Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Ariena Verbaan

Berichten van "Ariena Verbaan"

  1. Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!

    1 maart 2024 om 14:18 - door Ariena Verbaan, Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach?  Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om studenten actief te leren werken aan waardevolle competenties als motivatie, zelfregulatie en presentatie. Competenties waarmee zij proactieve, betrokken en zelfverzekerde studenten zullen worden, die klaar zijn voor de maatschappij van nu en de toekomst.

    Lees meer over "Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!"

  2. Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren

    9 november 2023 om 14:14 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Leraren vragen ons vaak: ‘Hoe kan ik mijn leerlingen/studenten leren leren?’ Of: ‘Hoe stimuleer ik hen om bij het zelfstandig werken uit eigen initiatief te starten?’ In dit blog lichten we toe hoe je door vakdidactisch te coachen jongeren bij de les houdt én hen beter laat leren.

    Lees meer over "Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren"

  3. Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap? Het ABCDE van een effectieve leercoach

    1 november 2023 om 11:50 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Zelfregulatie en eigenaarschap: soms lijkt het wel alsof we het over niets anders meer hebben in het onderwijs. En zo gek is dat ook niet, want leren is natuurlijk méér dan kennis tot je nemen. Om goed voorbereid te zijn op hun toekomst is het essentieel dat leerlingen zélf grip hebben op de manier waarop zij leren. Ofwel, dat ze de eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling. 

    Lees meer over "Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap? Het ABCDE van een effectieve leercoach"

  4. Hoe vinden jongeren hun stem ?

    29 maart 2023 om 16:48 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    In deze tijd zoeken docenten, mentoren en studieloopbaan- begeleiders naar allerlei manieren om contact te maken en verbinding te houden met hun studenten. De vragen die wij krijgen gaan vooral over hoe ik zorg dat mijn studenten erbij zijn en er bij blijven? Oftewel, hoe leer ik ze dat zij hun stem kunnen laten horen?

    Lees meer over "Hoe vinden jongeren hun stem ?"

  5. Zeven eigenschappen die leerlingen en studenten voorbereiden op het leven

    16 februari 2021 om 12:08 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Gelukkig zijn de scholen op bepaalde dagen weer open. We zitten dus nog wel even vast aan het online lesgeven. Van docenten op mbo opleidingen waar ik de afgelopen periode ben geweest kreeg ik regelmatig vragen als: ‘Hoe zorg ik dat studenten aangekleed en op tijd bij de online les aanwezig zijn? Hoe zorg ik dat zij de aandacht erbij blijven houden, dat zij aanstaan? Hoe leer ik de student thuis zelf regie te nemen over hun eigen leren en leven?

    Lees meer over "Zeven eigenschappen die leerlingen en studenten voorbereiden op het leven"

  6. De school als professionele leergemeenschap, nu nog belangrijker

    18 januari 2021 om 11:26 - door Ariena Verbaan, Linda Odenthal - 0 reacties

    Het wordt steeds duidelijker dat door de Coronacrisis het onderwijs waarschijnlijk langere tijd, en misschien wel blijvend, anders georganiseerd moet worden. Dit doet opnieuw sterk een beroep op het leervermogen van de school. Bij de complexiteit van de problematiek is het onvoldoende als het individu leert. Het is noodzakelijk dat scholen zich tot een professionele leergemeenschap ontwikkelen. Veel scholen hebben de beweging richting een professionele leergemeenschap al ingezet en naar verwachting zullen er de komende tijd nog meer scholen volgen. 

    Lees meer over "De school als professionele leergemeenschap, nu nog belangrijker"

  7. Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?

    7 september 2020 om 15:08 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij/zij de (leer)activiteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus doe ik maar niks en stel het uit’. Hoe kan je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  

    Lees meer over "Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?"

  8. De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB

    17 mei 2019 om 09:01 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    Ik  ben er van overtuigd, dat MBO-studenten die leren en leven volgens de 7 eigenschappen van Stephen Covey straks in het bedrijfsleven het verschil maken. Waarom? Omdat studenten zich daarmee een aantal bepalende lifeskills zo eigen maken dat het verbonden is met hun persoonlijkheid. 

    Lees meer over "De 7 gewoonten van Covey als uitgangspunt voor LOB"

  9. MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey

    3 april 2017 om 13:42 - door Ariena Verbaan - 2 reacties

    Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.

    Lees meer over "MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey"

Zoek in de website