Spring naar mobiele navigatie

Over Inspiratiedag Denken activeren in de klas

Inspiratiedag Denken activeren in de klas

Heb jij je wel eens afgevraagd wat er nu eigenlijk omgaat in de hoofden van de leerlingen en studenten in de klas? Hoe kom je verder dan de reflex ‘Is het voor een cijfer’ of ‘Komt dit op de toets’?

Is het genoeg als ze jouw vak net begrijpen, of wil je ze er ook kritisch mee leren denken? 

Richt dan het denkproces zo in dat het uitdaagt en uitnodigt om dieper na te denken. Door leeractiviteiten in te zetten die het actief denken uitdaagt verdiep je het leerproces en kun je de interesse van jouw leerling of student op een positieve manier aanwakkeren. 

Wat kun je op deze dag verwachten?

Na een ontvangst met koffie, cappuccino, thee en wat lekkers, volg je deze inspiratiedag allereerst een plenaire lezing die het brein prikkelt en het denken stimuleert. Vervolgens neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers die jou helpen om in de les het dieper denken te bereiken. Aan het einde van deze dag weet jij meer over de rol van actief denken in het leerproces én heb je praktische ideeën om in je les het denken te activeren.

Plenaire lezing

De inspiratiedag wordt plenair geopend door Bob Coenraats, onderwijsfilosoof en adviseur Taal, Leren en Ontwikkelen bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag, waarbij hij dieper ingaat op de rol van denken in het leerproces. Zijn verhaal wordt ondersteund door praktijkvoorbeelden.

Workshops

Aansluitend vinden er twee workshoprondes plaats. Tijdens deze workshops krijg je voorbeelden van manieren waarop je met schrijven, lezen, gesprekken of onderzoek het kritisch denken van de leerlingen en studenten kunt uitlokken. Onder begeleiding van de experts van CPS ervaar je hoe de werkvormen jouw eigen denken activeren en wat je daarvan kunt gebruiken in de lespraktijk. Je kunt kiezen uit:

  • Workshop Schrijven is het ondertitelen van je denken! o.l.v. Els Loman en Yonina Pullens
  • Workshop Wat weet je meer? Lezen om te leren! o.l.v. Jenneke Wilms
  • Workshop Spreken om te leren: de stem van de leerling! o.l.v. Miriam op de Beek
  • Workshop Onderzoeken: wat is hier de echte vraag? o.l.v. Bob Coenraats

Ontwerpateliers

Na de lunch gaan we in groepen uiteen. Tijdens interactieve ontwerpsessies ga je samen met andere docenten aan de slag om werkvormen te ontwerpen die het denken in jouw vakles activeren. 

In de ontwerpateliers delen we een aantal vakgerichte voorbeelden, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt tot praktisch inzetbare producten. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback op je lesontwerp.

Tijdens het inschrijven voor deze inspiratiedag maak je een keuze uit een van de volgende ontwerpateliers:

  • Ontwerpatelier Taallessen
  • Ontwerpatelier Zaakvakken
  • Ontwerpatelier Exacte vakken
  • Ontwerpatelier Praktijkgerichte vakken


Afsluiting

Na afloop van de ontwerpateliers brengen we met elkaar in beeld wat de opbrengst van deze dag is en is er de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Bob Coenraats sluit in ongeveer 15 minuten plenair het inhoudelijke programma af voordat we de borrel openen. We eindigen met een ontspannen moment van napraten, kennis delen en netwerken voordat je weer afreist. 

Voor wie?

Deze inspiratiedag is bedoeld voor docenten in het PO (bovenbouw), VO en MBO.

Meer weten?

Taal in het primair onderwijs
Taal in het voortgezet onderwijs
Blog I Eigenlijk wil je ze gewoon beter leren nadenken
Academietrainingen

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Prijs per deelnemer € 485,00

Inclusief whitepaper “Denken activeren in de klas”

Heb je vragen?

Zoek in de website