De 7 Gewoonten in het voortgezet onderwijs
Werken aan persoonlijk leiderschap

Werken aan persoonlijk leiderschap
Stephen Covey schreef met ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ een van de meest populaire boeken over persoonlijk leiderschap ooit. De kern van het boek: effectieve mensen hebben 7 gewoonten die de basis zijn voor hun persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook tieners.
Lees verder over de 7 gewoonten
De 7 gewoonten versterken elkaar en zetten een proces van persoonlijke en interpersoonlijke groei in beweging. Het maakt dat leerlingen zelf de regie dúrven voeren over hun leerproces en eigenaarschap tonen. De gemeenschappelijke taal biedt houvast voor de pedagogische en didactische aanpak.
Bij de 7 gewoonten werk je eerst aan je eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid en dan pas kijk je hoe je met anderen dingen voor elkaar kunt krijgen. Leerlingen die leren en werken volgens de 7 gewoonten:
Voor het aanleren van de 7 gewoonten is modeling essentieel. De leraren zijn degenen die de gewoonten voordoen en tot leven brengen. Tijdens de dagelijkse schooldag hebben leerlingen en leraren alle ruimte om te oefenen met persoonlijk leiderschap. Door de 7 gewoonten te verbinden aan de onderwijsdoelen breng je in de hele school een professionele cultuur op gang.
CPS is de exclusieve Nederlandse partner van Franklin Covey voor het onderwijs. Onze adviseurs en trainers zijn gecertificeerd om de onderwijsprogramma's van Covey in Nederland aan te bieden.
CPS kan samen met je managementteam kijken of het programma van The 7 Habits of Highly Effective People iets is voor jouw school. We kunnen een ontwikkelingstraject begeleiden waarin het mentoraat of LOB, je afdeling of hele school ermee gaat werken. Wil je je school profileren met de 7 gewoonten van Covey? CPS biedt hiervoor een projectmatige aanpak. Ook hebben we diverse trainingen op het gebied van de 7 gewoonten.
over de 7 Gewoonten
over de 7 Gewoonten
Wat doe je als je leerlingen in Havo 4 op het eind van het jaar er ‘niet zo’n zin meer in hebben’? Als je merkt dat de motivatie om de afsluitende opdracht te maken niet of maar weinig aanwezig is? Een docent Economie vroeg zich af of je de 7 Gewoonten van effectief Leiderschap van Covey kunt gebruiken om de leerlingen uit te dagen en te motiveren. Hij dacht dat zijn leerlingen gebaat zouden zijn bij het ontwikkelen van vaardigheden die horen bij persoonlijk leiderschap.
Hoe ga je om met het hier en nu, met een crisissituatie in je school als de leerlingen thuis zitten en je collega’s hard aan het werk zijn om afstandsonderwijs aan te bieden? Kunnen de gewoonten van Covey je daarbij een handvat geven?
In deze coronapandemie zoeken docenten, mentoren en studieloopbaanbegeleiders naar allerlei manieren om contact te maken en verbinding te houden met hun studenten. De vragen die ik tijdens deze crisis krijg gaan vooral over hoe ik zorg dat mijn studenten erbij zijn en er bij blijven? Oftewel, hoe leer ik ze dat zij hun stem kunnen laten horen?
Neem dan contact op met Cor of Guido