Sluiten

Zoeken in de website

Blog

  1. Blog Boekenweek Plezier in lezen.png

    Plezier in lezen? Laat het zien!

    Het is Boekenweek: het mooiste en grootste jaarlijkse boekenfeest van Nederland. Bedoeld om de liefde voor het boek te vieren! Maar hoe zit dat bij jou? Kom jij in de drukte van het lesgeven, het voorbereiden van je lessen en het ondersteunen van je leerlingen nog aan lezen toe? In de waan van de dag kan lezen voor je plezier gemakkelijk op de achtergrond raken. En dat terwijl het zo ontspannend en leuk kan zijn! Wist je dat jouw enthousiasme over boeken bovendien kan bijdragen aan de leesmotivatie van je leerlingen? Hieronder leggen we uit hoe dat zit. 

  2. Blog Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken.png

    Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken

    "Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timperley uit 2007 zet zeker aan tot denken. We zijn nu zeventien jaar verder en in die tijd is de kijk op feedback verrijkt. Als we feedback zien als een proces, dan biedt dit mogelijkheden om leerlingen daarin te activeren. En voor een positief effect op leerprestaties verleggen we de focus van feedback géven naar feedback gebruiken als werkwoord bij feedback.

  3. Blog MVT Spaans.png

    Wat gaat de vakvernieuwing MVT voor Spaans betekenen?

    Bij Spaans werkt het allemaal net een beetje anders dan bij de andere moderne vreemde talen. Het is een eindexamenvak, maar niet op elke school. En afhankelijk van of leerlingen Spaans Elementair of Spaans als eindexamenvak volgen, starten zij op verschillende momenten met de lessen. De eindtermen zijn op dit moment MVT-breed. Maar voor Spaans is het vanuit de eerder genoemde situatie onduidelijke welke lesstof wanneer aangeboden moet worden. Ook zijn er voor deze taal geen examenbundels te koop.
    Een flinke puzzel dus voor docenten Spaans! 

  4. Blog MDT Zelfregulatie.png

    Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!

    Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach?  Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om studenten actief te leren werken aan waardevolle competenties als motivatie, zelfregulatie en presentatie. Competenties waarmee zij proactieve, betrokken en zelfverzekerde studenten zullen worden, die klaar zijn voor de maatschappij van nu en de toekomst.

  5. Foto gedeeld leiderschap.png

    Eigenaarschap vraagt ander leiderschap in de school

    Een expertgroep had het plan goed voorbereid. Iedereen mocht vervolgens meedenken. Het stuk werd aangepast en hierop kwamen geen reacties meer. Klaar voor besluitvorming, zou je denken. Maar dan blijken sommige mensen er toch niet achter te staan. Eerdere discussies worden dunnetjes over gedaan, mensen voelen zich gefrustreerd en haken af. Weg draagvlak, weg verandering, weg motivatie.

  6. Blog Spel en spelcoaching.png

    Het belang van effectieve spelbegeleiding bij kleuters

    Jonge kinderen kunnen vaak nog niet goed hun aandacht houden bij ingeplande speel-leeractiviteiten. Daarom is het van belang om juist tijdens het (vrije) spel van kinderen kansen te pakken door zelf mee te spelen. Op die manier kan je inspelen op hun ontwikkeling, werken aan zelfsturing en doelbewust kinderen uitdagen en prikkelen om zo het spel op een hoger plan tillen. 

  7. Blog Gedichten in de klas.png

    Gedichten in de klas

    Iedereen, jong en oud, kan gedichten lezen, gedichten verzinnen of gedichten delen met anderen. En wanneer je samen met je leerlingen gedichten leest, zul je merken dat zij al heel snel begrijpen dat een gedicht andere kenmerken heeft dan de meeste andere soorten teksten, zoals rijm en de opmaak. Kinderen die vervolgens zelf een gedicht gaan schrijven, hebben al heel snel door hoe zij hun tekst er als een gedicht moeten laten uitzien.

  8. Blog Kansrijk.png

    Kansrijk? Nee, laten we het hebben over bewijsrijk!

    Veel scholen werken met de term ‘kansrijk’. Kansrijk adviseren, kansrijk bevorderen en zelfs kansrijk onderwijs. Maar wat wordt daaronder verstaan, en doen we de leerlingen daar een plezier mee? Laten we het kansrijk bevorderen eens nader beschouwen.

  9. Blog Eigenlijk wil je ze gewoon leren nadenken.png

    Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken

    'Leescrisis’
    ‘Taalvaardigheid weer gedaald’
    ‘PISA scores alarmerend’

    Iedereen valt over de nieuwste resultaten van PISA. Toch is het voor vakdocenten helemaal geen onverwacht nieuws. Je denkt dat je de leerlingen de nieuwe stof goed hebt uitgelegd of dat duidelijk is hoe ze een goede discussie moeten voeren. Maar vaak blijken ze iets letterlijk uit hun hoofd te leren zonder het echt te begrijpen en te kunnen toepassen in een andere context.

  10. Blog meer differentieren in de praktijkles.png

    Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?

    Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunnen doen is differentiëren naar de manier waarop je dingen kunt leren.

  11. Blog 5 vragen over formatief handelen .png

    Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

    Onlangs verscheen de herziene druk van het boek Formatief handelen in de les - Toetsen van het leren om te leren. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen. In de nieuwe druk hebben wij de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen verduidelijkt. Als voorproefje krijg je bij vijf vragen alvast een kort en iets langer antwoord.

  12. Vakcoaching.png

    Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

    Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten leren leren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik hen om bij het zelfstandig werken uit eigen initiatief te starten?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

  13. Blog werken aan gelijke kansen.png

    Werken aan gelijke kansen

    Een kijkje in de start van een schooldag in groep 1/2

    Mike komt binnengerend, zijn grote broer zwaait nog even in de gang voordat hij snel weer naar buiten loopt. De geur van een joint hangt in de schoolgang en verschillende ouders kijken elkaar afkeurend aan. Ondertussen loopt Merel het lokaal in. Ze trekt haar vader mee naar het prikbord, waar een collage hangt over veters strikken. Ze legt hem uit wat ze gisteren heeft geleerd en laat trots zien dat ze haar eigen veters al kan strikken.

  14. Blog Effectieve rekenles.png

    Drie tips voor een effectieve rekenles

    De rekenles begint. Je wilt je groep 4 de kwart uren aanleren. De instructie loopt uit: er zijn veel vragen en ideeën. De geplande tien minuten worden er twintig. Bij controle van begrip lijkt slechts de helft van je klas het goed te begrijpen. De verlengde instructie duurt daardoor ook te lang. En vervolgens blijkt dat te veel leerlingen niet in staat waren de juiste antwoorden te geven. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je helpen om je rekenles effectiever te maken.

  15. blog  werkdruk verminderen.png

    Drie manieren om werkdruk te verminderen

    Hoe vaak heb jij aan het eind van de schooldag het gevoel dat je niet alles af hebt? Dat er nog nakijkwerk ligt of een lesvoorbereiding die je aandacht nodig heeft?  Dan heb je waarschijnlijk soms het gevoel dat je even uit balans bent, dat je merkt dat er te veel op je bord je ligt. Het accepteren dat je niet alles kunt doen, is best nog wel moeilijk. Door te realiseren dat onze tijd en energie eindig zijn, kunnen we een gezonde werkcultuur creëren en daardoor succesvolle scholen. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er afspraken die leraren individueel, dus voor zichzelf, kunnen maken en afspraken die schoolleiders collectief kunnen waarborgen.