Sluiten

Zoeken in de website

Werken met activerende didactiek

Niets erger dan leerlingen die verveeld in hun stoel hangen. Leraren steken dan ook veel energie in het actief betrekken van leerlingen bij de les. Onderzoek wijst uit dat hoe meer activiteiten door de leerlingen zelfstandig uitgevoerd kunnen worden, des te beter het leerproces. Maar hoe voorkom je dat je je doel voorbij schiet? Wel geactiveerd maar niets geleerd?

Het gaat vooral om het maken van de juiste keuzes. Het laten aansluiten van de werkvorm bij de aard van de les, het leerdoel dat je voor ogen hebt en de leervoorkeur van de leerling. Het kunnen werken met activerende didactiek vraagt dus van leraren dat ze de stof overzien en hun groep goed kennen.

Hoe kies ik de juiste didactiek? Hoe activeer ik mijn leerlingen en verhoog ik de betrokkenheid? Vragen waar veel leraren mee worstelen.

Met de juiste kennis, praktische tools en het uitwisselen van ervaringen kun je grote stappen maken. Dat inspireert, motiveert en zorgt ervoor dat deze manier van lesgeven wordt geborgd in uw organisatie. CPS kan uw team hierin ondersteunen ondere andere via de volgende trainingen:

Activerende en passende werkvormen > 

Activerende werkvormen en ICT in de talenles >  

Activerende werkvormen en ICT voor mens- en maatschappijvakken > 

Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken >

Gamification in de les

Populaire blogs

Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. 

Lees het blog

6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik (Meike Berben) je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

Lees het blog