Spring naar mobiele navigatie

Redactiesommen

Redactiesommen

Het rekenonderwijs bevat veel opgaven die in een verhaaltje verpakt zijn: zoals verhaaltjessommen en contextsommen. Voor het gemak noemen we al dit soort sommen vaak redactiesommen. Door de talige context van deze sommen speelt taal een grote rol bij het behalen van goede rekenresultaten. Vaak merk je dat het leerlingen wel lukt om kale rekensommen foutloos op te lossen. Maar zodra de som in een talige context geplaatst wordt, lopen veel leerlingen vast.
Neem contact op
Rekenen Redactiesommen.png

Drie stappen voor het oplossen van redactiesommen

Voor het goed oplossen van redactiesommen dienen leerlingen drie stappen te doorlopen:

  1. de som en de vraag uit het verhaal destilleren
  2. de som uitrekenen
  3. het juiste antwoord geven op de vraag

De meeste leerlingen lopen voornamelijk vast bij stap 1 en 3. Want hiervoor hebben ze ook taalvaardigheid, kennis van de wereld, tekstbegrip en zelfregulatie nodig. Als leerkracht is het dus belangrijk om te weten hoe je je leerlingen de verschillende vaardigheden aanleert die nodig zijn om redactiesommen op te lossen. Zo kan het leerlingen helpen om redactiesommen uit te tekenen of tekstueel op te delen.

Kijk ook eens bij ons blog Redactiesommen: voor rekenen heb je steeds meer taal nodig.

Didactische handvatten voor redactiesommen

Willen jij en je team leerlingen effectief leren begeleiden bij het oplossen van redactiesommen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk de trainingen in de academie.

Lees meer over:

In de CPS Academie

trainingen in Amersfoort of bij jou op school

Blogs over

rekenen

Drie tips voor een effectieve rekenles

Bij controle van begrip blijkt vaak slechts de helft van je klas de rekenstof goed te begrijpen. De verlengde instructie duurt daardoor te lang. En vervolgens blijkt dat te veel leerlingen niet in staat waren de juiste antwoorden te geven. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je helpen om je rekenles effectiever te maken.

Verder lezen

Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten

Waarom lukt het goede rekenaar soms toch niet om foutloos de opgaven te maken? Hoe ga je om met leerlingen die uitstekend kunnen rekenen, maar zich vervelen en hun interesse in rekenen-wiskunde dreigen te verliezen? Hoe zorg je dat je verschillende soorten sterkere rekenaars herkent? En hoe laat je ze hun capaciteiten maximaal ontwikkelen?

Verder lezen

Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig

Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft om uit te delen aan 30 leerlingen? Hoe komt het dat dat blijkbaar zo moeilijk is? En vooral: hoe zorg je dat het makkelijker wordt?

Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website