Zoeken in de website

Blog

Blog

  1. Leren met Ouders in de praktijk

    18 april 2017 15:12 - door Joris Spekle - 0 reacties

    Hoe bij Stichting Scala ouders actief helpen bij een aantal vakken

    Als er een organisatie is die ervaring heeft met Leren met Ouders, is het Stichting Scala wel. De ouders van zo’n tweehonderd leerlingen helpen hun kind actief bij het leren van een of meer vakken. In dit artikel delen Carla van Tuijl, coördinator en José Bakx, leerkracht, hun ervaringen.

    Foto: CPS

    Lees meer over "Leren met Ouders in de praktijk"

  2. Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

    12 april 2017 20:04 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    Op zoek naar onderwijs dat aansluit bij de leerling van vandaag en hen voorbereidt op de maatschappij van morgen, zijn veel scholen bezig met eigentijds onderwijs. Maar, hoe ziet dat onderwijs er precies uit? Daarover verschillen de meningen. Volgens sommige vakgenoten moet alles helemaal anders, terwijl anderen vinden dat het huidige onderwijs kan blijven zoals het is. De waarheid zou best wel eens in het midden kunnen liggen…

    Lees meer over "Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe"

  3. Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me

    12 april 2017 08:00 - door Anne Arink - 1 reactie

    Zo’n elf jaar geleden startte ik als nieuwe directeur van een basisschool. En met die rol kwam de opdracht om op zoek te gaan naar een werkwijze of methode waarmee we aan de sociale vaardigheden zouden kunnen werken. Als je daarnaar gaat zoeken, kom je in een oerwoud terecht.

    Lees meer over "Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me"

  4. Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

    11 april 2017 09:01 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

    Lees meer over "Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?"

  5. MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey

    3 april 2017 13:42 - door Bianca Dijkstra - 0 reacties

    Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.

    Lees meer over "MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey"

  6. Gek van modelen

    28 maart 2017 14:59 - door Boudewijn Hogeboom - 0 reacties

    Het is een fantastisch moment als een baby voorzichtig zijn eerste stapjes probeert te zetten. Maar waarom doet zo’n kleine spruit dat eigenlijk? Want laten we wel zijn, het is vaak niet echt nodig. Vader en moeder zijn best bereid om hun schatje te dragen.

    Lees meer over "Gek van modelen"

  7. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    21 maart 2017 16:01 - door Greet de Boer - 1 reactie

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

    Lees meer over "Leerlingen motiveren: dit kun je doen"

  8. Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?

    13 maart 2017 12:02 - door Boudewijn Hogeboom - 4 reacties

    Wisbordjes, je leest er steeds vaker over. Voor wie ze nog niet kent, het zijn een soort mini-whiteboards waarop leerlingen kunnen schrijven. Het werkt simpel: jij geeft een opdracht en elke leerling schrijft het antwoord op zijn eigen wisbordje. Op jouw teken houdt iedereen zijn bordje omhoog. Je ziet in één oogopslag wie het goed heeft en wie nog niet. En hoevéél leerlingen het goed hebben.

    © Foto: Patrick Post

    Lees meer over "Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in?"

  9. 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

    6 maart 2017 08:05 - door Meike Berben - 2 reacties

    Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

    Lees meer over "6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken"

  10. Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s

    27 februari 2017 12:02 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

    Lees meer over "Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s"

  11. Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

    20 februari 2017 16:06 - door Simone Kessels - 0 reacties

    Dit weekend had ik een etentje bij een goede vriendin thuis. We spraken over haar huis dat ze onlangs heeft laten bouwen. Dagelijks ervaart ze hoe goed het huis aansluit bij haar leven en haar woonwensen. Het is een genot om er te wonen. Dit prachtige resultaat is volgens haar bereikt omdat de samenwerking en de communicatie met de architect zo goed verliep. Al pratend word ik me bewust van de metafoor: werken aan ouderbetrokkenheid 3.0 kun je vergelijken met het bouwen van een huis.

    Lees meer over "Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid"

  12. Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!

    10 februari 2017 14:02 - door Meike Berben - 0 reacties

    Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Dat merk ik ook uit de vele reacties die ik heb gekregen op alweer de 5e (vernieuwde) druk van het boek ‘Differentiëren is te leren’ dat tijdens de NOT is gepresenteerd. Docenten vinden het fijn dat het boek praktische tips en ideeën geeft. Een goede reden om mijn favoriete tips in dit blog met je te delen. 

    Lees meer over "Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!"

  13. Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid

    7 februari 2017 08:34 - door Marianne van der Werff - 0 reacties

    Op zoek naar een manier waarop ouders hun kinderen kunnen helpen bij het leren, liet bestuurder Henk van der Pas zich inspireren door de wijze waarop ouders van schipperskinderen hun kinderen tijdens de vaart begeleiden. Toen hij deze vorm van ouderbetrokkenheid bij de 14 Scala-scholen wilde introduceren, stuitte hij echter op weerstand. Kunnen ouders dat wel? En vergt dat niet enorm veel tijd van leerkrachten? Maar op een van de scholen van de Stichting Scala, was er iemand die er direct in geloofde. Die ervan overtuigd was dat ouders het wél zouden kunnen en dat zowel kinderen, ouders als leerkrachten er baat bij zouden hebben. Die persoon was Heidi Smits, directeur van basisschool de Bussel in Vlijmen. 

    Lees meer over "Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid"

  14. Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?

    30 januari 2017 16:28 - door Henk Logtenberg - 0 reacties

    Lesson Study wordt in hoog tempo populair. Dat komt natuurlijk vooral omdat leraren zelf enthousiast worden van deze vorm van teamleren. Samenwerken, om zo betere lessen neer te zetten, brengt werkplezier en biedt veel mogelijkheden om tegelijkertijd het eigen kennis- en vakdidactisch repertoire uit te breiden en tegelijkertijd te werken aan de eigen professionalisering. Om een Lesson Study-cyclus op te kunnen zetten zijn zes stappen nodig die ik kort zal toelichten.

    Lees meer over "Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen?"

  15. Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van

    26 januari 2017 08:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Vanaf de start van dit schooljaar werken het kindcentrum en openbare basisschool Adriaan van den Ende in Warnsveld met 'The Leader in Me', een pedagogische leerlijn voor basisscholen. Kinderen leren hierbij op een speelse manier 7 gewoonten aan die zijn gericht op persoonlijke groei en goede relaties met anderen. Het voorbeeldgedrag van de leerkrachten staat hierbij centraal. Hoe dat in de praktijk werkt en of het ook voor de allerkleinsten werkt, vragen we aan pedagogisch medewerker Ilse Ezerman en groepsleerkracht Ingrid Bol.

    Lees meer over "Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van"

  16. Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw

    23 januari 2017 14:33 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    De Nationale Voorleesdagen beginnen deze week. Een mooi moment om uw leerlingen te trakteren op een gezellig, extra voorleesboek. Maar welk boek wordt het? Kiest u voor de bekende weg of durft u het aan om iets nieuws te proberen? Het zal u verrassen hoe positief uw leerlingen daarop reageren! Geef het een kans. Een aantal suggesties om u alvast op weg te helpen.


    illustratie: Jenni Desmond

    Lees meer over "Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw"

  17. Handige voorleestips om aan ouders mee te geven

    19 januari 2017 08:44 - door Annemarieke Kool - 0 reacties

    De Nationale Voorleesdagen staan weer voor de deur. Van 25 januari tot en met 4 februari betekent dat landelijk weer veel aandacht voor het belang van voorlezen. Ouders spelen hierin natuurlijk een belangrijke rol en daarom hebben we tien gouden voorleestips verzameld. Leuk om juist in deze week aan uw leerlingen mee naar huis te geven of mee te nemen in de schoolnieuwsbrief.  

    Foto: website Nationale Voorleesdagen

    Lees meer over "Handige voorleestips om aan ouders mee te geven"

  18. Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017

    10 januari 2017 13:32 - door Suzan Koning - 0 reacties

    Weer een nieuw jaar in een snel veranderende wereld. Er worden ons gigantische veranderingen en vernieuwingen voorgespiegeld. Om onze weg te vinden in de snel veranderende, complexe samenleving hebben we elkaar nodig. Van alle wijsheden en opinies die daarbij op ons afkomen, zou je best onrustig kunnen worden maar ik laat me er ook graag door inspireren.

    Lees meer over "Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017"

  19. De best gelezen CPS blogs in 2016

    9 januari 2017 09:46 - door Paul Kleingeld - 0 reacties

    Ook in 2016 heeft u elke week zeker één nieuwe blog op onze website kunnen lezen. We hopen dat de inhoud van onze blogs 'iets' met u gedaan heeft. Gezien de reacties is dat bij een aantal lezers zeker het geval geweest. Dat 'iets' leidt tot complimenten, inspiratie, contact maar ook tot kritiek en meningsverschillen. Hoe dan ook, u bent betrokken en dat waarderen wij zeer. Dus blijf vooral reageren en delen. Zo leren wij van u en leert u van ons!

    Wij wensen u veel leesplezier en een geïnspireerd 2017!

    Lees meer over "De best gelezen CPS blogs in 2016"

  20. Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen?

    14 december 2016 12:00 - door Bert Wienen - 4 reacties

    Chris is een onderwijsman in hart en nieren. Ik ken hem al jarenlang als een bevlogen schoolleider die altijd samen met zijn team zoekt naar mogelijkheden om elke leerling vérder te helpen. Waar externe hulp nodig is, wordt die zonder aarzeling ingeschakeld. De laatste keer dat ik Chris sprak, schrok ik. Chris was geprikkeld – geprikkeld door alle hulpverleners die zijn school voortdurend in- en uitvliegen. “Zij weten precies wat ze hier kunnen halen. Maar wat brengen ze ons nou eigenlijk?”

    Lees meer over "Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen?"

  21. De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal

    8 december 2016 14:38 - door Linda Geerlings, Eline Kouwets - 0 reacties

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Leerlingen lopen geregeld punten mis doordat ze de vraag niet goed hebben gelezen of begrepen, of hun antwoord niet goed hebben geformuleerd. Als vakdocent kun je leerlingen hierbij helpen door in de examenvoorbereiding ook aandacht te besteden aan specifieke examentaal. 


    Bron: bibiphoto / Shutterstock.com

    Lees meer over "De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal"

  22. Leren differentiëren doe je op school

    7 december 2016 08:00 - door Marianne van der Werff - 0 reacties

    Differentiëren. Binnen het team van Lieke Tromp werd er vaak genoeg over gesproken. Er werd te weinig gedifferentieerd en toch vond men het belangrijk. Daar moest wat aan gebeuren. Sinds drie jaar biedt teamleider Lieke haar docenten nu de mogelijkheid om een training op de school zelf te volgen. Wat zijn Liekes ervaringen hiermee en wat heeft de training gebracht?

    Lees meer over "Leren differentiëren doe je op school"

  23. Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip

    24 november 2016 08:01 - door Barbara de Boer - 0 reacties

    In de wandelgangen vinden ze vaak nogal iets van elkaar, leraren en ouders. Bij ons zijn de ouders niet betrokken, zegt de een. Leraren luisteren niet, zegt de ander. Liggen de werelden echt zo ver uit elkaar of zijn de overeenkomsten groter dan gedacht? Om daarachter te komen, legden we vijf prikkelende stellingen voor aan twee schoolleiders.

    Lees meer over "Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip"

  24. Coachen via een app, handig of niet?

    17 november 2016 11:00 - door Simone Kessels - 0 reacties

    Thona Klaassen is ib’er binnen schoolvereniging CNS Putten. Wij vroegen haar om de LesobservatieApp uit te proberen in het basisonderwijs en dat leverde een artikel op in Beter Begeleiden. Een deel van het artikel leest u in dit blog en u kunt het gehele artikel downloaden.

    Foto: Beter Begeleiden, november 2016

    Lees meer over "Coachen via een app, handig of niet?"

  25. Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint

    7 november 2016 08:45 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 0 reacties

    In Nederland wint Lesson Study snel aan populariteit. Het is een vorm van teamleren waarin collega’s gezamenlijk de aller-, allerbeste les ontwerpen. Nu hebben we in het onderwijs al veel verschillende vormen van teamleren voorbij zien komen en weer zien verdwijnen. Wat maakt Lesson Study tot een onderwerp om meer over te weten? In Prima Onderwijs verscheen een interview met collega's Henk Logtenberg en Linda Odenthal. U leest het hier.

    Lees meer over "Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint"

  26. De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan?

    3 november 2016 09:03 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    Iedere leraar wil effectief zijn. Maar wat is een goede les en wat doet een goede leraar precies? En: hoe stuurt u daar in uw school op aan? Het concept 'De vijf rollen van de leraar’ beschrijft heel concreet wat effectief gedrag is en wat effectieve leraren doen. Praktische handvatten dus, maar meer nog een gemeenschappelijke taal om op alle lagen in de school makkelijker het gesprek te kunnen voeren over goede lessen. In dit blog licht ik toe wat de rollen zijn en wat u er als school mee kunt.

    Lees meer over "De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan?"

  27. Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS

    24 oktober 2016 07:30 - door Meike Berben, Bert Moonen - 0 reacties

    Er zijn twee plekken waar je moet zijn om de allernieuwste kennis over didactiek op te doen: de Conference on Teaching Excellence van ASCD in New Orleans en het Summer Institute on Academic Diversity aan de Universiteit van Virginia. Wij kregen de geweldige kans om deze conferenties te bezoeken. Dagenlang zijn we ondergedompeld in lezingen en workshops, vooral op het gebied van differentiatie. We hebben geluisterd naar gerenommeerde onderzoekers en zijn geïnspireerd door de vele gesprekken. In dit blog vertellen we je graag over de drie belangrijkste inzichten die we hebben meegenomen naar Nederland.

    Lees meer over "Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS"

  28. Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet!

    17 oktober 2016 10:09 - door Els Loman, Linda Geerlings - 0 reacties

    Afgelopen weken stond het schrijfonderwijs weer volop in het nieuws. “Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit”, “Leerlingen schrijven slecht door gebrekkige lesmethoden”, “Scripties en tentamens vol taalfouten”, “Kinderen kunnen steeds minder goed schrijven”. Het is zomaar een greep uit de krantenkoppen. Al jaren staat het schrijfonderwijs met enige regelmaat op een vergelijkbare, negatieve manier in de schijnwerpers. Waardoor komt dat toch, of beter, is het terecht?

    Lees meer over "Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet!"

  29. Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren

    10 oktober 2016 09:18 - door Linda Geerlings - 0 reacties

    In het blog van 6 september ging het om de vraag ‘Wat is eigentijds leren?’. Heeft het nou wel of niet met gepersonaliseerd leren te maken? Speelt ICT een belangrijke rol of toch niet en draait het om kennisoverdracht of om het samen ontdekken? Een ding is zeker: de antwoorden lopen flink uiteen. In onze zoektocht naar het antwoord leggen we de vraag ditmaal neer bij verschillende docenten en leerlingen van het Carolus Clusius College in Zwolle.

    Lees meer over "Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren"

  30. Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben?

    3 oktober 2016 08:00 - door Bianca Lammers - 2 reacties

    Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? Mag ik niet gewoon ‘lekker voorlezen’? Leerkrachten vragen mij dit vaak tijdens trainingen die ik geef rond het thema begrijpend luisteren. Natuurlijk hoef je niet elk prentenboek of informatief boek uit te werken. Maar als jij een verhaal écht tot leven brengt en doelgericht de tekst leest en verbindt, dan genieten je leerlingen ervan en leren ze spelenderwijs door kritisch en begrijpend te luisteren. Ik laat het je zien aan de hand van twee prentenboeken.


    Tim op de tegels. - auteur: Tjibbe Veldkamp - illustratie: Kees de Boer -  Uitgever: Van Goor.

    Lees meer over "Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben?"

  31. We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op?

    26 september 2016 09:00 - door Marianne van der Werff - 5 reacties

    Joris Spekle stond als leerkracht bij Stichting Scala aan de bron van een belangrijke onderwijsinnovatie. Het lukte de school om ouders de mogelijkheid te bieden om hun kind intensiever te helpen bij het leren. Het ontlast de leraren, terwijl leerlingen juist meer individuele begeleiding krijgen. Wat eind 2013 begon met twee kinderen, groeide uit tot een project met ruim 180 kinderen. Steeds meer scholen raken nieuwsgierig naar de resultaten die worden bereikt met dit vernieuwende onderwijsconcept. Ik vroeg Joris om er eens iets meer over te vertellen.

    Lees meer over "We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op?"

  32. Wat is het rendement van een studiedag?

    19 september 2016 08:27 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    De meeste scholen nemen in het jaarrooster een aantal studiedagen op. Een vraag als ‘Wat zien we daar straks nu in de les van terug’ duikt dan regelmatig op. Een vraag die lastig eenduidig te beantwoorden is, het hangt immers van veel factoren af. Toch is er wel interessant onderzoek naar gedaan en ik maakte van nabij mee hoe het team van Het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht een heel effectieve draai aan de studiedagen wist te geven.

    Lees meer over "Wat is het rendement van een studiedag?"

  33. De vier grote voordelen van digitaal observeren

    12 september 2016 09:00 - door Simone Kessels - 3 reacties

    Onderzoek laat zien dat het geven van mondelinge feedback op basis van een lesobservatie een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de leraar. In de praktijk blijkt dat het niet altijd even makkelijk is om op frequente basis lessen te observeren. Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht die daarbij kunnen helpen. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

    Lees meer over "De vier grote voordelen van digitaal observeren"

  34. Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening

    6 september 2016 09:45 - door Linda Odenthal, Ingrid Dirksen - 0 reacties

    Eigentijds onderwijs. Talloze scholen zijn er druk mee bezig. En dat terwijl de discussie nog in volle gang is. Er wordt veel over geschreven en iedereen lijkt er een ander beeld bij te hebben. Maar wat zijn die beelden en welk beeld heeft u bij eigentijds onderwijs? Wat vindt u ervan en wat betekent het voor u als leraar? Moet alles anders of geeft u al eigentijds les? Laten we eerst eens kijken naar enkele standpunten.

    Lees meer over "Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening"

  35. Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada

    5 september 2016 09:03 - door Alma Buitenhuis - 1 reactie

    Wat een geweldige en uitdagende vraag: "Kun je een studiereis organiseren waar leiderschap, in de breedste zin van het woord, centraal staat?" "Jazeker", was mijn antwoord, "Hoe breed mag leiderschap zijn?" Als trainer in de 7 gewoonten van Stephen Covey zie ik in ieder kind en volwassene leiderschap. We dragen allemaal competenties in ons om leiding te nemen en te geven. Leiderschap beperkt zich niet tot leidinggeven aan jezelf, aan je klas of aan je team. Het is ook leiding durven overdragen, loslaten, bewustwording en kinderen leren om zelfleiderschap te ontwikkelen en te nemen. De vraag betekende het startpunt van een studiereis naar Canada waarin de deelnemers van de stichting Konot een week werden ondergedompeld in leiderschap.

    Lees meer over "Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada"

  36. Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen

    29 augustus 2016 08:00 - door Aafke Bouwman, Karin van de Mortel - 3 reacties

    Veel scholen worstelen met het onderwijs in begrijpend lezen. Ze werken met een methode, er is een doorgaande leeslijn, maar toch: de resultaten blijven achter. Herkent u dat? In dit blog laten we zien waarom het volgen van de methode geen kant-en-klare routekaart is. 

    Lees meer over "Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen"

  37. Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen?

    22 augustus 2016 08:02 - door Anne Arink - 3 reacties

    We hebben sinds augustus 2015 te maken met een nieuwe wet in het onderwijs: de Wet Veiligheid op school. Wéér iets erbij? Ja, inderdaad: weer iets erbij. We hadden binnen dit thema namelijk al de wet 'Bevordering actief burgerschap en sociale integratie' (sinds 2006). Omdat de inspectie vanaf augustus 2016 handhavend mag optreden, is het goed om nog eens langs te lopen wat deze wetgeving nu precies van scholen verlangt.

    Lees meer over "Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen?"

  38. Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen

    4 juli 2016 09:04 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Begrijpend luisteren is de meest effectieve manier om het begrijpend lezen voor te bereiden. Maar iets goed kunnen begrijpen is vooral een denkactiviteit omdat je betekenis moet kunnen geven aan de teksten die je hoort. Onderzoek laat zien dat leerlingen veel baat hebben bij een leerkracht die hardop denkend laat horen wat hij doet om de tekst te begrijpen. Modelen wordt dat genoemd; hardop denken, samen oefenen en feedback geven. Met concrete voorbeelden laat ik je zien hoe het werkt.

    Lees meer over "Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen"

  39. Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij

    30 juni 2016 09:20 - door Aafke Bouwman, Bianca Lammers - 6 reacties

    Er kunnen praktische of inhoudelijke motieven zijn om te starten met een combinatiegroep 1-3. Bijvoorbeeld omdat uw school te maken heeft met krimp of omdat er behoefte is aan een krachtiger doorlopende leerlijn. De literatuur geeft niet veel aanknopingspunten om deze combinatiegroep succesvol vorm te geven. Vanuit onze ervaringen in het werken in deze combinatiegroep geven we daarom graag een aantal tips.

    Lees meer over "Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij"

  40. Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt

    27 juni 2016 09:00 - door Sander van Veldhuizen - 0 reacties

    “Die pubers doen gewoon niet wat ik zeg…”, verzucht een mentor tijdens de training ‘Covey's 7 habits voor je mentoraat’. Nog een paar mentoren knikken begrijpend, het is een herkenbaar probleem. We zijn aangekomen bij het onderdeel van de training waarin een aantal gespreksvaardigheden aan bod komen die voor een mentor belangrijk zijn. Een onderdeel waar we uitgebreid stil bij staan, want veel mentoren vinden effectieve gesprekken voeren met leerlingen een lastig onderdeel van hun rol en zien regelmatig op tegen gesprekken met ouders.

    Lees meer over "Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt"

  41. Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het.

    20 juni 2016 08:00 - door Marianne van der Werff - 1 reactie

    Een mooie uitspraak van teamleider Marius Verweij als ik hem vraag naar zijn mening over lesobservaties en feedbackgesprekken. Als teamleider heeft hij zestien docenten in zijn team, waaronder veel starters. Een onderwerp dus waar hij de nodige ervaring mee heeft: per jaar doet hij meer dan dertig lesbezoeken. Hoe pakt hij dat aan? Waarin schuilt de meerwaarde van lesobservaties? En wat zijn de belangrijkste do’s-and-don’ts? Een interview met Marius Verweij.

    Lees meer over "Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het."

  42. Leren met Ouders. Straks op alle scholen?

    13 juni 2016 08:04 - door Suzan Koning - 2 reacties

    Toen Stichting Scala ouders een actieve rol ging geven in het leerproces van hun kinderen, had iedereen er een mening over. ‘Taal en rekenles van je moeder’ of ‘Van de eettafel naar de schoolbank’. Het werden grote koppen in de media. We zijn nu twee jaar verder en de Partnerschapschool bestaat nog steeds. Sterker nog, CPS wil het initiatief voor alle scholen mogelijk maken.

    Lees meer over "Leren met Ouders. Straks op alle scholen?"

  43. Waarom je het hele jaar plezier hebt van een startgesprek met ouders

    6 juni 2016 09:08 - door Hens Galjaard - 1 reactie

    Vroegtijdig kennismaken met ouders is een van de tien succesfactoren voor ouderbetrokkenheid, aldus Mariëtte Lusse, lector Ouders aan de Hogeschool Rotterdam. Wil je werk maken van ouderbetrokkenheid, dan is het organiseren van startgesprekken aan het begin van het schooljaar een van de effectiefste dingen die je kunt doen. In dit blog lees je er meer over en wat er nodig is om zelf startgesprekken te organiseren.

    Lees meer over "Waarom je het hele jaar plezier hebt van een startgesprek met ouders"

  44. Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu?

    30 mei 2016 08:01 - door Els Loman - 0 reacties

    Sinds 1 februari 2016 heeft de inspectie de beoordeling van de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs veranderd. De beoordeling van de tussenresultaten wordt niet langer betrokken bij de eindwaardering over de school. De ontwikkeling van leerlingen blijft centraal staan. Wat is er nu precies veranderd en wat betekent dit voor scholen?

    Lees meer over "Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu?"

  45. De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken

    23 mei 2016 08:01 - door Joka Slump - 0 reacties

    Bijna alle scholen in het voortgezet onderwijs maken er gebruik van: lesobservaties en feedbackgesprekken. Ze zijn voor teamleiders een uitstekende manier om gericht informatie te verzamelen, inzicht te krijgen in de kwaliteit van lesgeven en daarmee docenten te ondersteunen in hun ontwikkeling. Maar zoals Willem Elsschot ooit dichtte: “…tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren…” Zo ook bij lesobservaties. Tegen welke problemen lopen teamleiders nu aan in de praktijk? In dit blog de belangrijkste valkuilen en wat je kunt doen om ze te vermijden.

    Lees meer over "De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken"

  46. Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s

    19 mei 2016 10:15 - door Henk Logtenberg - 1 reactie

    “Leraren leren te weinig van hun collega’s”, schrijft Trouw op 12 april 2016. Aanleiding is het onderzoek De staat van de leraar, dat pijnlijk duidelijk maakt dat professionalisering niet het beoogde effect heeft als het een individuele aangelegenheid is. De moraal van het verhaal: steek uw energie in teamleren!

    Foto teamleren behorend bij blog Lesson Study

    Lees meer over "Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s"

  47. Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde)

    16 mei 2016 07:25 - door Anne Arink - 4 reacties

    In november 2015 had ik mijn eerste échte paradigmaverschuiving. En eigenlijk is dat wel opmerkelijk omdat ik een aantal jaren directeur ben geweest van een school waar Covey's 7 gewoonten centraal stonden. En zoals u misschien weet: Stephen Covey was degene die in zijn beroemde boek dit begrip 'paradigma' introduceerde.

    Waarom is een 'paradigmawisseling' nu zo belangrijk? Laat ik dat nog even toelichten, voordat ik mijn toch wat late persoonlijke paradigmawissel zal opbiechten.

    Lees meer over "Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde)"

  48. De examenvoorbereiding van 2017 begint nú!

    11 mei 2016 10:27 - door Eline Kouwets - 0 reacties

    De examens staan voor de deur en daarmee ook de lange dagen met nakijkwerk. Je zult fraai geformuleerde antwoorden tegenkomen, maar ook kromme zinnen. Je zult complete antwoorden tegenkomen, maar ook antwoorden waarbij de leerling slechts antwoord geeft op een deel van de vraag. Je zult antwoorden tegenkomen die je had verwacht, maar ook antwoorden die jou volledig verrassen. Wat kun je hieruit concluderen?

    Lees meer over "De examenvoorbereiding van 2017 begint nú!"

  49. Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten?

    10 mei 2016 07:29 - door Karin van de Mortel - 0 reacties

    Uit zeer recent Amerikaans onderzoek blijkt dat leerlingen steeds minder vaak lange teksten lezen. Daarover bestaat ook in Nederland grote ongerustheid. Het analyseren hiervan is interessant. In het KRO-NCRV programma De Taalstaat werd mij onlangs gevraagd naar die analyse. U kunt die uitzending met Adriana Bus (betrokken bij dit onderzoek) onderaan dit blog terug luisteren. Maar u wilt natuurlijk vooral weten wat u kunt doen om deze motivatie te vergroten!

    Lees meer over "Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten?"

  50. Hoe motiverend geeft u les?

    9 mei 2016 11:50 - door Greet de Boer - 1 reactie

    Pas geleden sprak ik een leraar die zich zorgen maakte over het aantal leerlingen dat niet gemotiveerd is voor leren op school. Hij was van mening dat leraren zich er te gemakkelijk vanaf maken als ze zeggen dat deze leerlingen “een schop onder hun kont nodig hebben”. Uit eigen ervaring wist hij, dat dit niet werkte. Hij vroeg me: “Wat kunnen leraren doen om leerlingen te motiveren voor leren op school? Welke extra begeleiding kun je niet-gemotiveerde leerlingen geven?” Terechte vragen. Op basis van onderzoek beschrijf ik wat u kunt doen om leerlingen te motiveren voor het schoolse leren.

    Blog motivatie

    Lees meer over "Hoe motiverend geeft u les?"

CPS

  1. 18 april 2017 Leren met Ouders in de praktijk 0 reacties
  2. 12 april 2017 Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe 0 reacties
  3. 12 april 2017 Ik zocht een manier om te werken aan sociale vaardigheden en viel voor The Leader in Me 1 reactie
  4. 11 april 2017 Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 0 reacties
  5. 3 april 2017 MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey 0 reacties
  6. 28 maart 2017 Gek van modelen 0 reacties
  7. 21 maart 2017 Leerlingen motiveren: dit kun je doen 1 reactie
  8. 13 maart 2017 Wisbordjes: hoe zet je ze zinvol in? 4 reacties
  9. 6 maart 2017 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken 2 reacties
  10. 27 februari 2017 Het IGDI-model voor kleuters? De do’s en dont’s 0 reacties
  11. 20 februari 2017 Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid 0 reacties
  12. 10 februari 2017 Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips! 0 reacties
  13. 7 februari 2017 Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid 0 reacties
  14. 30 januari 2017 Hoe zet ik Lesson Study op in zes stappen? 0 reacties
  15. 26 januari 2017 Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van 0 reacties
  16. 23 januari 2017 Voorlezen met een twist? De leukste boekentips voor elke bouw 0 reacties
  17. 19 januari 2017 Handige voorleestips om aan ouders mee te geven 0 reacties
  18. 10 januari 2017 Ga er maar aan staan: opvoeden en onderwijzen in 2017 0 reacties
  19. 9 januari 2017 De best gelezen CPS blogs in 2016 0 reacties
  20. 14 december 2016 Hoe logisch is het dat hulpverleners in uw school hun eigen koers varen? 4 reacties
  21. 8 december 2016 De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal 0 reacties
  22. 7 december 2016 Leren differentiëren doe je op school 0 reacties
  23. 24 november 2016 Twee schoolleiders over ouderbetrokkenheid: we bouwen vanuit wederzijds begrip 0 reacties
  24. 17 november 2016 Coachen via een app, handig of niet? 0 reacties
  25. 7 november 2016 Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint 0 reacties
  26. 3 november 2016 De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan? 0 reacties
  27. 24 oktober 2016 Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS 0 reacties
  28. 17 oktober 2016 Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet! 0 reacties
  29. 10 oktober 2016 Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren 0 reacties
  30. 3 oktober 2016 Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? 2 reacties
  31. 26 september 2016 We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op? 5 reacties
  32. 19 september 2016 Wat is het rendement van een studiedag? 0 reacties
  33. 12 september 2016 De vier grote voordelen van digitaal observeren 3 reacties
  34. 6 september 2016 Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening 0 reacties
  35. 5 september 2016 Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada 1 reactie
  36. 29 augustus 2016 Waarom kinderen te weinig leren van de methode begrijpend lezen 3 reacties
  37. 22 augustus 2016 Wat verlangt de nieuwe Wet Veiligheid op school van scholen? 3 reacties
  38. 4 juli 2016 Leer ze gerust afluisteren: het werkt! Leerlingen hebben baat bij modelen 0 reacties
  39. 30 juni 2016 Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij 6 reacties
  40. 27 juni 2016 Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt 0 reacties
  41. 20 juni 2016 Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het. 1 reactie
  42. 13 juni 2016 Leren met Ouders. Straks op alle scholen? 2 reacties
  43. 6 juni 2016 Waarom je het hele jaar plezier hebt van een startgesprek met ouders 1 reactie
  44. 30 mei 2016 Inspectie verandert de beoordeling van tussenresultaten: en nu? 0 reacties
  45. 23 mei 2016 De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken 0 reacties
  46. 19 mei 2016 Lesson Study: maximaal profiteren van collega’s 1 reactie
  47. 16 mei 2016 Mijn ongemak met Amerikaans enthousiasme (en hoe dat veranderde) 4 reacties
  48. 11 mei 2016 De examenvoorbereiding van 2017 begint nú! 0 reacties
  49. 10 mei 2016 Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten? 0 reacties
  50. 9 mei 2016 Hoe motiverend geeft u les? 1 reactie
  51. 6 mei 2016 Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel) 0 reacties
  52. 2 mei 2016 Sociale veiligheid vóél je 0 reacties
  53. 28 april 2016 Kleur bekennen- alleen als u het echt wil 1 reactie
  54. 25 april 2016 Is leesangst de reden dat in groep 6 de motivatie om te lezen afneemt? 1 reactie
  55. 19 april 2016 De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs 0 reacties
  56. 12 april 2016 Kleuterverlenging: zinvol of niet? 24 reacties
  57. 12 april 2016 Eindelijk, toetsbeleid! 1 reactie
  58. 11 april 2016 Herregistratie schoolleiders: een kans voor beter onderwijs 0 reacties
  59. 28 maart 2016 Knappe leerplichtambtenaar die mij de winst van dit denken afneemt 1 reactie
  60. 24 maart 2016 Medicatie als voorwaarde om op school te mogen blijven? 3 reacties
  61. 21 maart 2016 Ik vraag me af wat differentiëren met het zelfbeeld van leerlingen doet 0 reacties
  62. 14 maart 2016 Hoe werkt de LesobservatieApp? 5 reacties
  63. 1 maart 2016 Lezen om te leren; het belang van vloeiend lezen 0 reacties
  64. 25 februari 2016 Prestatiedruk in het kleuteronderwijs 8 reacties
  65. 22 februari 2016 Wat is effectieve samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs eigenlijk? 0 reacties
  66. 15 februari 2016 50 weken per jaar les: omdenken voor onderwijs op maat 3 reacties
  67. 8 februari 2016 Praktisch aan de slag met Covey's 7 Gewoonten in het mentoraat 0 reacties
  68. 5 februari 2016 De school van de toekomst werkt samen met ouders en samenleving 3 reacties
  69. 2 februari 2016 Slagen voor de rekentoets? Hoe een rekencoördinator zorgt voor een stevig fundament 1 reactie
  70. 27 januari 2016 Mijn boektip om voor te lezen in de klas 1 reactie
  71. 25 januari 2016 Hoe zorg ik ervoor dat we werken vanuit een gedeelde visie op differentiëren? 0 reacties
  72. 11 januari 2016 Drie mooie lessen voor coaches van (een emotionele) Foppe de Haan 1 reactie
  73. 11 januari 2016 Visie-ontwikkeling op school, en hoe u daar leiding aan geeft 0 reacties
  74. 14 december 2015 De drie hoofdvormen om te differentiëren 0 reacties
  75. 10 december 2015 Als je met kennis niet langer het verschil maakt, waarmee dan wel? 0 reacties
  76. 7 december 2015 Begin met het eind in gedachten! 1 reactie
  77. 3 december 2015 Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs 1 reactie
  78. 30 november 2015 Kleuters met probleemgedrag? Zeven tips voor rust in uw groep 5 reacties
  79. 23 november 2015 4 Vragen aan…Sean Covey 0 reacties
  80. 16 november 2015 Hoe word ik een 'luie' docent? 3 tips om stress en werkdruk te verminderen 7 reacties
  81. 2 november 2015 Differentiëren: schoolbreed starten of juist in kleine teams? 2 reacties
  82. 30 oktober 2015 Hoe 21e eeuws zijn die nieuwe lifeskills eigenlijk? 0 reacties
  83. 19 oktober 2015 Rekenen is zo leuk! Interview met winnaar Bartjens Rekendictee 3 reacties
  84. 12 oktober 2015 Werken aan lifeskills in het mentoraat 1 reactie
  85. 8 oktober 2015 De 7 eigenschappen van Happy Kids: een gouden vondst voor zorg op maat! 6 reacties
  86. 7 oktober 2015 Tip bij de kinderboekenweek: durf een 'complexe' tekst voor te lezen 1 reactie
  87. 5 oktober 2015 3 A’s van leraren! autonomie, autoriteit en authenticiteit ! 11 reacties
  88. 28 september 2015 Hoe wij werken aan een veilig, sociaal schoolklimaat met The Leader in Me 0 reacties
  89. 22 september 2015 Hoe het Vakcollege de LesobservatieApp inzet om een lerende organisatie te worden 2 reacties
  90. 21 september 2015 Hoe onze school aan sociale vaardigheden werkt: van binnen naar buiten 0 reacties
  91. 17 september 2015 De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB 0 reacties
  92. 16 september 2015 Voor de rekenvaardigheid telt; eerst de kloof dichten 0 reacties
  93. 11 september 2015 Stop definitief met de ZAT zonder ouders 5 reacties
  94. 1 september 2015 Onze ouders doen niets op school, maar zijn toch betrokken! Kan dat? 2 reacties
  95. 31 augustus 2015 Persoonlijk leiderschap meegeven aan je leerlingen 1 reactie
  96. 21 augustus 2015 A visit to a Leader in Me school in the Netherlands 0 reacties
  97. 2 juli 2015 ICT in uw les: Hoe AnswerGarden u helpt om leerlingen te activeren 0 reacties
  98. 29 juni 2015 Formatief toetsen: Er is nog een wereld te winnen 2 reacties
  99. 22 juni 2015 Waarom iedere school zou moeten innoveren met ouders 2 reacties
(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies