CPS Academie
-
09 janEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken.
-
15 janExamentraining Nederlands vmbo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
16 janPassende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften
Je wilt alle leerlingen helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook degenen met specifieke onderwijsbehoeften. Leer gerichte keuzes te maken in onderwijsdoelen en lesactiviteiten en werken met aangepaste leerlijnen taal en rekenen.
-
17 janPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
18 jan7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
19 janActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
22 janExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
22 janZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
-
23 janOpleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
-
25 janExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
25 janSterke rekenaars begeleiden en motiveren
Je wilt ook sterke rekenaars optimaal begeleiden. Zorgen dat ze zo veel mogelijk leren en gemotiveerd blijven. Leer meer over verschillende soorten sterke rekenaars en hoe je die het beste onderwijs biedt.
-
30 janExamentraining moderne vreemde talen voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
30 janTeacher leadership: leidinggeven in de school als leraar
Als ambitieuze leraar wil je meer dan alleen lesgeven. Je wilt een bijdrage leveren aan veranderingen en vernieuwingen binnen je school. Teacher leadership spreekt jou dan ook bijzonder aan. Je wilt als leraar bijvoorbeeld projecten leiden en leidinggeven aan een professionele leergemeenschap of expertgroep.
-
31 janOpleiding tot schoolcoach, module 2
Leer als docentcoach of leerkrachtcoach nog beter je collega’s in het onderwijs te coachen. Op onbewuste overtuigingen, op specifieke doelgroepen en met de zes rollen van de leraar. Deze module is een verdieping van en vervolg op module 1 van de opleiding tot coach.
-
01 febExamentraining Nederlands vmbo voor docenten
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
01 febLeidinggeven aan leren in het onderwijs
Je wilt van je school een professionele leergemeenschap maken, een lerende organisatie. Leraren en hun teams wil je stimuleren om te leren en zich verder professioneel te ontwikkelen. In deze training leer je hoe, onder meer door een goed strategisch scholingsplan op te stellen.
-
05 febExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
07 febTeamcoaching in het onderwijs
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
07 febExamentraining exacte vakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een exact vak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
08 febBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
26 febKritisch leren denken bij Nederlands
Kritisch denken is nodig om stof echt te begrijpen en goed te verwoorden, om inhoudelijk en taalkundig correcte antwoorden te kunnen geven. Dat is belangrijk bij de nieuwe vraagtypen van het eindexamen Nederlands. Leer je leerlingen daarom systematisch en kritisch informatie te doorgronden en functioneel te argumenteren.
-
26 febDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
28 febExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
01 mrtActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
04 mrtExamentraining Nederlands vmbo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
05 mrtMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
05 mrtFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
06 mrtOpleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs
Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Met deze opleiding krijg je de kennis en vaardigheden waarmee je je ontwikkelt tot professioneel leidinggevende in het onderwijs.
-
07 mrtExamentraining exacte vakken voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een exact vak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor exacte vakken.
-
07 mrtExamentraining moderne vreemde talen voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
08 mrtExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
08 mrtBasisdidactiek rekenen
Je hebt het idee dat je je leerlingen meer kunt leren op het gebied van rekenen dan tot nu toe lukt. Hoe ontwerp en geef je een effectieve rekenles? Op welke manier laat je zowel zwakkere als sterke rekenaars het meeste leren?
-
13 mrtDe 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo
Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.
-
13 mrtDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
14 mrtExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor M&M-vakken.
-
14 mrtKansengelijkheid in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen gelijke kansen bieden. Maar hoe oefen je daar zelf invloed op uit? Hoe bereik je leerlingen die nu minder kansen lijken te hebben en zorg je dat ook zij naar vermogen leren en presteren?
-
14 mrtVakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
14 mrtDyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Je leert onder meer leesproblemen en spellingproblemen te signaleren en leerlingen hier beter bij te begeleiden.
-
15 mrtEffectieve rekenlessen voor talige sommen
Veel leerlingen hebben moeite met contextsommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in een verhaaltje. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze zogenaamde contextsommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
-
15 mrtMasterclass coachend leidinggeven voor schoolleiders
Als schoolleider of teamleider wil je je leraren en team zo goed mogelijk begeleiden. Dat doe je door eigenaarschap en zelfregulatie te stimuleren en door een lerende cultuur te creëren. Daarin ontwikkelen medewerkers zich op basis van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid en worden schooldoelen behaald.
-
18 mrtBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
18 mrtHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
19 mrtExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
21 mrt7 habits in 7 hours
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
21 mrtFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
25 mrtTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als taalcoördinator zorg je ervoor dat er schoolbreed aandacht is voor taalbeleid. Want als de taalvaardigheid van leerlingen verbetert, beïnvloedt dat de leer- en examenprestaties bij alle vakken. Leer een taalbeleidsplan maken en collega’s te stimuleren om taalbewust les te geven.
-
26 mrt7 habits voor leidinggevenden
Leer nog beter leiding geven aan de ontwikkelingen in je school met de 7 gewoonten van Covey. Bereik de resultaten die je wilt bereiken door het beste uit jezelf en je team te halen.
-
26 mrtOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
27 mrtBurgerschapsonderwijs vormgeven binnen je school
-
28 mrtActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
28 mrtOpleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
-
28 mrtOpleiding taal-leesspecialist groep 1-8
Leer de taalontwikkeling van kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren. Leer meer taal aan te bieden en uit te lokken tijdens speelse activiteiten en door taalonderwijs en begrijpend lezen te integreren. Word bovendien een vraagbaak voor je collega’s.
-
28 mrtVakwerkplan in een middag - online
Met een goed vakwerkplan zorg je voor kwaliteit van toetsing en onderwijs, uniforme toetsing en een niet te hoge toetsdruk. Als sectie leg je er verantwoording mee af aan de schoolleiding en de inspectie.
-
02 aprProjectmanagement in het onderwijs
Er zijn zo veel taken en plannen om het onderwijs op jouw school te verbeteren en de vertragingen in het onderwijs in te lopen. Goed projectmanagement helpt je de beste resultaten te halen uit al die plannen die mede door NPO-gelden mogelijk zijn geworden.
-
03 apr7 habits in 7 hours voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
Kennismaking met de 7 habits, de 7 gewoonten, van Stephen Covey voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
04 aprToetsconstructie
Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.
-
04 aprLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
05 aprOuderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders po
Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
08 aprGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
08 aprOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.
-
10 aprKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
11 apr7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
17 aprLevende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school
In deze training leer je voor jouw school een praktisch en effectief kwaliteitsbeleidsplan te maken met behulp van het CPS-model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en leert gebruikmaken van de vele toepassingsmogelijkheden van het model.
-
18 aprOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
18 aprToetsbeleidsplan in een middag - online
Met behulp van een format voor het toetsbeleidsplan krijg je zelf grip en geef je de secties en docenten houvast op het gebied van toetsing in je school.
-
22 aprBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
23 aprTaal, tienerbrein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
24 apr7 habits 4.0
Vergroot je effectiviteit met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter dit veel toegepaste concept voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit tijdens deze tweedaagse training.
-
25 aprTimemanagement volgens Covey in het onderwijs
Timemanagement in het onderwijs. Ervaar minder werkdruk, werk effectiever en met meer plezier, energie en focus door toepassing van The 5 choices. Leer beter prioriteiten te stellen, te plannen en te focussen op de belangrijke zaken.
-
14 mei7 habits voor leidinggevenden
Leer nog beter leiding geven aan de ontwikkelingen in je school met de 7 gewoonten van Covey. Bereik de resultaten die je wilt bereiken door het beste uit jezelf en je team te halen.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
24 meiPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
24 meiOnderwijskundig leiderschap
Goed onderwijs vraagt leiderschap. Hoe zorg je als schoolleider of andere leidinggevende op ontspannen en effectieve wijze dat iedereen in je school zo goed mogelijk bijdraagt aan de kwaliteit van je school? Hoe creëer je ruimte voor je medewerkers en teams om gedeeld leiderschap op te pakken?
-
27 meiTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
-
28 meiDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
29 meiOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
30 meiTeacher leadership: leidinggeven in de school als leraar
Als ambitieuze leraar wil je meer dan alleen lesgeven. Je wilt een bijdrage leveren aan veranderingen en vernieuwingen binnen je school. Teacher leadership spreekt jou dan ook bijzonder aan. Je wilt als leraar bijvoorbeeld projecten leiden en leidinggeven aan een professionele leergemeenschap of expertgroep.
-
04 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
05 junWerken met fonemisch bewustzijn
-
06 junActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
09 sepDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
18 sepEffectieve rekenlessen voor talige sommen
Veel leerlingen hebben moeite met contextsommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in een verhaaltje. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze zogenaamde contextsommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
-
18 sepKritisch leren denken bij Nederlands
Kritisch denken is nodig om stof echt te begrijpen en goed te verwoorden, om inhoudelijk en taalkundig correcte antwoorden te kunnen geven. Dat is belangrijk bij de nieuwe vraagtypen van het eindexamen Nederlands. Leer je leerlingen daarom systematisch en kritisch informatie te doorgronden en functioneel te argumenteren.
-
19 sep7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
19 sepBurgerschapsonderwijs vormgeven binnen je school
-
19 sepOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
23 sepExamentraining Nederlands vmbo voor docenten
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
25 sepOpleiding tot schoolcoach, module 3
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
-
26 sepOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.
-
30 sepExamentraining exacte vakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een exact vak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
02 oktBasisdidactiek rekenen
Je hebt het idee dat je je leerlingen meer kunt leren op het gebied van rekenen dan tot nu toe lukt. Hoe ontwerp en geef je een effectieve rekenles? Op welke manier laat je zowel zwakkere als sterke rekenaars het meeste leren?
-
08 oktGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
10 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
15 oktToetsconstructie
Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.
-
17 oktPassende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften
Je wilt alle leerlingen helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook degenen met specifieke onderwijsbehoeften. Leer gerichte keuzes te maken in onderwijsdoelen en lesactiviteiten en werken met aangepaste leerlijnen taal en rekenen.
-
05 nov7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
08 novBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
13 novExamentraining exacte vakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een exact vak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
14 novBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
19 novTimemanagement volgens Covey in het onderwijs
Timemanagement in het onderwijs. Ervaar minder werkdruk, werk effectiever en met meer plezier, energie en focus door toepassing van The 5 choices. Leer beter prioriteiten te stellen, te plannen en te focussen op de belangrijke zaken.
-
20 novDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
20 novToetsbeleidsplan in een middag - online
Met behulp van een format voor het toetsbeleidsplan krijg je zelf grip en geef je de secties en docenten houvast op het gebied van toetsing in je school.
-
22 novWerken met fonemisch bewustzijn
-
26 novHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
03 decExamentraining Nederlands vmbo voor docenten
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
IncompanyICT in het talenonderwijs (alleen bij jou op school)
Leer hoe je variatie aanbrengt in je les Nederlands of MVT en je leerlingen gemotiveerd houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee je lessen makkelijker en beter organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen en meer.
-
IncompanyActiverende didactiek en ICT (alleen bij jou op school)
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie in je lessen en gemotiveerdere leerlingen.
-
IncompanyBasisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)
Vertrouwen is de basis van een professionele organisatie en onmisbaar voor een prettige sfeer binnen je school. Leer in deze eendaagse training hoe je meer vertrouwen kweekt, effectiever samenwerkt en een fijnere werkomgeving creëert.
-
IncompanyWerken aan organisatievertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)
Vertrouwen is de basis van een professionele organisatie en onmisbaar om je doelen als school te behalen. Krijg tijdens deze tweedaagse training inzicht in hoe je meer vertrouwen kweekt bij je omgeving: bij ouders, basisscholen, de directe omgeving van je school en andere externen.
-
Incompany7 habits voor leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)
Een team in het onderwijs functioneert het beste als elk lid eigen verantwoordelijkheid neemt. Als leidinggevende leer je in deze training ruimte en vertrouwen te geven, zodat teamleden eigenaarschap kúnnen tonen. Verder ontwikkelt iedereen zijn persoonlijke leiderschap, zodat je binnen het team effectiever samenwerkt en meer verbinding voelt.
-
IncompanyActiverende werkvormen en ICT voor M&M-vakken (alleen bij jou op school)
Je wilt leerlingen actief betrekken bij je lessen. In deze training bij jou op school leer je welke werkvormen en ICT-tools je kunt toepassen voor meer variatie en motivatie tijdens de lessen van je mens- en maatschappijvak.
-
IncompanyDifferentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt nog beter leren differentiëren na de training Differentiëren is te leren! In deze vervolgtraining op maat leer je onder andere gedifferentieerde lessen en lessenseries ontwerpen. Ook leer je differentiëren en formatief handelen te integreren en wissel je ervaringen en ideeën uit met je collega’s.
-
IncompanyExamentraining voor docenten vervolg (alleen bij jou op school)
Hoe bereid je als school en als leraren je leerlingen optimaal voor op de examens en houd je ze bovendien gemotiveerd? In deze vervolgtraining leer je meer over examendidactiek en ontwerp je uitdagende examentrainingen voor jouw vak.
-
IncompanyFlipping the classroom (alleen bij jou op school)
Activeer en motiveer je leerlingen door je uitleg voorafgaand aan de les te geven met instructiefilmpjes en ze tijdens de les veel meer te laten oefenen, vragen te laten stellen en ze feedback te geven
-
IncompanyKom maar op met je feedback: werken aan een sterk team! (alleen bij jou op school)
Feedback geven aan je leidinggevende of collega’s in het onderwijs is niet makkelijk. Hoe zorg je dat je je doel bereikt en de relatie goed houdt? En hoe ga je om met feedback die je zelf krijgt? Hoe zorg je dat je niet in de verdediging schiet, maar er je voordeel mee doet?
-
IncompanyExaminatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)
Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.
-
IncompanyExamentraining CSPE voor docenten vmbo (alleen bij jou op school)
Bereid je leerlingen optimaal voor op het CSPE. Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leer- en leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.
-
IncompanyWord een nog betere examinator CSPE! (alleen bij jou op school)
Leer het CSPE zo goed mogelijk organiseren voor je leerlingen. Weet wat je rol als examinator is en hoe je die optimaal vervult. Leer alles over correctievoorschriften, objectieve beoordelingen en de beste afnamecondities.
-
IncompanyExamentraining voor docenten (alleen bij jou op school)
Hoe zorg je dat leerlingen de steeds taliger geworden examens beter maken? Leer welke taalproblemen het maken van examens bemoeilijken en hoe je deze kunt oplossen.
-
IncompanyICT in de les (alleen bij jou op school)
Leer hoe je lessen afwisselend maakt en je leerlingen betrokken houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee makkelijker en beter je lessen organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen, enzovoort.