Boeken en publicaties
Zoeken

De architectuur van het leerlandschap
Professionalisering in de school
- Bestelnummer:
- RenD078
- Onderwijssoort:
- Voortgezet onderwijs | Beroepsonderwijs
- Auteur(s):
- Linda Odenthal, Ariena Verbaan, Claudine Verbiest
- Uitgever/Jaar:
- Amersfoort : CPS, 2014
- Materiaal:
- 116 p.
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Deze publicatie is alleen digitaal beschikbaar en gratis te downloaden.
Professionalisering wordt gezien als dé sleutel om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Toch is het idee nog relatief nieuw dat een school, net als voor haar leerlingen, ook een samenhangend leerlandschap voor haar medewerkers moet inrichten. Een leerlandschap omvat alle vormen van leren en ontwikkelen die nodig zijn om te kunnen beschikken over de noodzakelijke competenties en talenten van medewerkers om de ambities van de school te realiseren. Een leerlandschap is een geheel van met elkaar samenhangende leerinterventies, in en om het werk, individueel, collectief en hun samenhang.
Deze map laat u kennismaken met deze manier van denken en kijken naar professionalisering.
We willen u prikkelen om op een andere manier te kijken naar professionaliseren, namelijk vanuit
het perspectief van de architect van een leerlandschap. Door op deze manier te kijken, kunt u alle
vormen van leren en ontwikkelen in én van de organisatie ordenen en beter (in)richten.
De map geeft u niet alleen handvatten om als architect uw eigen leerlandschap in te richten, maar
bevat ook een aantal theoretische hoofdstukken die u meer inzicht geven in verschillende aspecten
van het leerlandschap.