Zoeken in de website

Blog

Blog

  1. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    21 maart 2017 16:01 - door Greet de Boer - 0 reacties

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

    Lees meer over "Leerlingen motiveren: dit kun je doen"

  2. Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?

    13 maart 2017 12:02 - door Boudewijn Hogeboom - 4 reacties

    Wisbordjes, je leest er steeds vaker over. Voor wie ze nog niet kent, het zijn een soort mini-whiteboards waarop leerlingen kunnen schrijven. Het werkt simpel: jij geeft een opdracht en elke leerling schrijft het antwoord op zijn eigen wisbordje. Op jouw teken houdt iedereen zijn bordje omhoog. Je ziet in één oogopslag wie het goed heeft en wie nog niet. En hoevéél leerlingen het goed hebben.

    © Foto: Patrick Post

    Lees meer over "Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?"

  3. 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

    6 maart 2017 08:05 - door Meike Berben - 4 reacties

    Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

    Lees meer over "6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken"

  4. Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s

    27 februari 2017 12:02 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

    Lees meer over "Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s"

  5. Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

    20 februari 2017 16:06 - door Simone Kessels - 0 reacties

    Dit weekend had ik een etentje bij een goede vriendin thuis. We spraken over haar huis dat ze onlangs heeft laten bouwen. Dagelijks ervaart ze hoe goed het huis aansluit bij haar leven en haar woonwensen. Het is een genot om er te wonen. Dit prachtige resultaat is volgens haar bereikt omdat de samenwerking en de communicatie met de architect zo goed verliep. Al pratend word ik me bewust van de metafoor: werken aan ouderbetrokkenheid 3.0 kun je vergelijken met het bouwen van een huis.

    Lees meer over "Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid"

  6. Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!

    10 februari 2017 14:02 - door Meike Berben - 0 reacties

    Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Dat merk ik ook uit de vele reacties die ik heb gekregen op alweer de 5e (vernieuwde) druk van het boek ‘Differentiëren is te leren’ dat tijdens de NOT is gepresenteerd. Docenten vinden het fijn dat het boek praktische tips en ideeën geeft. Een goede reden om mijn favoriete tips in dit blog met je te delen. 

    Lees meer over "Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!"

  7. Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid

    7 februari 2017 08:34 - door Marianne van der Werff - 0 reacties

    Op zoek naar een manier waarop ouders hun kinderen kunnen helpen bij het leren, liet bestuurder Henk van der Pas zich inspireren door de wijze waarop ouders van schipperskinderen hun kinderen tijdens de vaart begeleiden. Toen hij deze vorm van ouderbetrokkenheid bij de 14 Scala-scholen wilde introduceren, stuitte hij echter op weerstand. Kunnen ouders dat wel? En vergt dat niet enorm veel tijd van leerkrachten? Maar op een van de scholen van de Stichting Scala, was er iemand die er direct in geloofde. Die ervan overtuigd was dat ouders het wél zouden kunnen en dat zowel kinderen, ouders als leerkrachten er baat bij zouden hebben. Die persoon was Heidi Smits, directeur van basisschool de Bussel in Vlijmen. 

    Lees meer over "Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid"

  8. Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?

    30 januari 2017 16:28 - door Henk Logtenberg - 0 reacties

    Lesson Study wordt in hoog tempo populair. Dat komt natuurlijk vooral omdat leraren zelf enthousiast worden van deze vorm van teamleren. Samenwerken, om zo betere lessen neer te zetten, brengt werkplezier en biedt veel mogelijkheden om tegelijkertijd het eigen kennis- en vakdidactisch repertoire uit te breiden en tegelijkertijd te werken aan de eigen professionalisering. Om een Lesson Study-cyclus op te kunnen zetten zijn zes stappen nodig die ik kort zal toelichten.

    Lees meer over "Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?"

  9. Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van

    26 januari 2017 08:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Vanaf de start van dit schooljaar werken het kindcentrum en openbare basisschool Adriaan van den Ende in Warnsveld met 'The Leader in Me', een pedagogische leerlijn voor basisscholen. Kinderen leren hierbij op een speelse manier 7 gewoonten aan die zijn gericht op persoonlijke groei en goede relaties met anderen. Het voorbeeldgedrag van de leerkrachten staat hierbij centraal. Hoe dat in de praktijk werkt en of het ook voor de allerkleinsten werkt, vragen we aan pedagogisch medewerker Ilse Ezerman en groepsleerkracht Ingrid Bol.

    Lees meer over "Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van"

  10. Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw

    23 januari 2017 14:33 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    De Nationale Voorleesdagen beginnen deze week. Een mooi moment om uw leerlingen te trakteren op een gezellig, extra voorleesboek. Maar welk boek wordt het? Kiest u voor de bekende weg of durft u het aan om iets nieuws te proberen? Het zal u verrassen hoe positief uw leerlingen daarop reageren! Geef het een kans. Een aantal suggesties om u alvast op weg te helpen.


    illustratie: Jenni Desmond

    Lees meer over "Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw"

CPS

  1. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 0 reacties
  2. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 4 reacties
  3. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 4 reacties
  4. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  5. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 0 reacties
  6. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  7. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  8. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  9. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  10. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  11. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  12. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  13. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  14. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  15. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  16. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  17. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 0 reacties
  18. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  19. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 0 reacties
  20. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  21. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  22. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  23. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  24. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  25. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  26. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  27. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  28. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 0 reacties
  29. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  30. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 2 reacties
  31. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  32. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  33. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 6 reacties
  34. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  35. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  36. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  37. 6 juni 2016 Waarom je het hele jaar plezier hebt van een startgesprek met ouders 1 reactie
  38. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties
  39. 23 mei 2016 De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken 0 reacties
  40. 19 mei 2016 Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s 1 reactie
  41. 16 mei 2016 Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde) 4 reacties
  42. 11 mei 2016 De examenvoorbereiding van 2017 begint nú! 0 reacties
  43. 10 mei 2016 Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten? 0 reacties
  44. 9 mei 2016 Hoe motiverend geeft u les? 1 reactie
  45. 6 mei 2016 Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel) 0 reacties
  46. 2 mei 2016 Sociale veiligheid vóél je 0 reacties
  47. 28 april 2016 Kleur bekennen- alleen als u het echt wil 1 reactie
  48. 25 april 2016 Is leesangst de reden dat in groep 6 de motivatie om te lezen afneemt? 1 reactie
  49. 19 april 2016 De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs 0 reacties
  50. 12 april 2016 Kleuterverlenging: zinvol of niet? 24 reacties
  51. 12 april 2016 Eindelijk, toetsbeleid! 1 reactie
  52. 11 april 2016 Herregistratie schoolleiders: een kans voor beter onderwijs 0 reacties
  53. 28 maart 2016 Knappe leerplichtambtenaar die mij de winst van dit denken afneemt 1 reactie
  54. 21 maart 2016 Ik vraag me af wat differentiëren met het zelfbeeld van leerlingen doet 0 reacties
  55. 14 maart 2016 Hoe werkt de LesobservatieApp? 5 reacties
  56. 1 maart 2016 Lezen om te leren; het belang van vloeiend lezen 0 reacties
  57. 25 februari 2016 Prestatiedruk in het kleuteronderwijs 8 reacties
  58. 22 februari 2016 Wat is effectieve samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs eigenlijk? 0 reacties
  59. 15 februari 2016 50 weken per jaar les: omdenken voor onderwijs op maat 3 reacties
  60. 8 februari 2016 Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat 0 reacties
  61. 5 februari 2016 De school van de toekomst werkt samen met ouders en samenleving 3 reacties
  62. 2 februari 2016 Slagen voor de rekentoets? Hoe een rekencoördinator zorgt voor een stevig fundament 1 reactie
  63. 27 januari 2016 Mijn boektip om voor te lezen in de klas 1 reactie
  64. 25 januari 2016 Hoe zorg ik ervoor dat we werken vanuit een gedeelde visie op differentiëren? 0 reacties
  65. 11 januari 2016 Drie mooie lessen voor coaches van (een emotionele) Foppe de Haan 1 reactie
  66. 11 januari 2016 Visie-ontwikkeling op school, en hoe u daar leiding aan geeft 0 reacties
  67. 14 december 2015 De drie hoofdvormen om te differentiëren 0 reacties
  68. 10 december 2015 Als je met kennis niet langer het verschil maakt, waarmee dan wel? 0 reacties
  69. 7 december 2015 Begin met het eind in gedachten! 1 reactie
  70. 3 december 2015 Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs 1 reactie
  71. 30 november 2015 Kleuters met probleemgedrag? Zeven tips voor rust in uw groep 5 reacties
  72. 23 november 2015 4 Vragen aan…Sean Covey 0 reacties
  73. 16 november 2015 Hoe word ik een 'luie' docent? 3 tips om stress en werkdruk te verminderen 7 reacties
  74. 2 november 2015 Differentiëren: schoolbreed starten of juist in kleine teams? 2 reacties
  75. 30 oktober 2015 Hoe 21e eeuws zijn die nieuwe lifeskills eigenlijk? 0 reacties
  76. 19 oktober 2015 Rekenen is zo leuk! Interview met winnaar Bartjens Rekendictee 3 reacties
  77. 12 oktober 2015 Werken aan lifeskills in het mentoraat 1 reactie
  78. 8 oktober 2015 De 7 eigenschappen van Happy Kids: een gouden vondst voor zorg op maat! 6 reacties
  79. 7 oktober 2015 Tip bij de kinderboekenweek: durf een 'complexe' tekst voor te lezen 1 reactie
  80. 5 oktober 2015 3 A’s van leraren! autonomie, autoriteit en authenticiteit ! 11 reacties
  81. 28 september 2015 Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me 0 reacties
  82. 22 september 2015 Hoe het Vakcollege de LesobservatieApp inzet om een lerende organisatie te worden 2 reacties
  83. 21 september 2015 Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten 0 reacties
  84. 17 september 2015 De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB 0 reacties
  85. 16 september 2015 Voor de rekenvaardigheid telt; eerst de kloof dichten 0 reacties
  86. 11 september 2015 Stop definitief met de ZAT zonder ouders 5 reacties
  87. 1 september 2015 Onze ouders doen niets op school, maar zijn toch betrokken! Kan dat? 2 reacties
  88. 31 augustus 2015 Persoonlijk leiderschap meegeven aan je leerlingen 1 reactie
  89. 21 augustus 2015 A visit to a Leader in Me school in the Netherlands 0 reacties
  90. 2 juli 2015 ICT in uw les: Hoe AnswerGarden u helpt om leerlingen te activeren 0 reacties
  91. 29 juni 2015 Formatief toetsen: Er is nog een wereld te winnen 2 reacties
  92. 22 juni 2015 Waarom iedere school zou moeten innoveren met ouders 2 reacties
  93. 22 juni 2015 In de gesprekscyclus gaat het vaak niet over de dingen die er toe doen: pleidooi voor een kritische blik 0 reacties
  94. 18 juni 2015 Is een school automatisch een lerende organisatie? 1 reactie
  95. 16 juni 2015 Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode 0 reacties
  96. 2 juni 2015 ICT in uw les: Hoe ThingLink vakkennis én 21ste eeuwse vaardigheden versterkt 1 reactie
  97. 1 juni 2015 Wat je wilt weten over jongens (in de klas) 0 reacties
  98. 29 mei 2015 De 4 meest gestelde vragen over differentiëren (en het antwoord natuurlijk) 2 reacties
  99. 25 mei 2015 Hoe coöperatief leren spelenderwijs persoonlijk leiderschap vergroot 0 reacties
(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies