Zoeken in de website

Blog

Blog

  1. Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

    15 januari 2018 09:29 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Recente stakingen en debatten over de nieuwe regeringsverklaring bevestigen dat dit gevoel breed gedragen wordt.


    Lees meer over "Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk"

  2. Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

    9 januari 2018 09:44 - door Els Loman, Roel Vos - 0 reacties

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig punten mis omdat ze onvoldoende taalvaardig zijn of onvoldoende toetskennis hebben. Het goede nieuws: als vakdocent heb je hier veel meer invloed op dan je misschien denkt. Als je in de examenvoorbereiding aandacht besteedt aan taal, levert dit direct winst op.

    Lees meer over "Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal"

  3. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    8 januari 2018 10:15 - door Paul Kleingeld, Marianne van der Werff - 0 reacties

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

    Lees meer over "Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer"

  4. Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier

    11 december 2017 09:53 - door Linda Geerlings - 0 reacties

    Sommige kinderen zijn gebaat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Dat vindt ook het nieuwe kabinet. “De 10-14-scholen, een samenwerkingsvorm tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, voorzien in zo’n behoefte”, aldus het Regeerakkoord. Laat ik nou enkele dagen na het aantreden van het nieuwe kabinet een afspraak hebben staan met onderwijspionier Annelies Robben, netwerkregisseur van Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Ik praat met haar over deze belangrijke onderwijsinnovatie.


    Foto: Onderwijsroute 10-14

    Lees meer over "Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier"

  5. Hoe was vader als docent?

    7 december 2017 10:00 - door Boudewijn Hogeboom - 1 reactie

    ‘Hoe was vader als docent?’, vraag ik mijn broer. Dit is de openingszin van mijn bijdrage aan Bildung 2018. Een scheurkalender waarin 365 collega’s uit het onderwijs hun meest inspirerende citaat over onderwijs inbrengen en toelichten. Bijdragen die aanzetten tot nadenken en/of een gesprek. In deze editie zijn er gastbijdragen van o.a. Koning Willem-Alexander, Ben Feringa, Ingrid van Engelshoven, Robbert Dijkgraaf en negen oud-bewindspersonen van OCW en ook een aantal CPS-collega’s.

    Mijn favoriete citaat is van Ans Boenders.

    Gedicht Ans Boenders
    Bron: Theo Magito en Henk Sissing (2012). Soms moet het werkelijk stil zijn. . . . Onderwijsgedichten 1591-2010. Uitgeverij Douane, Rotterdam.

    Lees meer over "Hoe was vader als docent?"

  6. Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran

    7 december 2017 09:34 - door Aafke Bouwman - 1 reactie

    We weten het allemaal al jarenlang: de leraar maakt het verschil. Hoe dat er in de praktijk precies uitziet, is misschien wat minder bekend. We kunnen hierover veel leren van Dale Farran, die drie jaar lang onderzoek deed in kleutergroepen (Tennessee, VS). Welke pedagogische en didactische vaardigheden hebben de grootste impact op de ontwikkeling van kleuters, was zijn belangrijkste vraag. De meest cruciale vaardigheden – Dale Farran spreekt over de magische acht – wil ik graag met je delen.

    Lees meer over "Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran"

  7. Wat moet ik als mentor nou precies doen?

    5 december 2017 14:07 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    Die vraag hoor ik vaak in onze mentortrainingen. En in de discussie die daarop volgt gaat het dan meestal over het aantal uren dat staat voor het mentorwerk. Even los van het feit of die urendiscussie nou nuttig is of niet, ik ga liever het gesprek aan over de vraag wat je als mentor zou moeten bereiken. Dan kom je er vanzelf achter wat je moet doen en kunnen.

    Lees meer over "Wat moet ik als mentor nou precies doen?"

  8. Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren

    30 november 2017 09:28 - door Bianca Lammers - 1 reactie

    In Nederland kennen we Lesson Study vooral uit het rekenonderwijs. Basisschool Twickelo (Delden) laat zien dat deze vorm van teamleren ook in andere vakken zeer bruikbaar is. Directeur Michiel van ’t Erve zette Lesson Study in om activerende en coöperatieve werkvormen te integreren in het begrijpend leesonderwijs. In dit interview vertelt hij waarom en vertelt wat het zijn school heeft opgeleverd.

    Team basisschool Twickelo bezig met Lesson Study. Taal en rekenonderwijs

    Lees meer over "Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren"

  9. Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties?

    6 november 2017 14:15 - door Simone Kessels - 3 reacties

    Onderzoek laat zien dat het geven van mondelinge feedback op basis van een lesobservatie een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de leraar. In de praktijk blijkt dat het niet altijd even makkelijk is om op frequente basis lessen te observeren. Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht die daarbij kunnen helpen. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

    Lees meer over "Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties?"

  10. Teamleren met Lesson Study

    31 oktober 2017 16:02 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 1 reactie

    Meester Wim van basisschool de Boschuil in Eindhoven komt 's morgens om kwart over acht de personeelskamer binnen. Hij heeft een boodschappenkratje met vijf taarten bij zich, want het is Lesson Study Day. De taarten zijn niet bedoeld als traktatie, maar komen in vervolglessen straks in de klas van pas. Drie leerkrachten van de onder-, midden- en bovenbouw hebben elk een onderzoeksles voorbereid en collega's komen observeren. Meester Wim zit in de voorbereidingsgroep van de bovenbouw. Na schooltijd is er in iedere bouw een nabespreking van de onderzoeksles. De Boschuil maakt zich dus op voor een pittige dag teamleren.

    Lees meer over "Teamleren met Lesson Study"

  11. Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles

    20 oktober 2017 11:42 - door Freark van der Kooi - 0 reacties

    Toen ik drie jaar geleden met een digitale, adaptieve rekenmethode begon te werken, was dat flink wennen. Ik had allerlei vragen: Wanneer geef ik welke instructie aan wie, als leerlingen in hun eigen tempo door de stof gaan? En hoe zorg ik ervoor dat ik niet tien keer dezelfde vraag hoef te beantwoorden? Inmiddels heb ik bijgeleerd en antwoorden gevonden. 

    Lees meer over "Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles"

  12. Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les?

    9 oktober 2017 12:58 - door Meike Berben, Roel Vos - 4 reacties

    Gepersonaliseerd leren lijkt de nieuwe stip op de horizon voor veel scholen. Maar wat bedoelen we er exact mee? En wat betekent het voor de les? In dit blog geven we helderheid over dit containerbegrip, benoemen we voor- en nadelen en laten we zien hoe je ermee kunt starten.

    Lees meer over "Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les?"

  13. Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint

    9 oktober 2017 10:33 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    Afgelopen woensdag ging de Kinderboekenweek van start. Een prachtige gelegenheid om door de hele school heen (voor) te lezen en te praten over boeken. En al lijkt een verhalende tekstsoort voor de hand te liggen, denk vooral eens aan meer informatieve teksten. Wie verhalend én informatief koppelt, legt namelijk een krachtige basis voor het begrijpend lezen in de midden- en bovenbouw. Ik zal dat eens toelichten.

    Lees meer over "Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint"

  14. Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien

    2 oktober 2017 12:38 - door Marianne van der Werff - 0 reacties

    Sociale veiligheid op school gaat vaak over welk gedrag ontoelaatbaar is en welke maatregelen je treft als leerlingen dat ongewenste gedrag vertonen. Het gaat over gedrag dat je niet wilt zien. Eigenlijk is dat raar. We kunnen het toch beter hebben over gedrag dat je wél wilt zien? Reden voor CBS Marimba om te starten met The Leader in Me.


    Foto: CBS Marimba

    Lees meer over "Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien"

  15. Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen

    26 september 2017 12:09 - door Conny van der Groef - 0 reacties

    Een gesprek met een mentorleerling, het lijkt zo eenvoudig. “Hoe gaat het met je?”, vraag je belangstellend. “Goed hoor” of “Het gaat wel” krijg je als antwoord. Natuurlijk ben je niet voor één gat te vangen en vraag je door: “Hoe vind je het op school? En in je klas?” “Goed hoor.” “En hoe gaat het met je cijfers?” “Ook goed.”

    Lees meer over "Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen"

  16. Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet?

    11 september 2017 10:27 - door Suzanne Sjoers - 14 reacties

    In elke groep zitten er een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en een grote leerhonger hebben in rekenen. Vaak worden zij instructie-onafhankelijke leerlingen genoemd, die er ‘vanzelf wel komen’. Tijdens de rekenles worden ze zo snel mogelijk naar de gang gestuurd om zelfstandig aan het werk te gaan met nog meer van hetzelfde. Deze aanpak is echter weinig succesvol, zo blijkt.

    Lees meer over "Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet?"

  17. Welke manieren zijn er om te differentiëren?

    11 september 2017 09:01 - door Roel Vos - 0 reacties

    “Ik heb enkele collega’s die al differentiëren, maar volgens mij doen ze dat heel verschillend." Een opmerking die ik regelmatig hoor als ik in gesprek raak met docenten. Inderdaad zijn er heel veel verschillende manieren om binnen je les te differentiëren. Al deze manieren zijn eigenlijk terug te brengen tot drie hoofdvormen. Ik zal ze in dit blog toelichten. 

    Lees meer over "Welke manieren zijn er om te differentiëren?"

  18. Een protocol als oplossing voor boze ouders?

    7 september 2017 10:58 - door Bert Wienen - 2 reacties

    Een protocol als oplossing voor boze ouders. Het was een van de meest vreemde oplossingen die naar voren kwam in een week waarin er veel over ouders en school gesproken werd. RTL nieuws en Trouw wezen op de signalen van rechtsbijstandverzekeraars dat het aantal verzoeken rond conflicten de laatste jaren steeds is gestegen. En in de afgelopen weken werd kort verslag gedaan van rechtszaken tegen scholen.

    Lees meer over "Een protocol als oplossing voor boze ouders?"

  19. Persoonlijkheid voorspelt succes?

    5 september 2017 15:01 - door Jaap ter Steege - 3 reacties

    Ruim twee jaar geleden las ik in dagblad Trouw een artikel met de kop ‘Persoonlijkheid voorspelt succes’. Kern van het verhaal was dat IQ weliswaar belangrijk is voor succes, maar persoonlijkheid een veel betere voorspeller ervan is. Daarmee kom je op de interessante vraag: Welke leerling maakt de meeste kans op maatschappelijk succes: de slimste of de sociaalste?

    Lees meer over "Persoonlijkheid voorspelt succes?"

  20. Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school

    29 augustus 2017 14:57 - door Peter de Vries - 8 reacties

    Ouders komen in opstand: De juf is niet goed genoeg kopte Trouw afgelopen weekend. Het betrof een artikel waarin Vader Jan van Mersbergen verslag doet van de opstand die uitbreekt onder ouders. De school heeft aangekondigd dat komend schooljaar Juf Floor voor de klas van groep zeven zal komen te staan. Hoewel de school blij is eindelijk iemand te hebben gevonden, nemen de ouders geen genoegen met iemand die alleen nog maar als invaller voor de klas had gestaan. Uit het spervuur van reacties dat de school direct na de aankondiging op zich af zag komen, sprak boosheid, paniek en wantrouwen.

    Lees meer over "Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school"

  21. Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI

    28 augustus 2017 16:32 - door Joke Koopman - 2 reacties

    Zo'n negentig procent van alle scholen in het voortgezet onderwijs gebruikt in meer of mindere mate RTTI, een feedbacksysteem dat vier cognitieve niveaus van leren in kaart brengt (Reproductie, Training, Transfer en Inzicht). De theorie begrijpt iedereen, maar wat is de waarde in de praktijk? Hoe helpt RTTI docenten, teamleiders én schoolleiders? Een interview met Marinka Drost van Docentplus.

    Lees meer over "Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI"

  22. Is de leraar de held van de toekomst?

    22 augustus 2017 09:09 - door Suzan Koning - 0 reacties

    Dit jaar waren we op vakantie op Guernsey, een eiland dat ligt in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk, net voor de kust van Normandië. Het eiland heeft een bescheiden oppervlakte van 65 km2 en op het hele eiland geldt een maximumsnelheid van 55 km per uur. Toch zagen we er veel auto’s rondrijden die gemaakt waren voor totaal andere omstandigheden: hoge snelheid, ruig terrein en lange afstanden. Het waren vooral ook auto’s uit het hogere segment met alle denkbare opties die van het rijden een waar genot moeten maken. We vroegen ons af hoe dit zat en gingen op zoek naar het antwoord.

    Lees meer over "Is de leraar de held van de toekomst?"

  23. Ben ik druk of maak ik me druk?

    27 juni 2017 14:46 - door Sander van Veldhuizen - 5 reacties

    Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? Drie jaar geleden stelde ik mezelf deze vraag en beantwoordde hem in een gelijknamig blog. Wat het antwoord was? Natuurlijk ja! Het verbaast me dan ook niets dat onze training Timemanagement volgens Covey steeds populairder wordt. Regelmatig zit de training zelfs zo vol dat we belangstellenden moeten verwijzen naar een volgend moment of de mogelijkheden bespreken om de training op school te geven.

    Lees meer over "Ben ik druk of maak ik me druk?"

  24. ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot

    22 juni 2017 09:30 - door Linda Geerlings, Eline Kouwets - 0 reacties

    Er zijn prachtige websites, tools en apps beschikbaar die de lessen Nederlands interactiever, moderner en gedifferentieerder kunnen maken. Misschien gebruik je weleens Kahoot in je lessen, maar er is nog veel meer mogelijk. Het vinden en kiezen van geschikte ICT-middelen voor in je les kost tijd en creativiteit. In deze blog geven we graag enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

    Lees meer over "ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot"

  25. De zesde rol van de leraar; de leercoach

    19 juni 2017 16:37 - door Vanessa Pelle (gastblogger) - 0 reacties

    Onlangs verscheen een nieuw boek bij CPS: De zesde rol van de leraar. Het is de opvolger van De vijf rollen van de leraar, dat velen zullen kennen. Wat was de aanleiding en waar gaat dit nieuwe boek over? Als hoofdredacteur van PrimaOnderwijs interviewde ik Linda Odenthal, een van de auteurs. Een deel van het interview is hier te lezen, het hele interview verschijnt in september in PrimaOnderwijs.

    Lees meer over "De zesde rol van de leraar; de leercoach"

  26. Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn

    12 juni 2017 16:25 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Scoorden uw leerlingen afgelopen jaren weleens slechter bij de landelijke examens dan de gemiddelde leerling in Nederland? Misschien was er dat jaar gewoon sprake van een wat minder sterke groep leerlingen. Maar het kan ook dat veel leerlingen moeite hebben met het talige karakter van veel examens. Want we kunnen gerust stellen dat de examens vandaag de dag behoorlijk talig zijn, ook de examens in de zaakvakken. Leerlingen krijgen veel tekst en moeilijke woorden voor hun kiezen. Voor nogal wat leerlingen is dat echt een probleem.

    Lees meer over "Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn"

  27. Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen!

    12 juni 2017 07:30 - door Henk Logtenberg - 0 reacties

    Er zijn maar weinig  kinderen die echt plezier hebben in rekenen. In groep 6 gaat het om één derde van de leerlingen, blijkt uit internationaal onderzoek. Misschien vind je dat best meevallen, maar in andere landen gaat het om de helft van de leerlingen. Toch een flink verschil.

    Lees meer over "Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen!"

  28. Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus

    2 juni 2017 13:48 - door Hens Galjaard - 2 reacties

    Vroegtijdig kennismaken met ouders is een van de tien succesfactoren voor ouderbetrokkenheid, aldus Mariëtte Lusse, lector Ouders aan de Hogeschool Rotterdam. Het organiseren van een startgesprek aan het begin van het schooljaar is dan ook een van de effectiefste dingen die je kunt doen om de ouderbetrokkenheid te versterken. In dit blog lees je er meer over en wat er nodig is om zelf zo’n startgesprek te organiseren.

    Lees meer over "Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus"

  29. Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders

    29 mei 2017 16:33 - door Guido van den Brink - 0 reacties

    Heel wat scholen die meer grip willen krijgen op de kwaliteit van de les, werken inmiddels met de LesobservatieApp. Een online tool waarin belangrijke kwaliteitsindicatoren vertaald zijn naar vragen over concreet en waarneembaar gedrag en het effect hiervan op leerlingen. Als teamleider observeer en waardeer je hiermee gedrag tijdens de les. De resultaten zijn direct inzichtelijk en kun je desgewenst na de les met de betreffende docent bespreken. Handig dus. Maar hoe kun je met die resultaten een docent nou echt verder laten groeien in zijn vak? In dit blog geef ik vier tips.

    Lees meer over "Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders"

  30. Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…

    23 mei 2017 15:09 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    Pas in groep 4 wordt begrijpend lezen een onderdeel van het lesprogramma. Tenminste, dat is vaak de praktijk. Daardoor laten we in de ontwikkeling van leesbegrip een geweldige kans met een groot effect liggen. Wie in de onderbouw werkt aan begrijpend luisteren, legt een krachtige basis voor het begrijpend lezen in de bovenbouw.

    Lees meer over "Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…"

  31. Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise

    15 mei 2017 15:29 - door Peter Hulsen (gastblog) - 0 reacties

    Ouders in Nederland zijn over het algemeen best tevreden of tenminste neutraal over het onderwijs van hun kind, zo blijkt uit onderzoek van Ouder & Onderwijs. Wel zijn ouders zoekende naar een nieuwe, passende rolverdeling met de school. Ze willen aangesproken worden op hun expertise. Niet alleen meedenken over de aanpak voor hun eigen kind, maar ook over onderwerpen die bijvoorbeeld verband houden met hun beroep of hobby. Mijn oproep aan scholen: benut die expertise, de kansen liggen voor het grijpen!
    Gastblog van Peter Hulsen, directeur van Ouder & Onderwijs.

    Lees meer over "Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise"

  32. Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet!

    8 mei 2017 15:38 - door Els Loman, Linda Geerlings - 0 reacties

    Vorig jaar is er een prachtig taalbeleidsplan opgesteld, nu ligt het ongebruikt in een la. De taalcoördinator is inmiddels afgeknapt omdat ze de docenten niet meekreeg. Wat nu?

    Lees meer over "Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet!"

  33. Leren met Ouders in de praktijk

    18 april 2017 15:12 - door Joris Spekle - 2 reacties

    Hoe bij Stichting Scala ouders actief helpen bij een aantal vakken

    Als er een organisatie is die ervaring heeft met Leren met Ouders, is het Stichting Scala wel. De ouders van zo’n tweehonderd leerlingen helpen hun kind actief bij het leren van een of meer vakken. In dit artikel delen Carla van Tuijl, coördinator en José Bakx, leerkracht, hun ervaringen.

    Foto: CPS

    Lees meer over "Leren met Ouders in de praktijk"

  34. Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

    12 april 2017 20:04 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    Op zoek naar onderwijs dat aansluit bij de leerling van vandaag en hen voorbereidt op de maatschappij van morgen, zijn veel scholen bezig met eigentijds onderwijs. Maar, hoe ziet dat onderwijs er precies uit? Daarover verschillen de meningen. Volgens sommige vakgenoten moet alles helemaal anders, terwijl anderen vinden dat het huidige onderwijs kan blijven zoals het is. De waarheid zou best wel eens in het midden kunnen liggen…

    Lees meer over "Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe"

  35. Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me

    12 april 2017 08:00 - door Anne Arink - 1 reactie

    Zo’n elf jaar geleden startte ik als nieuwe directeur van een basisschool. En met die rol kwam de opdracht om op zoek te gaan naar een werkwijze of methode waarmee we aan de sociale vaardigheden zouden kunnen werken. Als je daarnaar gaat zoeken, kom je in een oerwoud terecht.

    Lees meer over "Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me"

  36. Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

    11 april 2017 09:01 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

    Lees meer over "Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?"

  37. MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey

    3 april 2017 13:42 - door Bianca Dijkstra - 1 reactie

    Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.

    Lees meer over "MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey"

  38. Gek van modelen

    28 maart 2017 14:59 - door Boudewijn Hogeboom - 0 reacties

    Het is een fantastisch moment als een baby voorzichtig zijn eerste stapjes probeert te zetten. Maar waarom doet zo’n kleine spruit dat eigenlijk? Want laten we wel zijn, het is vaak niet echt nodig. Vader en moeder zijn best bereid om hun schatje te dragen.

    Lees meer over "Gek van modelen"

  39. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    21 maart 2017 16:01 - door Greet de Boer - 1 reactie

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

    Lees meer over "Leerlingen motiveren: dit kun je doen"

  40. Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?

    13 maart 2017 12:02 - door Boudewijn Hogeboom - 4 reacties

    Wisbordjes, je leest er steeds vaker over. Voor wie ze nog niet kent, het zijn een soort mini-whiteboards waarop leerlingen kunnen schrijven. Het werkt simpel: jij geeft een opdracht en elke leerling schrijft het antwoord op zijn eigen wisbordje. Op jouw teken houdt iedereen zijn bordje omhoog. Je ziet in één oogopslag wie het goed heeft en wie nog niet. En hoevéél leerlingen het goed hebben.

    © Foto: Patrick Post

    Lees meer over "Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?"

  41. 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

    6 maart 2017 08:05 - door Meike Berben - 2 reacties

    Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

    Lees meer over "6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken"

  42. Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s

    27 februari 2017 12:02 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

    Lees meer over "Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s"

  43. Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

    20 februari 2017 16:06 - door Simone Kessels - 1 reactie

    Dit weekend had ik een etentje bij een goede vriendin thuis. We spraken over haar huis dat ze onlangs heeft laten bouwen. Dagelijks ervaart ze hoe goed het huis aansluit bij haar leven en haar woonwensen. Het is een genot om er te wonen. Dit prachtige resultaat is volgens haar bereikt omdat de samenwerking en de communicatie met de architect zo goed verliep. Al pratend word ik me bewust van de metafoor: werken aan ouderbetrokkenheid 3.0 kun je vergelijken met het bouwen van een huis.

    Lees meer over "Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid"

  44. Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!

    10 februari 2017 14:02 - door Meike Berben - 0 reacties

    Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Dat merk ik ook uit de vele reacties die ik heb gekregen op alweer de 5e (vernieuwde) druk van het boek ‘Differentiëren is te leren’ dat tijdens de NOT is gepresenteerd. Docenten vinden het fijn dat het boek praktische tips en ideeën geeft. Een goede reden om mijn favoriete tips in dit blog met je te delen. 

    Lees meer over "Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!"

  45. Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid

    7 februari 2017 08:34 - door Marianne van der Werff - 0 reacties

    Op zoek naar een manier waarop ouders hun kinderen kunnen helpen bij het leren, liet bestuurder Henk van der Pas zich inspireren door de wijze waarop ouders van schipperskinderen hun kinderen tijdens de vaart begeleiden. Toen hij deze vorm van ouderbetrokkenheid bij de 14 Scala-scholen wilde introduceren, stuitte hij echter op weerstand. Kunnen ouders dat wel? En vergt dat niet enorm veel tijd van leerkrachten? Maar op een van de scholen van de Stichting Scala, was er iemand die er direct in geloofde. Die ervan overtuigd was dat ouders het wél zouden kunnen en dat zowel kinderen, ouders als leerkrachten er baat bij zouden hebben. Die persoon was Heidi Smits, directeur van basisschool de Bussel in Vlijmen. 

    Lees meer over "Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid"

  46. Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?

    30 januari 2017 16:28 - door Henk Logtenberg - 0 reacties

    Lesson Study wordt in hoog tempo populair. Dat komt natuurlijk vooral omdat leraren zelf enthousiast worden van deze vorm van teamleren. Samenwerken, om zo betere lessen neer te zetten, brengt werkplezier en biedt veel mogelijkheden om tegelijkertijd het eigen kennis- en vakdidactisch repertoire uit te breiden en tegelijkertijd te werken aan de eigen professionalisering. Om een Lesson Study-cyclus op te kunnen zetten zijn zes stappen nodig die ik kort zal toelichten.

    Lees meer over "Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?"

  47. Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van

    26 januari 2017 08:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Vanaf de start van dit schooljaar werken het kindcentrum en openbare basisschool Adriaan van den Ende in Warnsveld met 'The Leader in Me', een pedagogische leerlijn voor basisscholen. Kinderen leren hierbij op een speelse manier 7 gewoonten aan die zijn gericht op persoonlijke groei en goede relaties met anderen. Het voorbeeldgedrag van de leerkrachten staat hierbij centraal. Hoe dat in de praktijk werkt en of het ook voor de allerkleinsten werkt, vragen we aan pedagogisch medewerker Ilse Ezerman en groepsleerkracht Ingrid Bol.

    Lees meer over "Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van"

  48. Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw

    23 januari 2017 14:33 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    De Nationale Voorleesdagen beginnen deze week. Een mooi moment om uw leerlingen te trakteren op een gezellig, extra voorleesboek. Maar welk boek wordt het? Kiest u voor de bekende weg of durft u het aan om iets nieuws te proberen? Het zal u verrassen hoe positief uw leerlingen daarop reageren! Geef het een kans. Een aantal suggesties om u alvast op weg te helpen.


    illustratie: Jenni Desmond

    Lees meer over "Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw"

  49. Handige voorleestips om aan ouders mee te geven

    19 januari 2017 08:44 - door Annemarieke Kool - 0 reacties

    De Nationale Voorleesdagen staan weer voor de deur. Van 25 januari tot en met 4 februari betekent dat landelijk weer veel aandacht voor het belang van voorlezen. Ouders spelen hierin natuurlijk een belangrijke rol en daarom hebben we tien gouden voorleestips verzameld. Leuk om juist in deze week aan uw leerlingen mee naar huis te geven of mee te nemen in de schoolnieuwsbrief.  

    Foto: website Nationale Voorleesdagen

    Lees meer over "Handige voorleestips om aan ouders mee te geven"

  50. Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017

    10 januari 2017 13:32 - door Suzan Koning - 0 reacties

    Weer een nieuw jaar in een snel veranderende wereld. Er worden ons gigantische veranderingen en vernieuwingen voorgespiegeld. Om onze weg te vinden in de snel veranderende, complexe samenleving hebben we elkaar nodig. Van alle wijsheden en opinies die daarbij op ons afkomen, zou je best onrustig kunnen worden maar ik laat me er ook graag door inspireren.

    Lees meer over "Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017"

CPS

  1. 15 januari 2018 Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk 0 reacties
  2. 9 januari 2018 Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal 0 reacties
  3. 8 januari 2018 Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer 0 reacties
  4. 11 december 2017 Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier 0 reacties
  5. 7 december 2017 Hoe was vader als docent? 1 reactie
  6. 7 december 2017 Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran 1 reactie
  7. 5 december 2017 Wat moet ik als mentor nou precies doen? 0 reacties
  8. 30 november 2017 Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren 1 reactie
  9. 6 november 2017 Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties? 3 reacties
  10. 31 oktober 2017 Teamleren met Lesson Study 1 reactie
  11. 20 oktober 2017 Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles 0 reacties
  12. 9 oktober 2017 Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les? 4 reacties
  13. 9 oktober 2017 Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint 0 reacties
  14. 2 oktober 2017 Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien 0 reacties
  15. 26 september 2017 Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen 0 reacties
  16. 11 september 2017 Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet? 14 reacties
  17. 11 september 2017 Welke manieren zijn er om te differentiëren? 0 reacties
  18. 7 september 2017 Een protocol als oplossing voor boze ouders? 2 reacties
  19. 5 september 2017 Persoonlijkheid voorspelt succes? 3 reacties
  20. 29 augustus 2017 Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school 8 reacties
  21. 28 augustus 2017 Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI 2 reacties
  22. 22 augustus 2017 Is de leraar de held van de toekomst? 0 reacties
  23. 27 juni 2017 Ben ik druk of maak ik me druk? 5 reacties
  24. 22 juni 2017 ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot 0 reacties
  25. 19 juni 2017 De zesde rol van de leraar; de leercoach 0 reacties
  26. 12 juni 2017 Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn 0 reacties
  27. 12 juni 2017 Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen! 0 reacties
  28. 2 juni 2017 Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus 2 reacties
  29. 29 mei 2017 Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders 0 reacties
  30. 23 mei 2017 Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4… 0 reacties
  31. 15 mei 2017 Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise 0 reacties
  32. 8 mei 2017 Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet! 0 reacties
  33. 18 april 2017 Leren met Ouders in de praktijk 2 reacties
  34. 12 april 2017 Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe 0 reacties
  35. 12 april 2017 Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me 1 reactie
  36. 11 april 2017 Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 0 reacties
  37. 3 april 2017 MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey 1 reactie
  38. 28 maart 2017 Gek van modelen 0 reacties
  39. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 1 reactie
  40. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 4 reacties
  41. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 2 reacties
  42. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  43. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 1 reactie
  44. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  45. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  46. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  47. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  48. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  49. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  50. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  51. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  52. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  53. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  54. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  55. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 2 reacties
  56. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  57. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 1 reactie
  58. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  59. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  60. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  61. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  62. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  63. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  64. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  65. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  66. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 1 reactie
  67. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  68. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 5 reacties
  69. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  70. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  71. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 8 reacties
  72. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  73. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  74. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  75. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties
  76. 23 mei 2016 De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken 0 reacties
  77. 19 mei 2016 Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s 1 reactie
  78. 16 mei 2016 Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde) 4 reacties
  79. 11 mei 2016 De examenvoorbereiding van 2017 begint nú! 0 reacties
  80. 10 mei 2016 Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten? 1 reactie
  81. 9 mei 2016 Hoe motiverend geeft u les? 1 reactie
  82. 6 mei 2016 Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel) 0 reacties
  83. 2 mei 2016 Sociale veiligheid vóél je 0 reacties
  84. 28 april 2016 Kleur bekennen- alleen als u het echt wil 1 reactie
  85. 25 april 2016 Is leesangst de reden dat in groep 6 de motivatie om te lezen afneemt? 1 reactie
  86. 19 april 2016 De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs 0 reacties
  87. 12 april 2016 Kleuterverlenging: zinvol of niet? 24 reacties
  88. 12 april 2016 Eindelijk, toetsbeleid! 1 reactie
  89. 11 april 2016 Herregistratie schoolleiders: een kans voor beter onderwijs 0 reacties
  90. 28 maart 2016 Knappe leerplichtambtenaar die mij de winst van dit denken afneemt 1 reactie
  91. 24 maart 2016 Medicatie als voorwaarde om op school te mogen blijven? 3 reacties
  92. 21 maart 2016 Ik vraag me af wat differentiëren met het zelfbeeld van leerlingen doet 0 reacties
  93. 14 maart 2016 Hoe werkt de LesobservatieApp? 5 reacties
  94. 1 maart 2016 Lezen om te leren; het belang van vloeiend lezen 0 reacties
  95. 25 februari 2016 Prestatiedruk in het kleuteronderwijs 8 reacties
  96. 22 februari 2016 Wat is effectieve samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs eigenlijk? 0 reacties
  97. 15 februari 2016 50 weken per jaar les: omdenken voor onderwijs op maat 3 reacties
  98. 8 februari 2016 Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat 0 reacties
  99. 5 februari 2016 De school van de toekomst werkt samen met ouders en samenleving 3 reacties
(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies