De Leercoach vo/mbo

De Leercoach

zelfregulerend leren met leerstrategieën

De toekomst verandert snel en het is onbekend wat deze precies van je leerlingen of studenten zal vragen. De ambities van scholen rondom flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn mede door het lesgeven op afstand aangescherpt. Een proactieve houding, het eigen leren zelf reguleren en aanpassingsvermogen ontwikkelen zijn daarom belangrijker dan ooit. De leercoach is de aangewezen persoon om de leerling hierin te begeleiden. De leercoach ondersteunt leerlingen en studenten steeds meer eigenaar te worden van hun leerproces. Leert ze zelf doelen te stellen en deze zelfregulerend te realiseren.
Neem contact op
Coaching leerlingen.jpg

Zelfregulerend leren

Veel onderwijsteams zijn bezig met de flexibilisering van het onderwijs om maatwerk te bieden aan leerlingen of studenten. Flexibilisering vraagt dat leerlingen steeds meer autonoom het eigen leren zelf aansturen of wel zelfregulerend leren. De leeromgeving biedt structuur en ondersteunt de autonomie en zelfregulatie van de leerling, met duidelijke betekenisvolle opdrachten en formatief leren. De docent in de rol van leercoach geeft de leerling daarbij passende begeleiding en feedback op maat.

Zelfregulerende leerstrategieën  

Hoe leert de leerling of student zelfregulerend leren? Door de inzet van zelfregulerende leerstrategieën leren leerlingen zelf hun leertaak, leerproces te plannen, monitoren en evalueren, te reguleren. Deze leerstrategieën “worden onderverdeeld in drie vormen van zelfregulatie die het denken, willen en handelen van de leerling versterken:

  • gericht op cognitie en metacognitie (het ‘leren leren’), de metacognitieve zelfregulatie;
  • gericht op motivatie, de bereidheid om de (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten, de motivationele of affectieve zelfregulatie
  • gericht op gedrag en handelen, zelfregulatie in de context.

Het vóóraf aanleren en expliciet instrueren van zelfregulerende leerstrategieën bij leerlingen is hierbij voorwaardelijk.

Steun en feedback door leercoaching

Je leren zelf reguleren gaat echter niet vanzelf. Bij het ontwikkelen van de vaardigheid zelfregulatie is de leraar als leercoach voor ondersteuning van de leerling of student van cruciaal belang.  Leercoaching levert een bijdrage aan het bereiken van leerdoelen, het leren leren, de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfregulerend vermogen van de leerling.

Leercoaching is een planmatige methodiek. Vijf praktijkprincipes (ABCDE) zijn het fundament voor het denken en handelen van de leercoach. De leercoach bevordert daarmee op de volgende manier het leren van de leerling of student:

  • Afgestemd op de leerling
  • de leerling Betrekkend bij zijn leerproces 
  • in een Cyclisch proces
  • op Doelgerichte wijze
  • de leerling Eigenaar makend van zijn leerproces

Naast kennis van (vak)didactiek en pedagogiek heeft een docent ook kennis nodig van leren en coachen. De onderwijsadviseurs van CPS leren je in je rol van leercoach graag deze methodiek aan. 

Kijk ook bij

Toolkit

Zelfregulerend leren

Toolkit Zelfregulerend leren Cover

De Toolkit Zelfregulerend leren bevat 56 handige tools waarmee je het proces van zelfregulerend leren doelgericht kunt activeren, ondersteunen en begeleiden. Bedoeld voor vo en mbo.

Meer informatie

Boek

over zelfregulerend leren met leerstrategieën

boekcover De leercoach

Het boek De leercoach -
De zesde rol van de leraar
maakt duidelijk wat zelfregulerend leren is en hoe je je leerlingen actief begeleidt bij het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden.

Meer informatie

In de CPS Academie

Trainingen in Amersfoort of bij jou op school

Blogs

over de Leercoach

Vakdidactisch coachen: hoe je leerlingen succesvol leert leren

Hoe motiveer en stimuleer je je leerlingen of studenten? In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.
Verder lezen

Pedagogisch coachen: leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren leren

In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij de (leer)activiteit niet aankan. Hoe kun je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  
Verder lezen

Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach

Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op hoe zij leren. Ofwel, dat ze eigenaar zijn van hun ontwikkeling.
Verder lezen

leercoach

Bekijk de complete CPS menukaart.

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met een van onze adviseurs.

Zoek in de website