Boeken en publicaties
Zoeken

Focus op het schrijfproces
Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid
- Bestelnummer:
- 32444
- Onderwijssoort:
- primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo
- Auteur(s):
- Els Loman, m.m.v.: Jeroen Aarssen en Heleen Strating
- Uitgever/Jaar:
- CPS oktober 2022 (1e druk)
- Materiaal:
- boek, paperback, ong. 145 pagina’s
- ISBN:
- 9789065082336
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Heb jij ook behoefte aan een heldere aanpak voor schrijfvaardigheid?
Focus op het schrijfproces; Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid biedt leidraad, zowel voor het po als het vo.
Schrijfvaardigheid goed neerzetten binnen het schrijfonderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen monitoren, is voor veel leraren een grote uitdaging. Focus op het schrijfproces biedt hiervoor een heldere en praktische aanpak met het vijffasenmodel als basis.
Focus op het schrijfproces in een notendop
- Hoe je leerlingen begeleidt door een proces in vijf fasen van oriëntatie tot publicatie
- Heldere stappen met steeds meer eigenaarschap bij de leerling per fase
- Hoe je tot een goede doelgerichte schrijfopdracht komt of die van een methode inpast
- Inzicht in feedback op en beoordeling van schrijfproduct én schrijfproces
- Grip op monitoring van ontwikkeling, maar ook zicht daarop voor de leerling zelf
- Tijdwinst door grip op het schrijfproces en integratie in het onderwijs
- Werkdocumenten* en voorbeelden die je op weg helpen
Wil je nog meer weten?
Ja, ik wil de inhoudsopgave bekijken.
* Download hier de invulbare werkdocumenten (.zip bestand)
Begeleid je leerlingen naar eigenaarschap van hun schrijfproces en betere schrijfproducten
Dat veel leraren het schrijfonderwijs lastig te organiseren, onderwijzen en beoordelen vinden, bleek uit onderzoek van de Onderwijsinspectie (2021). Sinds 2012 speelt dit al en is het schrijfonderwijs nog niet verbeterd. Er is dus sprake van een mooie uitdaging en CPS pakt de handschoen op met deze uitgave. We ondersteunen je met dit praktische basisboek je schrijfonderwijs effectief in te richten. We laten je zien hoe je je leerlingen begeleidt en motiveert in hun schrijfproces. Het vijffasenmodel is zo opgezet dat leerlingen zich gaandeweg het schrijfproces zelfregulerende vaardigheden eigen maken. Aandacht voor dit proces heeft een positief effect op de kwaliteit van het schrijfproduct. En dat ontdekken je leerlingen ook.
Het belang van schrijfvaardigheid is groot
Schrijven is een essentiële vaardigheid in het onderwijs. Maar schrijfvaardig zijn draagt ook bij aan je persoonsvorming. Door regelmatig schrijfprocessen te doorlopen leer je steeds beter je gedachten te ordenen, je gedachten kritisch te bevragen en jezelf een stem te geven, je uit te drukken. Waar gesproken taal vluchtig is, helpt schrijven om te plannen, gedachten en doelstellingen concreet te maken. Een doordachte tekst levert een ander gesprek op dan delen wat je te binnen schiet.
Achtergrond
Focus op het schrijfproces is een uitgebreide herziening en actualisatie van de CPS-uitgave Teksten in de maak (Korstanje, 2012). Ook in deze uitgave introduceerde CPS al het vijffasenmodel* dat zich richt op het schrijfproces. Met de herleefde aandacht voor de plek en aanpak van schrijfvaardigheid in het schrijfonderwijs en daarnaast de ontwikkelingen rond zelfregulerende vaardigheden en eigenaarschap van leerlingen, werd het tijd voor deze nieuwe uitgave.
*Gebaseerd op ‘Fasenmodel schrijfonderwijs’ ontwikkeld door SLO (Hoogeveen, 1993).
Over de auteur
Els Loman heeft deze herziening verzorgd. Zij heeft aan verschillende publicaties van CPS een bijdrage geleverd en o.a. het (Jeugd)kwaliteitenspel ontwikkeld. Zij is bij CPS met name actief als adviseur, trainer en coach. Els ondersteunt besturen, scholen en leraren bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Zij denkt en werkt binnen scholen integraal en verbindt daarbij praktijk, theorie en beleid.
Haar expertise: taalbeleid, schoolontwikkeling, (vreemde) taaldidactiek, leercoach, persoonlijk leiderschap en 7Habits Covey.
Voordat zij in 2000 bij CPS kwam werken, werkte ze als docent Frans in het voortgezet onderwijs.
Reviews
Schrijf een reviewPraktisch en informatief
Dit praktische basisboek is een zeer bruikbaar en inderdaad praktisch boek voor in het (basis) onderwijs. Ook de bijlagen zijn fijn en goed te gebruiken. Er is voldoende aandacht voor de doorlopende leerlijn en de verschillende stappen in het 5 fasen model. Er is aandacht voor het schrijfproces in de onderbouw (groep 1,2,3) maar wel wat beknopter dan voor de bovenbouw.