Spring naar mobiele navigatie

Het Jonge Kind

Het Jonge Kind

Onderwijs aan het jonge kind

Op welke manier geef je jonge kinderen de best mogelijke start? Hoe voorkom je achterstanden? Als je in de basis – bij het jonge kind – goed begint, optimaliseer je hun kansen en bewaak je kansengelijkheid. De hersenontwikkeling van kinderen is het grootst tot het zevende jaar: ze leren dan razendsnel en voortdurend nieuwe dingen. Dat doen ze vooral door te ontdekken en te spelen. Het is daarom heel belangrijk om juist dat actief te stimuleren en te begeleiden. Zo leg je een stevige basis voor het latere (schoolse) leren.
Neem contact op
Het jonge kind - thema.jpg

Spelend leren

Omdat jonge kinderen vooral spelenderwijs leren, is het belangrijk om spel serieus te nemen als manier van leren. Om in te zien dat je met goede begeleiding van dat spel ze enorm veel kunt bijbrengen. Onder meer op het gebied van taal en communiceren met anderen, doordenken, samen spelen, emoties herkennen en reguleren. Hoe? Door het juiste aanbod te geven waarmee ze van alles kunnen ontdekken, maar vooral ook door goed te observeren en ze actief te ondersteunen bij hun spel. 

Begeleiden

Actief het spel ondersteunen betekent bijvoorbeeld veel open vragen stellen: wat zie je allemaal? Wat zou je hiermee kunnen? Wat zou er gebeuren als ….? Als je een prentenboek voorleest, kun je de kinderen eens vragen wat zij denken dat er gebeurt aan de hand van de plaatjes in plaats van het verhaal zelf voor te lezen. Ook kun je ze bijvoorbeeld laten vertellen hoeveel ballonnen het meisje op het plaatje in de hand heeft of welke kleuren ze hebben, maar uitdagender is om kinderen uit te nodigen na te denken waarom het meisje  die ballonnen bij zich heeft. Belangrijk is om jonge kinderen steeds uit te dagen om verder door te denken, te ontdekken, te praten en samen te spelen. 

Visie en doelen

Goede begeleiding van jonge kinderen vereist een duidelijke visie, leerlijnen en doelen. Wat wil je dat ze op welk moment kunnen en kennen? Het vraagt dat je weet wat het actuele niveau van een kind is en dat je passende doelen stelt en bijbehorende activiteiten kunt bedenken en toepassen. Goede interactieve vaardigheden helpen je om jonge kinderen zo goed mogelijk te stimuleren bij hun spel.

Advies, begeleiding en scholing

CPS weet door veel ervaring wat wel en niet werkt in het onderwijs aan jonge kinderen: in de onderbouw van het basisonderwijs, maar ook in de kinderopvang, bij het Integraal Kind Centrum en de voor- en vroegschoolse educatie. Onze ervaring zetten we graag in om ook jouw ambities op dat vlak waar te maken. Door advies, scholing en begeleiding op maat kun je veel waarde toevoegen in korte tijd.

Kijk ook bij

E-book Het jonge kind

De wereld van het jonge kind en de rol van de professional.

cover ebook jonge kindHet belang van de ontwikkelfase van spelend leren wordt vaak onderschat in het basisonderwijs. Hoe zorg je dat je ‘verschoolsing’ op jonge leeftijd voorkomt, ruimte geeft aan spelend leren, maar ook werkt aan de leerlijnen en doelen? 
  
  
  

Vul s.v.p. het formulier in om het e-book te downloaden. Klik daarna op Naar downloadpagina.

Trainingen

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Blogs

De Kleine Kapitein vaart door

Zelfsturing is een voorwaarde om te kunnen leren en samenwerken. Met De Kleine Kapitein leren we leerkrachten en pedagogisch medewerkers om te herkennen op welke momenten van de dag leerlingen hun zelfsturingvaardigheden kunnen inzetten, en op welke momenten daar extra hulp bij nodig is. De training heeft een theoretische basis, maar daarna wordt er volop gewerkt met voorbeelden uit de eigen praktijk. Leerkrachten leren hoe zij in hun dagelijkse omgang met leerlingen, tijdens activiteiten, spel, spelletjes en routinemomenten aan zelfsturing kunnen werken.

Dit blog verder lezen

De glijbaanpoetser

Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met 7 gewoonten die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil zijn om op die manier het beste uit jezelf te halen. Dit proces begint al wanneer je start in groep 1. Er wordt een stevige basis gelegd door les te geven in hoe je eigenaar kunt zijn over je eigen leren en gedrag. Oefenruimte om dit in de praktijk te brengen is daaraan onlosmakelijk verbonden.

Dit blog verder lezen

Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran

We weten het allemaal al jarenlang: de leraar maakt het verschil. Hoe dat er in de praktijk precies uitziet, is misschien wat minder bekend. We kunnen hierover veel leren van Dale Farran, die drie jaar lang onderzoek deed in kleutergroepen (Tennessee, VS). Welke pedagogische en didactische vaardigheden hebben de grootste impact op de ontwikkeling van kleuters, was zijn belangrijkste vraag. De meest cruciale vaardigheden – Dale Farran spreekt over de magische acht – wil ik graag met je delen.

Dit blog verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Jeroen, Miriam of Lilian

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website