Motiveren van leerlingen

Leerlingen motiveren

Je wilt gemotiveerde leerlingen in je klas. Die leren namelijk meer en beter en zorgen bovendien voor een prettige sfeer. Het meest effectief is om je niet alleen op de leerling te richten, maar om ook als leraar en school hier structureel aan te werken. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg en houd je leerlingen gemotiveerd?
Neem contact op
Leerlingen motiveren.png

Waarom zijn leerlingen niet gemotiveerd?

Leerlingen geven verschillende redenen waarom zij niet gemotiveerd zijn. School is saai en de lessen bieden te weinig of juist te veel uitdaging. De leraar praat volgens de leerlingen te veel en toont te weinig interesse in de leerlingen. Leerlingen willen actief betrokken worden bij de les, vragen kunnen stellen en keuzemogelijkheden hebben. Tegelijkertijd willen leerlingen duidelijke uitleg en vinden ze het belangrijk om te weten waarom ze iets moeten leren.

Intrinsieke versus extrinsieke motivatie

Zowel extrinsieke als intrinsieke motivatie hebben een positieve invloed op de leerresultaten van de leerling. Maar als leerlingen alleen maar extrinsiek gemotiveerd zijn, kan het gevolg op de langere termijn zijn dat leerlingen alleen nog maar werken voor een cijfer of toets. Er is dan geen sprake van eigenaarschap over hun leerproces. Deze leerlingen ‘moeten’ naar school. Als school en leraar wil je uiteindelijk dat de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Dit vraagt om een motiverende leeromgeving. 

Een motiverende leeromgeving

Motivatie is de wil om je ergens voor in te zetten. Het is een innerlijk proces. Dat maakt het soms ook zo lastig om een ander te motiveren. Als school en leraar heb je wel invloed op het creëren van een motiverende leeromgeving. Het uitgangspunt hiervan is de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan (2000): leerlingen ervaren meer intrinsieke motivatie wanneer hun leeromgeving voldoet aan de drie psychologische basisbehoeften Autonomie, verBondenheid en Competentie (ABC).

Motivatie en zelfregulatie

Pas als leerlingen niet alleen kunnen leren, maar ook willen leren, kun je echt spreken van zelfregulatie. Anders blijft het leren iets dat hun door anderen is opgelegd en waar ze zelf uiteindelijk weinig over te zeggen hebben. Leerlingen worden eigenaar van hun leerproces.

Aan de slag met motiveren

Wil jij werken aan een leeromgeving die jouw leerlingen nog meer motiveert, zodat zij beter en meer gaan leren? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school krijg je kennis, meer inzicht en praktische tips mee die je direct in je les kan inzetten. Een actueel overzicht vind je op deze pagina.

In de academie

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Bij jou op school

Trainingen, workshops, studiedagen en begeleiding op maat

Boek

Over leerlingen motiveren

Motivatie-is-een-werkwoord

Het boek Motivatie is een werkwoord geeft inzicht in wat motivatie is, welke factoren van invloed zijn en hoe je die als leraar kunt beïnvloeden. Voorbeelden uit de praktijk illustreren de theorie en je krijgt concrete handvatten Geschikt voor vo/mbo.

Meer informatie

    

Blogs

Over het motiveren van leerlingen

De illusie dat je leerlingen kan motiveren

Waarom moet dit? Ik heb ècht geen zin vandaag. Geen cijfer? Laat maar dan. Zomaar wat teksten die je als docent wellicht regelmatig hoort. Het motiveren van leerlingen was, is en blijft een ...
Lees verder

Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?

We treffen op veel scholen een situatie aan waarin alle energie gericht is op het wegwerken en voorkomen van leerachterstanden. We weten dat dit ten koste kan gaan van het welbevinden van leerlinge...
Lees verder

Leerlingen motiveren: dit kun je doen

Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zi...
Lees verder

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met onze adviseurs:

Zoek in de website