Blog
Direct een goede start met alle ouders en leerlingen
Vroegtijdig kennismaken met ouders is één van de belangrijkste succesfactoren voor ouderbetrokkenheid. Veel scholen doen dit in de vorm van een startgesprek in de eerste schoolweken. ...
Lesson Study over rekenen en differentiëren bij Het Baken
Bij basisschool Het Baken in Capelle aan den IJssel werkten ze afgelopen schooljaar met Lesson Study. Onder begeleiding van onderwijsadviseur Lotte van der Goot stelden de leerkrachten onderzoeksvr...
Effectieve woordenschatdidactiek in de MVT-les – 7 tips!
Eén van de sleutels tot succes in het beheersen van een moderne vreemde taal is het opbouwen van een uitgebreide en rijke woordenschat. Maar hoe pak je dat aan in jouw lessen Engels, Duits, ...
Zicht op kwaliteiten geeft je leerlingen vleugels!
Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar word jij blij van? Hoe kijken anderen naar jou en naar jouw kwaliteiten? Een kwaliteit gaat vanzelf, daar word je blij van en de tijd vliegt als jij er mee bezig ben...
Slim organiseren in de kleutergroep
Het jonge brein van kleuters gedijt bij structuur en voorspelbaarheid, maar ook bij ruimte voor ontdekken en groei. Slim organiseren is nodig wanneer je aan de behoeften van al je kleuters wil vold...
Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?
Je hebt een aantal leerlingen in de klas die uitgedaagd willen worden. Het is goed dat je oog hebt voor deze groep leerlingen. Want je steekt bij het differentiëren gemakkelijk de meeste energ...
Effectieve burgerschapsvorming: toepassing van Covey’s zeven gewoonten in het onderwijs
In het basisonderwijs heb je als leraar een belangrijke taak in het vormen van kinderen. Niet alleen op cognitief niveau, maar ook op sociaal-emotioneel vlak. Burgerschaponderwijs is belangrijk voo...
Hoe ga je als schoolcoach om met adviezen en tips?
‘Hoe blijf ik in mijn coachende rol wanneer een leraar die ik coach, om advies vraagt? Mag ik zelf een advies geven als degene die ik coach niet verder komt op basis van mijn vragen?’ D...
Help je herkansers en leer van de examenresultaten
De CSE-examens zijn in volle gang. Een spannende tijd voor de leerlingen en docenten, want ze moeten laten zien wat ze geleerd hebben de afgelopen jaren. Ook voor docenten is het een spannende tijd...
Wil ik teamleider worden?
‘Wil jij geen teamleider worden?, vroeg mijn leidinggevende mij al een paar keer tijdens bila’s. Maar ik wist niet of ik daar al klaar voor was. Ik had nooit een opleiding daarin g...
Oude ideeën over onderwijs
“De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën”, citeerde waarnemend inspecteur-generaal Ria Westendorp filosoof Euclides in haar voo...
Niet alles is de taak van de mentor
Op tijd komen, huiswerk maken, een profiel of vervolgopleiding kiezen... Wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je denkt vast: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen s...
Het zweet op de juiste rug!
SG. Antoni Gaudí werkt samen met CPS Onderwijsontwikkeling en advies aan de implementatie van formatief handelen en effectieve feedback in de lessen op school. Schoolleiders Esther Touw en N...
Taalkrachtig onderwijs: schrijven als middel om het leesbegrip te vergroten!
Taalkrachtig onderwijs gaat ervan uit dat een integrale aanpak van de onderdelen lezen, schrijven, spreken en luisteren elkaar versterken. Wist je dat het inzetten van schrijfopdrachten effectief b...
Invloed op groepsdynamiek
Een fijne klas en goed contact met de groep maakt je werk als leraar een stuk aangenamer. Als leraar kun je invloed uitoefenen op de groepsdynamiek. De zes rollen van de leraar zijn hier heel effec...
Efficiënt differentiëren
Hoe zorg je ervoor dat de tijd om jouw les voor te bereiden niet te lang wordt als je wil differentiëren? Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus g...
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 14
- Volgende pagina