Spring naar mobiele navigatie

Rekeninstructie

Rekeninstructie

De kwaliteit van een effectieve rekenles hangt af van meerdere aspecten. Van groot belang is natuurlijk een goede en boeiende uitleg. Voor een doeltreffende rekeninstructie houd je daarnaast rekening met de verschillende leerstijlen en behoeftes van leerlingen. Op een goede manier feedback geven en een positieve leeromgeving creëren, zijn ook voorwaarden voor een effectieve rekenles. Maar hoe verwerk je al deze aspecten in je rekeninstructie? Waarmee start je de les? En hoe houd je zicht op de ontwikkeling van de kinderen?
Neem contact op
Rekenen Instructie.png

Directe instructie bij rekenen

Het rekenonderwijs valt of staat met een goede instructie en het instructiemodel dat je hanteert. Bij CPS geloven we dat elk model voor directe instructie geschikt is voor een effectieve rekeninstructie. Het handelings- en drieslagmodel kunnen jou als leerkracht tijdens de instructie helpen om verder in te spelen op de behoeftes van de leerlingen.

Het handelingsmodel gebruik je om de leerlingen zich stapsgewijs de verschillende handelingsniveaus eigen te laten maken, van concreet naar abstract. Het drieslagmodel maakt inzichtelijk op welke assen de leerlingen rekenen en waar ze eventueel instructie op nodig hebben: context, bewerking of reflectie.           

Automatiseren en memoriseren

Om succesvol te zijn in rekenen en wiskunde is het van belang dat leerlingen sommen kunnen memoriseren en strategieën kunnen automatiseren. Dat zorgt er namelijk voor dat ze vlotter, efficiënter en nauwkeuriger werken en daarmee hun rekenvaardigheid vergroten. Ook legt het de basis voor het oplossen van wiskundige contexten en dagelijkse situaties.

Differentiëren in het rekenonderwijs

Ieder kind leert anders, ook tijdens de rekenlessen. Er zijn in een klas dan ook (grote) verschillen tussen de rekenvaardigheden van leerlingen. Als leerkracht is het van belang om deze verschillen te herkennen en de leerlingen daarbij te begeleiden. Dat doe je door te differentiëren binnen de rekenles.

Meer weten over effectieve rekeninstructie?

Wil jij nog effectievere rekeninstructies leren geven volgens de meest recente inzichten? Bekijk de trainingen in de academie of neem contact op om de mogelijkheden voor een teamscholing te bespreken.

Lees meer over

In de CPS Academie

trainingen in Amersfoort of bij jou op school

Blogs over

rekenen

Drie tips voor een effectieve rekenles

Bij controle van begrip blijkt vaak slechts de helft van je klas de rekenstof goed te begrijpen. De verlengde instructie duurt daardoor te lang. En vervolgens blijkt dat te veel leerlingen niet in staat waren de juiste antwoorden te geven. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? Gelukkig zijn er een paar eenvoudige tips die je helpen om je rekenles effectiever te maken.

Verder lezen

Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten

Waarom lukt het goede rekenaar soms toch niet om foutloos de opgaven te maken? Hoe ga je om met leerlingen die uitstekend kunnen rekenen, maar zich vervelen en hun interesse in rekenen-wiskunde dreigen te verliezen? Hoe zorg je dat je verschillende soorten sterkere rekenaars herkent? En hoe laat je ze hun capaciteiten maximaal ontwikkelen?

Verder lezen

Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig

Lukt het jouw leerlingen prima om een rekensom zoals 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war als Pleun zes netten met elk zeven mandarijnen koopt en het de vraag is of ze genoeg heeft om uit te delen aan 30 leerlingen? Hoe komt het dat dat blijkbaar zo moeilijk is? En vooral: hoe zorg je dat het makkelijker wordt?

Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website