Sluiten

Zoeken in de website

Blog

  1. Leader in Me Singel.jpg

    Leader in Me in de praktijk: een leerkracht vertelt

    Ik ben Robert Streunding, leerkracht van groep 1/ 2 op de Singel in Schiedam en werkgroepleider van het 'Lighthouse team'. Het 'Lighthouse team' is een werkgroep die meer eigenaarschap wil creëren bij kinderen, leerkrachten en ouders om vanuit gezamenlijk oogpunt het onderwijs op De Singel steeds meer vorm te geven vanuit de 7 gewoonten van Stephen Covey. Hierin willen wij als werkgroep proactief voorgaan door te leiden en te modellen. Maar ook door te inspireren en te motiveren.

  2. shutterstock_778236769.jpg

    3 tips voor een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksectievoorzitters

    Ik geloof er sterk in dat binnen scholen het geheel meer kan, of sterker nog, móét zijn dan de som der delen. Een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksecties en hun gedeeld leiderschap is mijns inziens dan ook de sleutel tot het realiseren van de ambities. In dit blog geef ik beiden, schoolleiders en vaksecties, drie eenvoudige handvatten om elkaar en het onderwijs te versterken.

  3. Chaos klaslokaal

    Is spreken over 'orde' het laatste taboe in de personeelskamer?

    Ik geef regelmatig trainingen op scholen. Vaak in een setting van een 'interne academie'. Dat is een goede ontwikkeling want een lerende organisatie is een kennisdelende organisatie. Mooi is dat er deze academies altijd wel een training te vinden is die te maken heeft met orde of klasmanagement. Er valt me echter iets op waardoor ik het gevoel heb dat spreken over 'orde' toch nog iets heeft van een taboe. Is dit het laatste taboe in onderwijsland?

  4. Kaarsjes verjaardag

    3 tips om SLO doelen voor rekenen en wiskunde om te zetten in een goede les

    Eind 2017 werden de rekendoelen eind groep 2 uit 2011 door SLO herzien en is als onderdeel ‘Tussendoelen rekenen/wiskunde  primair onderwijs’ opgenomen. Daarnaast zijn in 2017 ook zogenaamde Inhoudskaarten met aanboddoelen voor het jonge kind (fase 1) verschenen. Voordat we kijken naar de drie tips, beginnen we met de basis: wat is een goede rekenactiviteit met jonge kinderen?

  5. samenzijnwijschool_meisjes.jpg

    Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

    Vandaag start de landelijke campagne Samen zijn wij school. Deze nationale campagne roept scholen en ouders op goed samen te werken in het belang van het kind. Gelukkig gaat er heel veel goed tussen scholen en ouders, maar de realiteit is niet altijd zo rooskleurig.

  6. Grind and Rocks.jpg

    Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

    Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

  7. Bij blog functiemix-1 270818 breed.jpg

    Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  

    Hoe zorg je er als team- of schoolleider voor dat een docent met recht naar een hogere functieschaal promoveert? De gangbare manier is het sollicitatiegesprek. Dat het anders kan bewijst Scholengemeenschap CSG Liudger uit Drachten. Samen met CPS organiseerde CSG Liudger gedurende twee jaar ontwikkelassessments voor docenten. En met succes.

  8. 4_tips_voor_hogere_examenresultaten

    4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?

  9. Hoe effectief zijn anti-pestprogramma's

    Hoe effectief zijn de anti-pestprogramma’s op scholen?

    'Wat werkt tegen pesten?' is de naam van een recent uitgevoerd grootschalig landelijk onderzoek. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben 14 medewerkers van 5 universiteiten in Nederland en het Trimbos Instituut de effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk onderzocht door zo’n 8.000 kinderen vertrouwelijk naar pesten te vragen. Wat zijn op hoofdlijnen de resultaten?

  10. Foto blog Protocol voor ouders.png

    Leerplicht: zwart-wit of win-win?

    Eén van de minder inspirerende klussen die een schoolleider zo nu en dan te verwerken krijgt, zijn de aanvragen voor extra vrije dagen voor een leerling. Een ouder, die dan vaak met enige schroom de directiekamer betreedt, doet een speciaal verzoek. De wet op de leerplicht is er duidelijk over. In 9 van de 10 gevallen kan/mag het gewoon: niet. 

  11. BlogvanMentornaarCoach.png

    Van mentor naar coach

    Op tijd komen. Opdrachten inleveren. Huiswerk maken. Een pakket kiezen, een profiel of vervolgopleiding... wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je zult vast zeggen: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen steeds vaker naar de mentor. Is de driehoek mentor/ouders/leerling niet veel te scheef getrokken?

  12. Blog oudergesprekken 5 tips.jpg

    Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken

    Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.

  13. 10-14_onderwijs.png

    De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

  14. BlogKarin22052018.jpg

    Waarom de methode begrijpend lezen geen kant-en-klare routekaart is

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar verrassend genoeg blijven de resultaten achter. In dit blog laten we zien waarom de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

  15. blog sterke school.jpg

    Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.