Boeken en publicaties
Zoeken

Middenmanagers in vo
Teamgericht sturen op opbrengsten
- Bestelnummer:
- R&D063
- Onderwijssoort:
- Voortgezet onderwijs
- Auteur(s):
- Gina Botta, René van Drunen, Susan Potiek, Clarien Veltkamp
- Uitgever/Jaar:
- Amersfoort : CPS, 2013
- Materiaal:
- 64 p.
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Deze publicatie is alleen digitaal beschikbaar en gratis te downloaden.
Hoe kunnen scholen systematisch werken aan het verbeteren van hun onderwijsopbrengsten? Met een gecoördineerde aanpak door alle lagen van de school, krijgt de onderwijskwaliteit een impuls en verbeteren de prestaties van leerlingen.
Het invoeren van opbrengstgericht werken vraagt om een gezamenlijke inspanning van bestuur, management en docenten. De middenmanager speelt hierin een belangrijke rol; hij vervult een brugfunctie tussen de strategische plannen van de top en de dagelijkse realiteit op de werkvloer.
De middenmanager kan een succesvolle verandering mogelijk maken binnen een afdeling en zo bijdragen aan de verbetering van de hele school. In de praktijk echter, blijkt dat middenmanagers hun team niet
planmatig en cyclisch sturen en dat docenten zich geen eigenaar voelen van de teamdoelen. Er is ook onvoldoende koppeling tussen de teamdoelen en de onderwerpen die in de gesprekcyclus met de docenten worden besproken.
Deze uitgave geeft inzicht in de rol van middenmanager bij het realiseren van een opbrengstgerichte cultuur en een opbrengstgerichte manier van werken in het voortgezet onderwijs. Ook biedt de publicatie handvatten voor het opbrengstgericht sturen van het team.