Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Blog zes rollen leercoach en eigenaarschap.jpg

    Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach

    Zelfregulatie en eigenaarschap: soms lijkt het wel alsof we het over niets anders meer hebben in het onderwijs. En zo gek is dat ook niet, want leren is natuurlijk méér dan kennis tot je nemen. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op de manier waarop zij leren. Ofwel, dat ze de eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.  

  2. De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey straks in het bedrijfsleven het verschil maken. Waarom? Omdat studenten zich daarmee een aantal bepalende lifeskills zo eigen maken dat het verbonden is met hun persoonlijkheid. 

  3. Waar moeten MBO-opleidingen in investeren om (beter) aan te sluiten op het bedrijfsleven?

    Onlangs sprak ik met de directie van de belastingdienst en stelde hem deze vraag: ‘Waar moeten MBO-opleidingen volgens jullie in investeren om (beter) aan te sluiten op behoeften van het bedrijfsleven? Het antwoord was helder. Het ging volgens deze directeur om drie zaken:

    1. Help MBO-studenten hun passie te ontdekken van waaruit zij in vertrouwen perspectief blijven houden op werk

    2. Leer hen op tijd te komen en zich te verhouden tot de regels en waarden van het bedrijf

    3. Overtuig hen ervan, dat wanneer zij hun diploma eenmaal verworven hebben, het echte leren pas begint.

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey zorgen voor persoonlijk leiderschap, blijvende zelfsturing op hun professionaliteit en daarmee het verschil maken. Waarom?