Spring naar mobiele navigatie

Blokvoorbereiding

Blokvoorbereiding rekenen

Het inzetten van blokvoorbereidingen draagt bij aan passend rekenonderwijs. Door het gebruik hiervan maak je inzichtelijk waar leerlingen staan en welke behoeftes ze hebben met betrekking tot de leerlijnen. Hierdoor zorg je ook voor een ononderbroken leercurve richting het referentiekader. Met blokvoorbereidingen ben je in staat om in elke rekenles in te spelen op de verschillende niveaus van de leerlingen. En zo maak je van je leerlingen succesvolle rekenaars.
Neem contact op
Rekenen Blokvoorbereiding.png

Blokplanning vormgeven

Bij blokplanning maak je eerst de rekenniveaus van de leerlingen inzichtelijk. Die niveaus achterhaal je met een formatieve toets en de analyses het leerlingvolgsysteem. Op basis daarvan bepaal je welke doelen in dat blok aan bod gaan komen. Dan stel je vast welke instructie en verwerkingen de verschillende leerlingen nodig hebben om de doelen te behalen: differentiëren.

Blokvoorbereiding is dus een instrument om het rekenniveau van jouw leerlingen inzichtelijk te maken en daarvoor een passend aanbod te creëren. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen optimaal profiteren van jouw rekenles.  

Meer weten over blokvoorbereiding?

Wil je meer weten over blokvoorbereiding en hoe dat in jouw school vorm kan krijgen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk de trainingen in de academie.

Lees meer over

In de CPS Academie

trainingen in Amersfoort of bij jou op school

Blogs over

rekenen

Drie tips voor een effectieve rekenles

Bij controle van begrip blijkt vaak slechts de helft van je klas de rekenstof goed te begrijpen. De verlengde instructie duurt daardoor te lang. En vervolgens blijkt dat te veel leerlingen niet in staat waren de juiste antwoorden te geven. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je helpen om je rekenles effectiever te maken.

Verder lezen

Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten

Waarom lukt het goede rekenaar soms toch niet om foutloos de opgaven te maken? Hoe ga je om met leerlingen die uitstekend kunnen rekenen, maar zich vervelen en hun interesse in rekenen-wiskunde dreigen te verliezen? Hoe zorg je dat je verschillende soorten sterkere rekenaars herkent? En hoe laat je ze hun capaciteiten maximaal ontwikkelen?

Verder lezen

Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig

Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft om uit te delen aan 30 leerlingen? Hoe komt het dat dat blijkbaar zo moeilijk is? En vooral: hoe zorg je dat het makkelijker wordt?

Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website