Boeken en publicaties
Zoeken

Ken je kwaliteiten - (jeugd)kwaliteitenspel
- Bestelnummer:
- 32420
- Onderwijssoort:
- Primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs
- Auteur(s):
- Els Loman
- Uitgever/Jaar:
- CPS Uitgeverij, 2018
- Materiaal:
- Spel
- ISBN:
- 9789065081452
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Doel van het Ken je kwaliteitenspel is leerlingen bewust(er) maken van hun eigen kwaliteiten en op die manier bijdragen aan een positief zelfbeeld. Het spel bestaat uit een handleiding en 92 prachtig geïllustreerde kaartjes, waarvan 60 kaartjes basiskwaliteiten bevatten en 32 kaartjes voortgezette kwaliteiten.
Met behulp van de kwaliteitenkaartjes kunt u op een leuke manier met uw leerlingen in gesprek komen over hun kwaliteiten. De kaartjes kunnen op verschillende momenten en met verschillende doelen ingezet worden in de dagelijkse onderwijspraktijk. De kwaliteitenkaartjes zijn geschikt voor jeugd van zeven jaar en ouder. Onze ervaring is dat ook volwassenen het spel met veel resultaat gebruiken.
De kaartjes kunnen zowel op individueel niveau, in kleine groepjes als klassikaal gebruikt worden. Uitgangspunt voor een gesprek is steeds het woord op een kaartje, waarbij concrete vragen worden gesteld door de leraar, mentor, interne begeleider of zorgcoördinator.
Wilt u een indruk krijgen van de gebruiksmogelijkheden van het Ken je kwaliteiten - (jeugd)kwaliteitenspel, dan kunt u een deel van de handleiding downloaden (pdf).
Sommige scholen gebruiken bijvoorbeeld het resultaat van het Kwaliteitenspel bij de portfoliorapporten. Maar ook als je niet met portfoliorapporten werkt, kun je het Kwaliteitenspel goed inzetten rond de rapporten. In deze download vind je een voorzet voor inzet in het primair onderwijs bij het laatste rapport van het schooljaar. Zo help je élke leerling om met zelfvertrouwen het schooljaar af te sluiten.
Ben je benieuwd naar mogelijkheden om het Kwaliteitenspel structureel in te zetten? In vo of po? Misschien ook naar hoe je al met de kleuters met kwaliteiten aan de slag kan gaan? Neem dan vooral contact met ons op om te bekijken of we je daarbij kunnen ondersteunen.
Gebruikers over het spel:
“De kinderen waren heel enthousiast. Ze waren erg open over hoe ze over dingen dachten. Vaak verrasten ze mij met hun reacties en opmerkingen.”
“Het werken met de kaartjes creëert een prettige, open sfeer. Het zorgt ervoor dat kinderen meer over zichzelf en anderen gaan nadenken en
elkaar anders gaan bekijken.”
“Ik heb bewust twee jongens uitgekozen met wie ik in de groep nog wel eens moeite heb. We hebben een half uurtje gesproken over hun kwaliteiten. Ik merkte daarna echt een verandering in het contact: ze zijn een stuk opener naar mij toe.”
Wil jij weten hoe het Ken je kwaliteitenspel kan bijdragen aan oefenen voor goed burgerschap? Lees deze blog van CPS: Kwaliteiten van leerlingen als logisch bruggetje naar burgerschapsvorming.
Reviews
Schrijf een reviewkwaliteitenspel
Grappig om te zien dat je doormiddel van kaartjes zo veel meer uit je leerlingen krijgt dan in een rechtstreeks gesprek 1 op 1. Leuke manier en het werkt, de kinderen zijn open in het gesprek. Precies hetgeen ik voor ogen had.