Spring naar mobiele navigatie

RTTI

RTTI

Als docent of mentor wil je inzicht in het leerproces van je leerlingen. Je wilt weten waar ze staan en hoe je ze vooruit kunt helpen. Daarbij kijk je verder dan de cijfers. Want de ene zes is de andere niet. Hoe komen je leerlingen tot leren en hoe stimuleer je ze in hun leerproces? RTTI kan daarbij helpen.
Neem contact op
afb RTTI OMZA.jpg

Cognitieve leerniveaus 

Met RTTI breng je de vier cognitieve leerniveaus in kaart: 

  • Reproductie:wat een leerling uit het hoofd moet kennen zoals woorden, begrippen en formules. 
  • Training:toepassen van een getrainde procedure in een bekende context zoals een grammaticaregel of veiligheidsvoorschrift. 
  • Transfer:toepassen van wat geleerd is in een nieuwe combinatie of situatie. 
  • Inzicht:vanuit verschillende perspectieven analyseren, doorgronden en een oplossing construeren. 

    

OMZA 

afb RTTI OMZA.jpg

Naast de vier cognitieve niveaus van RTTI beïnvloedt ook gedrag het leren. Met RTTI praat je over leren, met OMZA over het leergedrag. OMZA omvat vier gedragsindicatoren: 

      • Organisatie:kan een leerling bijvoorbeeld zijn aantekeningen terugvinden?
      • Meedoen:doet hij actief mee in de les?
      • Zelfvertrouwen:staat hij open voor feedback?
      • Autonomie:is hij in staat tot kritische zelfreflectie?  

RTTI in onderwijs integreren 

RTTI geeft per toets en per leerling analyses met geautomatiseerde feedback. Maar RTTI is meer dan een manier om toetsvragen in te delen naar cognitieve niveausHet geeft inzicht in het leerproces en bovendien handvatten voor doelen, lesstof en leeraanpakDoor RTTI te integreren in het onderwijs maak je formatief evalueren en onderwijs op maat mogelijk.

CPS gecertificeerd door Docentplus 

Docentplus, de ontwikkelaar van RTTI, heeft de adviseurs van CPS gecertificeerd om scholen te ondersteunen bij de implementatie van RTTI. We hebben verschillende advies- en professionaliseringstrajecten voor docenten, vakgroepen, teams en schoolleiders. We kunnen bijvoorbeeld kijken hoe RTTI kan helpen om meer ontwikkelingsgericht te werken. Om integraal toetsbeleid te realiseren en om de programma’s van toetsing en afsluiting (PTA) en toetsing onderbouw (PTO) goed af te stemmen op het programma van toetsing en doorstroom (PTD). We gaan graag in gesprek over wat het beste past bij jouw school.

Heb je een vraag of wil je advies?

Bel of mail Joke of Meike

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website