Motiveren van leerlingen
Wat is er aan de hand?
Leerlingen geven verschillende redenen waarom zij niet gemotiveerd zijn. School is saai en de lessen bieden te weinig of juist te veel uitdaging. De leraar praat volgens de leerlingen te veel en toont te weinig interesse in de leerlingen. Leerlingen willen actief betrokken worden bij de les, vragen kunnen stellen en keuzemogelijkheden hebben. Tegelijkertijd willen leerlingen duidelijke uitleg en vinden ze het belangrijk om te weten waarom ze iets moeten leren.
Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
Zowel extrinsieke als intrinsieke motivatie hebben een positieve invloed op de leerresultaten van de leerling. Maar als leerlingen alleen maar extrinsiek gemotiveerd zijn, kan het gevolg op de langere termijn zijn dat leerlingen alleen nog maar werken voor een cijfer of toets. Er is dan geen sprake van eigenaarschap over hun leerproces. Deze leerlingen ‘moeten’ naar school. Als school en leraar wil je uiteindelijk dat de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Dit vraagt om een motiverende leeromgeving.
Een motiverende leeromgeving
Motivatie is de wil om je ergens voor in te zetten. Het is een innerlijk proces. Dat maakt het soms ook zo lastig om een ander te motiveren. Als school en leraar heb je wel invloed op het creëren van een motiverende leeromgeving. Het uitgangspunt hiervan is de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan (2000): leerlingen ervaren meer intrinsieke motivatie wanneer hun leeromgeving voldoet aan de drie psychologische basisbehoeften Autonomie, verBondenheid en Competentie (ABC).
Motivatie en zelfregulatie
Pas als leerlingen niet alleen kunnen leren, maar ook willen leren, kun je echt spreken van zelfregulatie. Anders blijft het leren iets dat hun door anderen is opgelegd en waar ze zelf uiteindelijk weinig over te zeggen hebben. Leerlingen worden eigenaar van hun leerproces.
Aan de slag met motiveren
Trainingen op school of in onze academie
Wil jij werken aan een (nog meer) motiverende leeromgeving voor jouw leerlingen, zodat zij nog beter en meer gaan leren? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school krijg je kennis, meer inzicht en praktische tips mee die je direct in je les kan inzetten. Een actueel overzicht vind je op deze pagina.
In de academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
-
24 meiPedagogisch coachen
-
31 meiLeiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider
-
19 junInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
09 sepLeerlingen motiveren
-
09 sepDe mentor als coach
-
26 sepOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
-
30 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
Blogs
Over het motiveren van leerlingen
De illusie dat je leerlingen kan motiveren
Waarom moet dit? Ik heb ècht geen zin vandaag. Geen cijfer? Laat maar dan. Zomaar wat teksten die je als docent wellicht regelmatig hoort. Het motiveren van leerlingen was, is en blijft een enorm onderwerp; in de personeelskamer, in de teamvergadering en bij de leerlingbespreking. Leerlingen motiveren, kan dat wel?
Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?
We treffen op veel scholen een situatie aan waarin alle energie gericht is op het wegwerken en voorkomen van leerachterstanden. We weten dat dit ten koste kan gaan van het welbevinden van leerlingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds vaker de klacht horen dat de motivatie van de leerlingen ver te zoeken is.
Leerlingen motiveren: dit kun je doen
Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren: structuur bieden en de autonomie van leerlingen ondersteunen.
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem contact op met Rianne of Bert