Een vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem bij onderwijskundige ontwikkelingen en in de realisering van de doelen van de school.
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
Een taalbeleidsplan opstellen, maar…
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en hun leren.
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
Je leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe je een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
In deze driedaagse training - gebaseerd op het Raamwerk Rekenen - leer je hoe je effectief rekenonderwijs aanbiedt volgens de recente inzichten.
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.