Digitale didactiek

Om ICT effectief te gebruiken is het belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken in de les. Vervolgens bepaal je met didactische keuzes hoe je dit wil doen en zoek je daar de meest geschikte online tool bij. ICT-gebruik is geen doel op zich, maar altijd een middel.
De volgende doelen kunnen een aanleiding zijn om ICT te gebruiken in de les. Een paar belangrijke op een rij:
Welke training past bij het doel dat ik wil bereiken?
Voor het lesgeven met ict-middelen hebben we een uitgebreid aanbod aan trainingen. Maar welke training kies je dan? Met die keuze kunnen we je verder helpen op deze vraag en antwoord pagina.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
over digitale didactiek
In dit blog beschrijft Roel Vos vijf didactische doelen die een aanleiding kunnen vormen om digitale middelen in te zetten in de les.
Docenten geven aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen bij het lesgeven op afstand en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.
Het onderwijs kan veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?
Neem dan contact op met Roel of Meike