Redactiesommen
Drie stappen voor het oplossen van redactiesommen
Voor het goed oplossen van redactiesommen dienen leerlingen drie stappen te doorlopen:
- de som en de vraag uit het verhaal destilleren
- de som uitrekenen
- het juiste antwoord geven op de vraag
De meeste leerlingen lopen voornamelijk vast bij stap 1 en 3. Want hiervoor hebben ze ook taalvaardigheid, kennis van de wereld, tekstbegrip en zelfregulatie nodig. Als leerkracht is het dus belangrijk om te weten hoe je je leerlingen de verschillende vaardigheden aanleert die nodig zijn om redactiesommen op te lossen. Zo kan het leerlingen helpen om redactiesommen uit te tekenen of tekstueel op te delen.
Kijk ook eens bij ons blog Redactiesommen: voor rekenen heb je steeds meer taal nodig.
Didactische handvatten voor redactiesommen
Willen jij en je team leerlingen effectief leren begeleiden bij het oplossen van redactiesommen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk de trainingen in de academie.
Lees meer over:
-
Rekeninstructie
Bekijk thema -
Blokvoorbereiding
Bekijk thema
In de CPS Academie
trainingen in Amersfoort of bij jou op school
Blogs over
rekenen
Drie tips voor een effectieve rekenles
Bij controle van begrip blijkt vaak slechts de helft van je klas de rekenstof goed te begrijpen. De verlengde instructie duurt daardoor te lang. En vervolgens blijkt dat te veel leerlingen niet in staat waren de juiste antwoorden te geven. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je helpen om je rekenles effectiever te maken.
Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten
Waarom lukt het goede rekenaar soms toch niet om foutloos de opgaven te maken? Hoe ga je om met leerlingen die uitstekend kunnen rekenen, maar zich vervelen en hun interesse in rekenen-wiskunde dreigen te verliezen? Hoe zorg je dat je verschillende soorten sterkere rekenaars herkent? En hoe laat je ze hun capaciteiten maximaal ontwikkelen?
Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig
Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft om uit te delen aan 30 leerlingen? Hoe komt het dat dat blijkbaar zo moeilijk is? En vooral: hoe zorg je dat het makkelijker wordt?
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met een van onze adviseurs