Mentoraat

Mentoraat

in het voortgezet onderwijs en het mbo

De mentor is de spil in de leerlingbegeleiding. Maar wat moet je als mentor precies doen? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige en succesvolle volwassenen? Dat ze niet alleen hun diploma halen maar ook goed voorbereid zijn op de volgende fase in hun leven? Dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen en die niet bij school of bij jou als mentor neerleggen?
Neem contact op
Blog mentoraat Conny.jpg

Doelen stellen 

De vraag is niet zozeer wat je moet dóen als mentor, als wel wat je wilt bereiken. De doelen stel je uiteraard in lijn met die van je school. Je wilt in ieder geval dat je leerlingen een diploma halen en niet voortijdig uitvallen. De ontwikkeling van allerlei levensvaardigheden zoals plannen, luisteren en samenwerken helpt hierbij en bij de uitdagingen die ze in de toekomst tegenkomen.

Praten met i.p.v. tegen 

Vaak praten we tegen jongeren in plaats van met ze. We willen ze graag helpen en dragen allerlei oplossingen aan. Oplossingen waar ze vervolgens niet mee aan de slag blijken te gaan. Ze hebben deze namelijk niet zelf bedacht en staan er vaak niet achter. Met onze ervaring, leeftijd en opleiding denken we alles beter te weten dan tieners. Maar tieners zijn uitstekend in staat hun eigen problemen te onderkennen en op te lossen. Door daarvan uit te gaan, kom je op een andere werkwijze.

Van sturend naar coachend 

Een coachende werkwijze blijkt goed te werken voor mentoren en leerlingen. Een kenmerkende vaardigheid van een goede coach is goed kunnen luisteren. Hierdoor, door stiltes te laten vallen en de juiste vragen te stellen, komen onderliggende problemen naar boven. Met een vragende en niet-oordelende houding help je leerlingen zelf oplossingen te bedenken. Daardoor voelen ze zich eigenaar van de oplossing en komen ze in actie. 

Begeleiding en training 

CPS biedt maatwerktrajecten en trainingen om je te helpen een coachende mentor te worden en het mentoraat goed vorm te geven. Aspecten die bijvoorbeeld aan bod komen zijn:  

  • coaching en gespreksvaardigheid 
  • driehoeksgesprekken
  • effectieve leerlingbespreking
  • loopbaangesprekken (LOB)
  • hulp bij studie en planning
  • reflectie door leerlingen
  • groepsdynamica  

Startende leraren en het mentoraat

Startende leraren zijn vaak meteen ook mentor. Zonder enige ervaring hiermee en met beperkte kennis ervan, ervaren ze dat vaak als pittig, Daarom is goed leren omgaan met het mentoraat onderdeel van het CPS-inductietraject voor startende leraren.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe CPS je kan helpen het mentoraat goed invulling te geven? Kijk dan bij onderstaande trainingen of neem contact op met een van de adviseurs die hieronder vermeld staan.

Trainingen

Deze training kan ook op school worden uitgevoerd.

Blogs

over het mentoraat

Een goed gesprek met je mentorleerling

Het schooljaar is begonnen; een natuurlijk moment voor een (eerste) gesprek met je mentorleerlingen. Ook zullen binnenkort de gesprekken over de eerste resultaten weer gaan starten. Hoe voer je als...
Verder lezen

Niet alles is de taak van de mentor

Op tijd komen, huiswerk maken, een profiel of vervolgopleiding kiezen... Wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Je denkt vast: die van de leerling of ouder. Maar ouders en leerlingen wijzen s...
Verder lezen

Hoe loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het vo anders kan

LOB is op veel vo-scholen nog een hoofdpijndossier: onduidelijkheid over wie wat moet doen, wat er überhaupt moet gebeuren binnen dit thema en veel administratiedrang. Maar waarvan weten we nu...
Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Sander of Thierry.

Zoek in de website