Spring naar mobiele navigatie

Activerende didactiek

Activerende didactiek

Je herkent het wel: leerlingen die verveeld in hun stoel hangen. Ze zijn wel aanwezig, maar lijken niet ‘aan’ te staan. Of misschien werken je leerlingen best hard, maar blijken ze niet voldoende te leren of vinden ze de lessen saai. Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter leren als ze zelf iets doen met de leerstof, meer dan alleen vragen en opdrachten maken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe activeer je ze?
Neem contact op
Thema activerende didactiek.jpg

Bekijk de introductie op dit thema met CPS trainer en adviseur
Bert Moonen

Juiste keuzes maken 

Activerend leren is wat anders dan trucjes en spelletjes. Het gaat vooral om de juiste keuzes maken: welke doelen heb je met de les? Welke inhoud hoort daarbij? Welke werkvormen en opdrachten zijn het meest geschikt? En hoe sluit je aan bij de leervoorkeuren van de leerlingen? Activerende didactiek vraagt overzicht over de stof en goede kennis van de groep.

Activerende werkvormen en ICT-tools 

Belangrijke middelen bij activerende didactiek zijn de werkvormen en ICT-tools. Tijdens de verschillende trainingen van CPS leer je er vele kennen en toepassen. Je leert waarvoor ze wel en niet geschikt zijn, hoe je ze inzet en hoe je er bijvoorbeeld ook formatief mee kunt handelen.

Training en begeleiding 

Met de juiste kennis, praktische tools en uitwisselen van ervaringen over activerende didactiek kun je grote stappen maken in de effectiviteit van je onderwijs. Je zorgt ervoor dat leerlingen meer betrokken raken bij de lessen, ze beter leren en de lessen leuker vinden. CPS kan helpen om deze manier van lesgeven in de organisatie te borgen. Onder andere met diverse trainingen. Kijk verder onder het kopje trainingen.

Boek

over activerende didactiek

Activerende en passende werkvormen website cover.pngOp basis van een aantal theoretische principes biedt dit boek aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren, formatief te evalueren en variatie te brengen in de les.


   

    

 

Trainingen

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Blogs

over activerende didactiek

EDI, ADI of IGDI? Voor de juiste docent- en leerlingsturing

Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?

Verder lezen

Betrokkenheid in de les door gamificatie

Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens drie uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes. Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de motivatie die leerlingen voelen bij het spelen van games. Deze benadering noemen we gamificatie . Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?

Verder lezen

5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Bert, Meike of Roel

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website