Interactievaardigheden
Het pingpongprincipe
Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als ze daar nog geen woorden voor hebben. Dat noem je het pingpongprincipe: het kind speelt de bal áán en de ouder of begeleider speelt hem weer terug. Het pingpongprincipe verwijst naar de term serve-and-return, bedacht door onderzoekers van het Center on the Developing Child van Harvard University.
Prakische verdieping
Wil je als pedagogisch medewerker of onderbouwleerkracht in de dagelijkse omgang de communicatie met jonge kinderen versterken? Zoek je naar manieren waarop jouw handelen en interactie direct effect hebben op de brede ontwikkeling van jonge kinderen? Wil je meer weten over hoe je pedagogische en educatieve interactievaardigheden kan toepassen? Neem dan contact op met een van onze onderwijsadviseurs of bekijk ons academieaanbod.
Lees meer over:
-
Visievorming
Bekijk thema -
Breinontwikkeling
Bekijk thema -
Spel
Bekijk thema -
Rekenen
Bekijk thema -
Taal
Bekijk thema -
Zelfsturing
Bekijk thema
-
Thematisch werken
Bekijk thema -
Groepsmanagement
Bekijk thema
In de academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
30 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
-
09 oktSpel en spelcoaching van het jonge kind
-
04 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
15 nov4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling
-
21 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
-
03 mrtSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Miriam