Klassenmanagement
Effectief lesklimaat en klassenmanagement
In de Staat van het Onderwijs 2023 noemt de Onderwijsinspectie effectief lesklimaat en klassenmanagement in een zin. Dat is niet zo gek, want de kwaliteit van lessen wordt bepaald door een combinatie van pedagogische en didactische vaardigheden van de leraar. Voorbeelden die genoemd worden door de Onderwijsinspectie zijn: effectieve lesopbouw, het hebben van hoge verwachten van leerlingen en rust in de klas.
'De effectiviteit van het gedrag van leraren
is af te lezen aan het gedrag van leerlingen.'
De leraar als klassenmanager
Door effectief klassenmanagement voorkom je als leraar problemen in je klas. Je wil dat leerlingen zoveel mogelijk leren tijdens jouw les en dit vraagt van jou om zowel organisatorische, pedagogische, didactische en communicatieve vaardigheden. Effectieve klassenmanagers zijn (pro)actief bezig met het organiseren van effectieve leertijd en het voorkomen van problemen door:
- een effectieve inrichting van het lokaal en een effectieve klascultuur
- gedragsnormen vastleggen en hier naar handelen
- het bieden van duidelijke en gestructureerde lessen
- handelen vanuit visie en nastreven van doelen
- rekening houden met verschillen
- leiderschap tonen
- empathisch luisteren, vragen stellen en geven van feedback
- aandacht hebben voor het groepsproces en de ontwikkeling van leerlingen
- professioneel samenwerken
- zelf blijven leren
Aan de slag met klassenmanagement
Wil jij werken aan effectief klassenmanagement, zodat leerlingen kunnen leren in een veilige en positieve omgeving? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school krijg je kennis, meer inzicht en praktische tips mee die je direct in je les kan inzetten. Een actueel overzicht van onze trainingen vind je hieronder. En kijk ook eens bij ons inductietraject voor startende leraren.
In de CPS Academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
15 nov4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling
-
18 novFormatief handelen in de les
-
16 janFeedback in de les
-
28 janFormatief handelen in het basisonderwijs
-
29 janInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
07 febFormatief handelen in de les
-
13 mrtBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
-
02 aprLeerlingen motiveren
Blogs
Over pedagogische thema's
Invloed op groepsdynamiek met de zes rollen van de leraar
Een veilige leeromgeving voor elke leerling met differentiëren in de klas
Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap?
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.