van het basisonderwijs.