Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Ariena Verbaan

Berichten van "Ariena Verbaan"

  1. Zeven eigenschappen die studenten voorbereiden op het leven

    8 september 2020 om 12:08 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Het nieuwe schooljaar is gestart, de schoolomgeving is coronaproof met gezondheidsmaatregelen, looprichtingen en online onderwijs. Van docenten op mbo opleidingen waar ik de afgelopen periode ben geweest kreeg ik regelmatig vragen als: ‘Hoe zorg ik dat studenten aangekleed en op tijd bij de online les aanwezig zijn? Hoe zorg ik dat zij de aandacht erbij blijven houden, dat zij aanstaan? Hoe leer ik de student thuis zelf regie te nemen over hun eigen leren en leven?

    Lees meer over "Zeven eigenschappen die studenten voorbereiden op het leven"

  2. Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?

    7 september 2020 om 15:08 - door Ariena Verbaan, Susan Potiek - 0 reacties

    In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij/zij de (leer)activiteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus doe ik maar niks en stel het uit’. Hoe kan je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  

    Lees meer over "Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?"

  3. Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

    17 september 2019 om 14:14 - door Susan Potiek, Ariena Verbaan - 2 reacties

    Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten motiveren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik bij hen een proactieve leerhouding?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

    Lees meer over "Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren"

  4. De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    17 mei 2019 om 09:01 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey straks in het bedrijfsleven het verschil maken. Waarom? Omdat studenten zich daarmee een aantal bepalende lifeskills zo eigen maken dat het verbonden is met hun persoonlijkheid. 

    Lees meer over "De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB"

  5. Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach

    22 januari 2018 om 11:50 - door Ariena Verbaan, Susan Potiek - 1 reactie

    Zelfregulatie en eigenaarschap: soms lijkt het wel alsof we het over niets anders meer hebben in het onderwijs. En zo gek is dat ook niet, want leren is natuurlijk méér dan kennis tot je nemen. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op de manier waarop zij leren. Ofwel, dat ze de eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.  

    Lees meer over "Eigenaarschap bij leerlingen? Het ABC van een effectieve leercoach"

  6. MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey

    3 april 2017 om 13:42 - door Ariena Verbaan - 2 reacties

    Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.

    Lees meer over "MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey"

  7. Waar moeten MBO-opleidingen in investeren om (beter) aan te sluiten op het bedrijfsleven?

    7 mei 2014 om 10:58 - door Ariena Verbaan - 1 reactie

    Onlangs sprak ik met de directie van de belastingdienst en stelde hem deze vraag: ‘Waar moeten MBO-opleidingen volgens jullie in investeren om (beter) aan te sluiten op behoeften van het bedrijfsleven? Het antwoord was helder. Het ging volgens deze directeur om drie zaken:

    1. Help MBO-studenten hun passie te ontdekken van waaruit zij in vertrouwen perspectief blijven houden op werk

    2. Leer hen op tijd te komen en zich te verhouden tot de regels en waarden van het bedrijf

    3. Overtuig hen ervan, dat wanneer zij hun diploma eenmaal verworven hebben, het echte leren pas begint.

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey zorgen voor persoonlijk leiderschap, blijvende zelfsturing op hun professionaliteit en daarmee het verschil maken. Waarom?

    Lees meer over "Waar moeten MBO-opleidingen in investeren om (beter) aan te sluiten op het bedrijfsleven?"

Zoek in de website