Sluiten

Zoeken in de website

Blog

Blog

  1. Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    18 juni 2018 16:59 - door Kees-Jan de Swart (gastblog) - 0 reacties

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

    Gastblog van Kees-Jan de Swart, directeur CBS Coolsma te Driebergen.



    Lees meer over "Leerplicht: zwart-wit of win-win?"

  2. Van mentor naar coach

    11 juni 2018 09:41 - door Sander van Veldhuizen - 2 reacties

    Op tijd komen. Opdrachten inleveren. Huiswerk maken. Een pakket kiezen, een profiel of vervolgopleiding... wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je zult vast zeggen: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen steeds vaker naar de mentor. Is de driehoek mentor/ouders/leerling niet veel te scheef getrokken?

    Lees meer over "Van mentor naar coach"

  3. Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken

    4 juni 2018 16:16 - door Peter de Vries - 0 reacties

    Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.

    Lees meer over "Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken"

  4. De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    29 mei 2018 08:30 - door Linda Geerlings - 0 reacties

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

    Lees meer over "De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen"

  5. Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    22 mei 2018 09:48 - door Karin van de Mortel, Aafke Bouwman - 0 reacties

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

    Lees meer over "Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is"

  6. Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    14 mei 2018 14:00 - door Clarien Veltkamp, Gert-Jan Bos, Roland Zuidema - 0 reacties

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.

    Lees meer over "Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school"

  7. Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les

    11 mei 2018 12:25 - door Meike Berben, Joke Koopman - 3 reacties

    Gaan jouw leerlingen ook pas leren als ze een toets krijgen? Voor je het weet zit je iedere toetsperiode met stapels nakijkwerk van leerlingen die alleen maar hun cijfer willen weten. Leidt dit werkelijk tot betere resultaten?

    Blog formatief toetsen van Meike Berben en Joke Koopman

    Lees meer over "Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les"

  8. Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden? 

    23 april 2018 10:24 - door Meike Berben - 0 reacties

    Er zijn veel docenten die graag meer willen differentiëren in hun lessen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Ga er ook maar aan staan als je veel klassen met veel verschillende leerlingen hebt. In onze trainingen en op scholen ontmoet ik veel docenten die differentiatie willen implementeren in hun lessen. Een vraag die me regelmatig wordt gesteld is hoe je nu het beste leerlingen kunt begeleiden die een achterstand hebben. In dit blog geef ik je graag een aantal goede tips. 

    Lees meer over "Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden? "

  9. Rollenspel als motor voor ontwikkeling

    16 april 2018 10:00 - door Aafke Bouwman - 4 reacties

    Als je werkt met jonge kinderen weet je dat rollenspel in hoeken van groot belang is voor hun ontwikkeling. Maar hoe doe je dat dan op een passende manier? Ik hoor in de training Rollenspel en spelbegeleiding regelmatig dat kinderen onvoldoende tot rollenspel komen als zij in de huishoek, bouwhoek of themahoek spelen. ‘Ze weten niet wat ze willen spelen, rommelen veel, rennen achter elkaar aan, nemen graag de babyrol aan of zijn de hond of poes.’ Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze het spel zo begeleiden dat er ontwikkeling plaatsvindt. 

    Lees meer over "Rollenspel als motor voor ontwikkeling"

  10. Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn

    9 april 2018 10:00 - door Simone Scholten - 0 reacties

    In ons contact met de onderwijspraktijk merken we dat steeds meer scholen behoefte hebben aan tijdelijke professionals. Meestal is er sprake van spoed. Er is iemand ziek of er gaat iemand weg en de school krijgt het niet opgelost door middel van mobiliteit, het eigen bestuur of via directeuren in de eigen kweekvijver. “Is een van jullie adviseurs ook op interim basis beschikbaar?”, is dan een vraag die veelal bij mij terecht komt. Daarom vertel ik hier graag wat meer over.


    Lees meer over "Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn"

CPS

  1. 18 juni 2018 Leerplicht: zwart-wit of win-win? 0 reacties
  2. 11 juni 2018 Van mentor naar coach 2 reacties
  3. 4 juni 2018 Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken 0 reacties
  4. 29 mei 2018 De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen 0 reacties
  5. 22 mei 2018 Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is 0 reacties
  6. 14 mei 2018 Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school 0 reacties
  7. 11 mei 2018 Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les 3 reacties
  8. 23 april 2018 Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden?  0 reacties
  9. 16 april 2018 Rollenspel als motor voor ontwikkeling 4 reacties
  10. 9 april 2018 Voor deze 4 situaties kan een interim professional een mooie oplossing zijn 0 reacties
  11. 26 maart 2018 Een levende visie vraagt een brandend vuur 1 reactie
  12. 22 maart 2018 Schooladvies – over vertrouwen en verwachtingen bij school en ouders 1 reactie
  13. 20 maart 2018 Betrokkenheid in de les door gamificatie 0 reacties
  14. 19 maart 2018 Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren 0 reacties
  15. 12 maart 2018 Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen? 0 reacties
  16. 9 maart 2018 Uw nieuwsfeed op Facebook gaat helemaal veranderen 0 reacties
  17. 5 maart 2018 Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Hoe versterkt u het persoonlijk leiderschap? 0 reacties
  18. 19 februari 2018 Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters 2 reacties
  19. 12 februari 2018 Eigenaarschap: waarom 9 van de 10 scholen er wat mee willen 0 reacties
  20. 5 februari 2018 Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister 0 reacties
  21. 29 januari 2018 Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs 0 reacties
  22. 22 januari 2018 Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach 1 reactie
  23. 22 januari 2018 Is Leren met Ouders het ei van Columbus? 0 reacties
  24. 18 januari 2018 De Nationale Voorleesdagen komen eraan. Waarom ik pleit voor een complexe tekst 0 reacties
  25. 15 januari 2018 Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk 1 reactie
  26. 9 januari 2018 Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal 0 reacties
  27. 8 januari 2018 Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer 0 reacties
  28. 11 december 2017 Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier 0 reacties
  29. 7 december 2017 Hoe was vader als docent? 1 reactie
  30. 7 december 2017 Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran 2 reacties
  31. 5 december 2017 Wat moet ik als mentor nou precies doen? 0 reacties
  32. 30 november 2017 Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren 1 reactie
  33. 6 november 2017 Wat zijn de grote voordelen van digitale lesobservaties? 3 reacties
  34. 31 oktober 2017 Teamleren met Lesson Study 1 reactie
  35. 20 oktober 2017 Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles 0 reacties
  36. 9 oktober 2017 Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les? 7 reacties
  37. 9 oktober 2017 Waarom begrijpend lezen al in de onderbouw begint 0 reacties
  38. 2 oktober 2017 Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien 0 reacties
  39. 26 september 2017 Zeven tips voor een goed gesprek met je mentorleerlingen 0 reacties
  40. 11 september 2017 Sterke rekenaars komen er vanzelf wel….. of toch niet? 14 reacties
  41. 11 september 2017 Welke manieren zijn er om te differentiëren? 0 reacties
  42. 7 september 2017 Een protocol als oplossing voor boze ouders? 8 reacties
  43. 5 september 2017 Persoonlijkheid voorspelt succes? 4 reacties
  44. 29 augustus 2017 Waarom tevreden ouders niets zeggen over de kwaliteit van de school 8 reacties
  45. 28 augustus 2017 Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI 2 reacties
  46. 22 augustus 2017 Is de leraar de held van de toekomst? 0 reacties
  47. 27 juni 2017 Ben ik druk of maak ik me druk? 5 reacties
  48. 22 juni 2017 ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot 0 reacties
  49. 19 juni 2017 De zesde rol van de leraar; de leercoach 0 reacties
  50. 12 juni 2017 Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn 0 reacties
  51. 12 juni 2017 Waarom leerlingen in de rekenles afhaken. En wat jij eraan kunt doen! 0 reacties
  52. 2 juni 2017 Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus 2 reacties
  53. 29 mei 2017 Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders 0 reacties
  54. 23 mei 2017 Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4… 0 reacties
  55. 15 mei 2017 Ouders willen best samenwerken met school. Liefst wel op basis van hun expertise 0 reacties
  56. 8 mei 2017 Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet! 0 reacties
  57. 18 april 2017 Leren met Ouders in de praktijk 2 reacties
  58. 12 april 2017 Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe 0 reacties
  59. 12 april 2017 Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me 1 reactie
  60. 11 april 2017 Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 1 reactie
  61. 3 april 2017 MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey 1 reactie
  62. 28 maart 2017 Gek van modelen 0 reacties
  63. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 1 reactie
  64. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 5 reacties
  65. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 2 reacties
  66. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  67. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 1 reactie
  68. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  69. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  70. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  71. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  72. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  73. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  74. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  75. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  76. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  77. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  78. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  79. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 2 reacties
  80. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  81. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 1 reactie
  82. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  83. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  84. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  85. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  86. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  87. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  88. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  89. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  90. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 1 reactie
  91. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  92. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 5 reacties
  93. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  94. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  95. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 8 reacties
  96. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  97. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  98. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  99. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties