7 gewoonten po (LiM)

7 gewoonten in het basisonderwijs

Leader in Me

Wil je leerlingen helpen bij het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden? Ze effectief leren communiceren? Beter leren samenwerken met anderen, zelfstandig en ondernemend zijn? Je wilt graag dat kinderen hun basisschool goed doorlopen en daarna succesvol zijn in hun vervolgopleiding. Met de aanpak van de 7 gewoonten in het basisonderwijs heb je handvatten om dat op een gestructureerde en speelse manier te bereiken. We noemen deze methode Leader in me (LiM).
Neem contact op
themaafb LIM po.jpg

TLIM_hgh

Van gewoonten naar gedrag 

Leader in Me is gebaseerd op het boek The 7 Habits of Highly Effective People van Stephen Covey: een van de meest populaire boeken over persoonlijk leiderschap ooit. De kern van het boek: effectieve mensen hebben gewoonten die de basis zijn voor hun persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen.

De 7 gewoonten versterken elkaar en zorgen voor persoonlijke groei. Het maakt dat leerlingen zelf de regie dúrven voeren over hun leerproces en eigenaarschap tonen. De gemeenschappelijke taal biedt houvast voor de pedagogische en didactische aanpak. Leerkrachten groeien als mens en professionals, ouders krijgen een boost voor hun opvoeding.

CPS heeft al meer dan 160 basisscholen in Nederland begeleid tot Leader in me-school. Wereldwijd werken meer dan 4000 basisscholen met de principes van de 7 gewoonten. LiM-scholen organiseren regelmatig leiderschapsdagen waarop collega’s van andere scholen van harte welkom zijn om een kijkje te komen nemen.

De kracht van gewoonten 

Ontdek in onderstaande video hoe de pedagogische leerlijn Leader in Me in de praktijk werkt. Het gaat over het spreken van een gemeenschappelijke taal op school en het creëren van synergie. Maar ook over hoe je kinderen zich veilig laat voelen, zodat ze het beste kunnen leren en over eigen verantwoordelijkheid. We laten je zien hoe je de 7 gewoonten kunt ontwikkelen bij kinderen en hoe leerlingen dit ervaren.

                                                                                   

Eerst jezelf dan je relaties 

Bij de 7 gewoonten werk je eerst aan je eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid. Daarna kijk je hoe je samen met anderen dingen voor elkaar kunt krijgen. Leerlingen die leren en werken volgens de 7 gewoonten:

  • voelen zich in staat hun (school)leven zelf vorm te geven 
  • denken meer na over de keuzes in hun leven en op school 
  • nemen meer initiatief en verantwoordelijkheid op school 
  • stellen realistische doelen en verbinden zich hieraan  
  • kunnen belangrijke zaken scheiden van onbelangrijke 
  • kunnen luisteren en hun oordeel uitstellen
  • herkennen in samenwerking elkaars talenten en zetten deze in

Voorbeeldgedrag 

Voor het aanleren van de 7 gewoonten is modeling essentieel. De leerkrachten zijn degenen die de 7 gewoonten voordoen en tot leven brengen: ‘Kijk, dat was een mooi voorbeeld van gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden’.  Leerkrachten doen wat ze deden, maar geven er nieuwe woorden aan. Tijdens de dagelijkse schooldag hebben leerlingen en leerkrachten alle ruimte om op een speelse manier te oefenen in persoonlijk leiderschap. Door de 7 gewoonten te verbinden aan de onderwijsdoelen breng je in de hele school een professionele cultuur op gang. 

Waar kan CPS bij ondersteunen? 

We hebben diverse trainingen op het gebied van de 7 gewoonten. En CPS kijkt ook graag samen met je managementteam of het programma van de Leader in Me iets is voor jouw schoolWe kunnen een ontwikkelingstraject begeleiden waarin je hele school ermee gaat werken. Wil je je school profileren met de 7 gewoonten van Covey, dus als Leader in Me-school? Maak dan gebruik van onze projectmatige aanpak

Lees meer over:

Gratis e-book Leader in Me

7 gewoonten van leiderschap bij kinderen

Ebook_Leader_in_Me_cover_los

Binnen Leader in Me-scholen gaan we ervan uit dat iedereen leiderschap kan tonen. Door leiding te geven aan het eigen denken en handelen, door goed samen te werken en door anderen aan te moedigen leiding aan zichzelf te geven. Stel je voor hoe een school eruit ziet waarin het talent en de mogelijkheden van elke leerling om de wereld te verbeteren centraal staat! Ik wil graag dit e-book.

Gratis inspiratiesessie Leader in Me

The Leader in Me

Denk je dat Leader in Me iets zou kunnen betekenen op jouw school? Ben je nieuwsgierig naar de ervaringen van andere scholen? Nodig ons dan uit voor een presentatie aan je team. Geen kosten, geen verplichtingen. Wel veel inspiratie in zestig minuten.

 Aanvragen gratis inspiratiesessie Leader in Me

Bij jou op school

Trainingen, workshops, studiedagen en begeleiding op maat

CPS Academie - Amersfoort

Trainingen en opleidingen

Blogs

over Leader in Me

Effectieve burgerschapsvorming: toepassing van Covey’s 7 gewoonten

Gebruik de 7 gewoonten van Covey binnen het burgerschaponderwijs om onder meer verantwoordelijkheid, betrokkenheid en empathie te ontwikkelen.
Verder lezen

De Glijbaanpoetser. Zelfleiderschap bij kleuters.

Op een Leader in Me-school leren kinderen zelfleiderschap te ontwikkelen. Met de 7 gewoonten leren ze zo om het beste uit zichzelf te halen. Al vanaf groep 1!
Verder lezen

Eigenaarschap in ontwikkeling met 4 disciplines

Eigenaarschap en intrinsieke motivatie is wat elke leerkracht wenst bij leerlingen. In dit blog lees je over 4 disciplines die je daar in de praktijk bij helpen.
Verder lezen

Zoek in de website