Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Arjan de Lange

Berichten van "Arjan de Lange"

  1. Eigenaarschap in eigen ontwikkeling

    27 maart 2021 om 10:37 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    Op LinkedIn moet ik lachen om een foto van een leerkracht met een Vikinghelm op zijn hoofd en een zwaard in zijn hand achter zijn laptop, terwijl hij online een les geschiedenis geeft aan zijn klas. We kijken terug op een aantal weken met de leerlingen in MS Teams of Google Meet. Ook nu krijgen leerlingen met verkoudheidsklachten online onderwijs. Veel respect voor de veerkracht, die vele leerkrachten en leerlingen weer laten zien. Onderwijs op afstand, maar toch ook dichtbij. Met veel inzet willen we onze leerlingen intrinsiek motiveren om het beste uit zichzelf te halen.

    Lees meer over "Eigenaarschap in eigen ontwikkeling"

  2. Alsjeblieft…. een compliment!

    23 februari 2021 om 15:48 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    ‘s Ochtends sta ik bij de deur van mijn klas en begroet ik mijn leerlingen. Een meisje in een lange jurk komt naar mij toe. Ik heb haar nog niet eerder gezien. “Wat een mooie jurk heb je Yasmine”, zei ik, terwijl ze langs liep. Op dat moment keek ze mij aan en zei met een glimlach, “Dank je wel, dat vind ik zelf ook!”. Ze liep daarna vol trots door naar haar tafel. Mijn collega, die verderop stond, lachte naar mij. “Zij is zelfverzekerd!”, riep ze naar mij. Maar waarom zouden wij niet zo reageren? Wij kunnen kinderen veel leren, maar kinderen kunnen ons, volwassenen, ook het nodige leren….

    Lees meer over "Alsjeblieft…. een compliment!"

  3. Oracy: leren om/door te spreken

    23 februari 2021 om 13:48 - door Jaap ter Steege, Arjan de Lange, Miriam Op de Beek - 0 reacties

    Hoe gaat het in deze coronatijd eigenlijk met de kinderen in je klas? Ze zeggen vaak ‘goed’, maar is dat ook zo? Het uitblijven van vragen en reacties doet je soms anders vermoeden. Zijn de kinderen überhaupt in staat om te verwoorden wat ze voelen en vinden? Kunnen ze een goed gesprek voeren met jou en anderen? Om die vermogens gaat het bij Oracy. 

    Lees meer over "Oracy: leren om/door te spreken"

  4. Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer?

    22 oktober 2020 om 17:04 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    “Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer van hun eigen leerproces?” Een belangrijke vraag. Het is zo essentieel voor een leerproces of een leerling zichzelf toeschouwer voelt van het proces en bij alles wat er gebeurt buiten zichzelf  naar de oorzaak zoekt… 

    Lees meer over "Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer?"

  5. Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?

    5 juli 2020 om 16:30 - door Arjan de Lange - 1 reactie

    Hoe je als leidinggevende een fundament ontwikkelt van een effectief team.

    Zeg eens eerlijk. Ben jij te vertrouwen? Natuurlijk ben jij te vertrouwen! Je hebt al ja gezegd, voordat je er over nadenkt. Zo’n vraag voelt bijna als een belediging! Maar is dat echt zo? Vertrouw jij volledig op jezelf? En wat zie je in je omgeving? Want jij bent toch meer te vertrouwen, dan iedereen om je heen. 

    Lees meer over "Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?"

  6. Hoe Atlantis haar leerlingen voorbereidt op de 21ste eeuw

    28 mei 2014 om 09:04 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    Er is steeds meer aandacht voor wat we meestal de '21e eeuw vaardigheden' noemen. Vaardigheden die passen bij onze nieuwe manier van leren, leven en werken, zoals creativiteit, kritisch denken, problemen oplossen, leiderschap, sociale vaardigheden en nog veel meer competenties. Scholen zoeken naar manieren om, naast de nadruk op bijvoorbeeld rekenen en taal, het eigene van de leerling meer voorop te stellen. Basisschool Atlantis vond in ‘de 7 gewoonten van Stephen Covey’ handvatten om hun leerlingen de zo begeerde vaardigheden aan te leren. Arjan de Lange, leraar groep 4 en leider van het 'lighthouseteam' vertelt over deze pionierende school.

    Lees meer over "Hoe Atlantis haar leerlingen voorbereidt op de 21ste eeuw"

  7. Wat overtreft ieder programma tegen pesten?

    26 november 2013 om 12:00 - door Arjan de Lange - 1 reactie

    Pesten; scholen doen er alles aan om het tegen te gaan. Sterker nog: in de onderwijswereld verschijnt regelmatig een nieuw programma om dit probleem aan te pakken. De oplossing ligt volgens mij echter voor het oprapen. Het school breed volgen van het leiderschapsproces van de ‘The Leader in Me’ overtreft iedere populaire anti-pest methode. Ik ben benieuwd of ik je kan overtuigen!

    Lees meer over "Wat overtreft ieder programma tegen pesten?"

Zoek in de website