Digitale didactiek
Bekijk de introductievideo met trainer en adviseur Meike Berben
Middel, geen doel
Om ICT effectief te gebruiken is het belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken in de les. Vervolgens bepaal je met didactische keuzes hoe je dit wil doen en zoek je daar de meest geschikte online tool bij. ICT-gebruik is geen doel op zich, maar altijd een middel.
Doelen bij digitale didactiek
De volgende doelen kunnen een aanleiding zijn om ICT te gebruiken in de les. Een paar belangrijke op een rij:
- activeren en motiveren
- effectiever formatief handelen
- beter inspelen op verschillen
- efficiënter organiseren van de les
Kies de juiste training
Welke training past bij het doel dat je wilt bereiken?
Voor het lesgeven met ict-middelen hebben we een uitgebreid aanbod aan trainingen. Maar welke training kies je dan? Met die keuze helpen we je verder op deze vraag- en antwoordpagina.
Lesgeven met ICT-middelen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
08 aprGamificatie in de les
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
-
31 meiLeiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider
-
08 oktGamificatie in de les
-
07 novActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
-
08 novActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
-
IncompanyICT in het talenonderwijs (alleen bij jou op school)
-
IncompanyActiverende didactiek en ICT (alleen bij jou op school)
Blogs
over digitale didactiek
ICT in de les: een succes?
In dit blog beschrijft Roel Vos vijf didactische doelen die een aanleiding kunnen vormen om digitale middelen in te zetten in de les.
Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs
Docenten geven aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen bij het lesgeven op afstand en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.
Betrokkenheid in de les door gamificatie
Het onderwijs kan veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Roel of Meike