Differentiëren
Bekijk de introductie op dit thema met Meike Berben
Differentiëren werkt
Maar toch vindt differentiëren te weinig plaats in de lessen in het voortgezet onderwijs, zo constateert ook de Inspectie van het Onderwijs in de recent verschenen Monitor Leskwaliteit.
De ene leerling vindt het fijn om samen met de docent de theorie door te lezen. De andere maakt liever zelfstandig een mindmap of gaat vast aan zijn huiswerk op een stilteplek. Leerlingen zijn gemotiveerder als ze op hun eigen niveau en manier kunnen leren. Ze leren daardoor meer en bovendien verbetert de sfeer in de klas.
Differentiatie op meerdere vlakken
Differentiëren in de klas kun je op veel manieren, met veel werkvormen en op meerdere vlakken zoals:
- instructie
- verwerking
- leertijd
Differentiëren kun je leren
De onderwijsadviseurs van CPS hebben veel ervaring met differentiëren en delen deze graag. Dat kan met trainingen bij CPS in Amersfoort of bij jou op school. Onze adviseurs kunnen meekijken in de klas én aanvullend feedbackgesprekken voeren waarin de docenten individuele feedback ontvangen.
Ook bieden we school-, team- en afdelingsleiders coaching en begeleiding. Vragen die we bijvoorbeeld samen bespreken zijn: Wat verwacht je van je team? Welke doelen zijn haalbaar en voor wie? Hoe creëer je een setting waarin docenten leren van elkaar? En hoe zorg je dat differentiatie een blijvende plek in het onderwijs behoudt?
Inspiratie
In januari 2024 is in Prima Onderwijs een interview verschenen met de kernteamleider van SG De Dijk, over hun traject Differentiëren in de les met CPS. Lees hier over hun ervaringen en wat het de school heeft opgeleverd.
Boek
over differentiëren
Auteurs: Meike Berben en Mirjam van Teeseling
Verschenen: 2024 | voor vo en mbo
Differentiëren is te leren! maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
Al meer dan 25.000 exemplaren verkocht!
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
E-books
Twee gratis e-books over differentiëren in het vo en mbo
Blogs
Over differentiëren
EDI, ADI of IGDI? Voor de juiste docent- en leerlingsturing
Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?
4 misverstanden over differentiëren
Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wél en niet inhoudt. Daarom gaan we in dit blog in op een aantal ‘misconcepties’ over differentiëren.
Tien tips om direct te starten met differentiëren in je les
Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch vindt het te weinig plaats in de lessen. Veel docenten in het vo en mbo vinden het lastig om differentiëren in de lessen vorm te geven. Een goede reden om mijn 10 favoriete tips in dit blog met je te delen.
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.