Zoeken in de website

Boeken en publicaties

Zoeken

U bent hier:
CPS
Alle boeken
Teksten in de maak

Teksten in de maak

Leerlingen begeleiden bij het schrijven

Bestelnummer:
32359
Onderwijssoort:
Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs
Auteur(s):
Lucia Fiori, Marjolein Korstanje en Janneke van Hardeveld
Uitgever/Jaar:
CPS, 2012
Materiaal:
Boek: paperback, 148 pag.
ISBN:
978-90-6508-649-5
Plaats in winkelmand € 28,90

Het is van groot belang dat leerlingen leren hun ideeën, gedachten en gevoelens schriftelijk helder te verwoorden. Dat zegt ook de Inspectie van het Onderwijs in de brochure Focus op schrijven. Het onderwijs in het schrijven van teksten (stellen).

Hoe zorgen leraren ervoor dat leerlingen leren om juist en begrijpelijk schriftelijk te formuleren? Hoe verbeteren ze hun schrijfonderwijs?

Dit boek beschrijft een procesgericht vijffasenmodel, waarmee leraren hun schrijfonderwijs zó kunnen vormgeven dat leerlingen schrijven leuker gaan vinden, zich competenter voelen en betere teksten produceren. Met veel concrete voorbeelden en praktische tips.

Bekijk de inhoudsopgave

Richtlijnen voor het onderwijs

Kerndoelen en referentieniveaus geven weer op welke onderdelen van schrijfvaardigheid en op welke schrijftaken het onderwijs zich moet richten. Toch vinden veel leraren het best complex om goed schrijfonderwijs te verzorgen. Dit boek helpt hen op weg.

Procesgericht model

Teksten in de maak maakt duidelijk dat effectief schrijfonderwijs procesgericht is: de nadruk ligt op de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid van de leerling en niet op het eindproduct. De auteurs laten zien hoe scholen hun procesgerichte schrijfonderwijs kunnen inrichten met behulp van een vijffasenmodel. Zij beschrijven wat de leraar en leerlingen doen in achtereenvolgens de oriëntatiefase, opdrachtfase, schrijffase, revisiefase en publicatiefase en welke werkvormen wanneer kunnen worden ingezet. Deze gestructureerde aanpak maakt van leerlingen betere schrijvers.

Handreikingen

Dit boek is speciaal geschreven voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs, maar zeker ook bruikbaar in het mbo. Interne begeleiders en taalcoördinatoren vinden in deze publicatie diverse concrete handreikingen.

Er zijn nog geen reviews geplaatst voor dit product
Plaats een reactie
Plaats een review
Kalender (dd-mm-jjjj) 
(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies