Sluiten

Zoeken in de website

Blog

  1. blog Arjan.jpg

    Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer?

    “Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer van hun eigen leerproces?” Een belangrijke vraag. Het is zo essentieel voor een leerproces of een leerling zichzelf toeschouwer voelt van het proces en bij alles wat er gebeurt buiten zichzelf  naar de oorzaak zoekt… 

  2. formatief toetsen blog okt 2020.jpg

    Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?

    Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

  3. Blog 5 gouden regels okt 2020.jpg

    5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

    Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.

  4. Afbeelding Speed of trust.jpg

    Hoe zit het met ‘vertrouwen’ in jouw team?

    We weten allemaal dat het ontzettend fijn werken is in een team waarin iedereen elkaar als het ware blindelings vertrouwt. Processen gaan dan sneller, je verliest weinig energie aan bijzaken, je haalt goede resultaten!

  5. hoofdafbeelding 7 gewoonten in vo en mbo

    Zeven eigenschappen die studenten voorbereiden op het leven

    Het nieuwe schooljaar is gestart, de schoolomgeving is coronaproof met gezondheidsmaatregelen, looprichtingen en online onderwijs. Van docenten op mbo opleidingen waar ik de afgelopen periode ben geweest kreeg ik regelmatig vragen als: ‘Hoe zorg ik dat studenten aangekleed en op tijd bij de online les aanwezig zijn? Hoe zorg ik dat zij de aandacht erbij blijven houden, dat zij aanstaan? Hoe leer ik de student thuis zelf regie te nemen over hun eigen leren en leven?

  6. Blog Yvonne - CORI lezen.jpg

    Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak.

    Op maandag staat begrijpend lezen voor groep 7 op het programma. Maar voor de leerlingen van deze groep bestaat de les niet uit een tekst met een vragenformulier. Hier leest de leerkracht van groep 7 samen met zijn groep een tekst over bijen met als titel ‘Een nest maken’. Na het lezen van de tekst stelt de leerkracht de vraag: ‘Uit welke materialen moet het door ons te bouwen bijenhotel bestaan?’ De leerlingen gaan vervolgens samen met de leerkracht op zoek naar de bewijzen in de tekst die de materiaalkeuze van het bijenhotel ondersteunen en noteren hun bevindingen bij de zelf opgestelde leervragen. 

  7. Pedagogisch coachen - blog Ariena 2020.jpg

    Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?

    In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij/zij de (leer)activiteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus doe ik maar niks en stel het uit’. Hoe kan je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  

  8. Blog Koos Thematisch lezen.jpg

    Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI.

    Leerlingen die zich onderdompelen in een wereld waarbinnen zij, geactiveerd door geprikkelde nieuwsgierigheid, kennis opdoen en tegelijkertijd werken aan hun taalvaardigheid. Idealistisch? Niet volgens Concept-Orientated Reading Instruction, beter bekend onder de afkorting CORI. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is. 

  9. Blog Roel - digitale didactiek september 2020.jpg

    ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen.

    Er zijn tegenwoordig talloze digitale middelen beschikbaar die het lesgeven en leren kunnen vergemakkelijken of verbeteren. Het toepassen van ICT is echter geen trucje, dat automatisch leidt tot een betere les. Het werkt pas als er digitale didactiek van wordt gemaakt. De keuze voor de inzet van ICT hangt af van het didactische doel dat je als docent met een bepaalde lessituatie wil bereiken. Uitgangspunt daarbij is dat ICT een middel is, en dus geen doel op zich.

  10. Bij blog Literatuur motivatie - Koos en Els.jpg

    Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen

    Het is een probleem van onze tijd: mensen die in de echokamers op sociale media niet meer met elkaar in gesprek zijn maar vooral in oneliners hun eigen gelijk uitventen (Custers, 2019). Juist voor kinderen is het belangrijk dat zij kennismaken met andere perspectieven op hun eigen realiteit, om zo uit hun echobubbels te kunnen treden. Hiervoor wordt mediawijsheid en burgerschapsvorming vaak genoemd als oplossing, maar er is ook een al eeuwenoud middel om je horizon te verbreden en gesprekken te openen: het lezen van een goed boek.

  11. YOLLEN_v0.5.00_00_11_04.Still001.png

    Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

  12. Ouderbetrokkenheid na de corona blog Lotte 1000x525.jpg

    Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?

    Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit. 

    Kaartjes, spandoeken, positieve nieuwsbrieven: scholen bedanken ouders op talloze manieren voor de prettige samenwerking tijdens de coronacrisis. Leerkrachten hebben alles op alles gezet om het onderwijs op afstand uit de grond te stampen en ouders droegen hun steen(tje) bij: het leren thuis werd, waar mogelijk, ondersteund. De ouderbetrokkenheid vond vooral thuis plaats: dit noemen we thuisbetrokkenheid.

  13. Bij blog rituelen - Linda en Miriam - juni 2020.jpg

    Groepsdynamiek en (online) rituelen

    We waren het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Rituelen die bijdragen aan het ontwikkelen van een goede groepsdynamiek. Een groot deel van die rituelen kunnen met de Corona-maatregelen niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden. Er zullen rituelen moeten worden aangepast en nieuwe rituelen worden bedacht, om bij te dragen aan een goed en veilig groepsklimaat en zo bij te dragen aan goede leerresultaten.

  14. Blog vertrouwen Arjan.jpg

    Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?

    Hoe je als leidinggevende een fundament ontwikkelt van een effectief team.

    Zeg eens eerlijk. Ben jij te vertrouwen? Natuurlijk ben jij te vertrouwen! Je hebt al ja gezegd, voordat je er over nadenkt. Zo’n vraag voelt bijna als een belediging! Maar is dat echt zo? Vertrouw jij volledig op jezelf? En wat zie je in je omgeving? Want jij bent toch meer te vertrouwen, dan iedereen om je heen. 

  15. Zien en boom TLIM blog 640 px.png

    Jouw groep in beeld met Zien! aan de hand van 7 gewoonten (Leader in Me)

    Al enige jaren horen we van Leader in Me scholen dat er behoefte is aan een gecertificeerd leerlingvolgsysteem om de sociaal emotionele ontwikkeling in relatie tot de 7 gewoonten goed in kaart te brengen. Met het oog op welzijn, sociale veiligheid en burgerschap wil je als school weten welk effect het werken met de 7 gewoonten heeft op leerlinggedrag bij deze onderdelen.