Interactievaardigheden
Het pingpongprincipe
Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als ze daar nog geen woorden voor hebben. Dat noem je het pingpongprincipe: het kind speelt de bal áán en de ouder of begeleider speelt hem weer terug. Het pingpongprincipe verwijst naar de term serve-and-return, bedacht door onderzoekers van het Center on the Developing Child van Harvard University.
Prakische verdieping
Wil je als pedagogisch medewerker of onderbouwleerkracht in de dagelijkse omgang de communicatie met jonge kinderen versterken? Zoek je naar manieren waarop jouw handelen en interactie direct effect hebben op de brede ontwikkeling van jonge kinderen? Wil je meer weten over hoe je pedagogische en educatieve interactievaardigheden kan toepassen? Neem dan contact op met een van onze onderwijsadviseurs of bekijk ons academieaanbod.
Lees meer over:
-
Visievorming
Bekijk thema -
Breinontwikkeling
Bekijk thema -
Spel
Bekijk thema -
Rekenen
Bekijk thema -
Taal
Bekijk thema -
Zelfsturing
Bekijk thema
-
Thematisch werken
Bekijk thema -
Groepsmanagement
Bekijk thema
In de academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
29 meiOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
-
31 meiLeiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider
-
04 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
18 sepEffectieve rekenlessen voor talige sommen
-
04 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
21 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Heeft u een vraag of wilt u advies?
Neem contact op met Jeroen, Lilian of Miriam