Spring naar mobiele navigatie

Digitale didactiek

Digitale didactiek

Je wilt graag ICT-middelen inzetten voor je lessen. Want je weet dat het er leuker, beter of makkelijker door kan worden. Een online quiz, samen een digitale woordwolk maken of werken met instructiefilmpjes: leerlingen waarderen het goed gebruik van dit soort tools enorm. Maar er zijn zo veel middelen: wat kun je het beste gebruiken? En hoe zet je ze in?
Neem contact op
Bij thema Digitale didactiek.jpg

Middel, geen doel 

Om ICT effectief te gebruiken is het belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken in de les. Vervolgens bepaal je met didactische keuzes hoe je dit wil doen en zoek je daar de meest geschikte online tool bij. ICT-gebruik is geen doel op zich, maar altijd een middel.
  

Doelen bij digitale didactiek 

De volgende doelen kunnen een aanleiding zijn om ICT te gebruiken in de les. Een paar belangrijke op een rij: 

  • activeren en motiveren
  • effectiever formatief toetsen 
  • beter inspelen op verschillen
  • efficiënter organiseren van de les 

Samenwerken 

Veel docenten hebben het gevoel dat ze zelf alles moeten bedenken en uitzoeken op het vlak van ICT. Het helpt sowieso om de hele vakgroep erbij te betrekken. Door bijvoorbeeld alles op één plek te verzamelen en ervaringen uit te wisselen, leer je van elkaar. Wil je in een keer een grote slag slaan op dit gebied? Volg dan eevan de trainingen van CPS. Leer welke mogelijkheden er allemaal zijn en wanneer en hoe je die inzet. 

Trainingen

over digitale didactiek

Blogs

over digitale didactiek

ICT in de les: een succes?

In dit blog beschrijft Roel Vos vijf didactische doelen die een aanleiding kunnen vormen om digitale middelen in te zetten in de les.

Verder lezen

Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

Docenten geven aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen bij het lesgeven op afstand en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.

Verder lezen

Betrokkenheid in de les door gamificatie

Het onderwijs kan veel leren van de betrokkenheid en motivatie die leerlingen hebben bij het spelen van games. Deze benadering wordt gamificatie genoemd. Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Roel of Meike

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 secretariaat@cps.nl

Zoek in de website