Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Bert Moonen

Berichten van "Bert Moonen"

  1. Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?

    16 februari 2021 om 13:57 - door Bert Moonen, Linda Odenthal - 0 reacties

    Blog Motivatie - knipsel trouw 11092020.jpgDeze kop uit 2020 bij de start van het nieuwe schooljaar in de Trouw is nog steeds actueel. We treffen op veel scholen een situatie aan waarin alle energie gericht is op het wegwerken en voorkomen van leerachterstanden. We weten dat dit ten koste kan gaan van het welbevinden van leerlingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds vaker de klacht horen dat de motivatie van de leerlingen ver te zoeken is. 

    Lees meer over "Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?"

  2. Tips om de rollen van de leraar in de online les in te zetten

    8 februari 2021 om 13:56 - door Meike Berben, Bert Moonen - 0 reacties

    Online of hybride lessen vragen om een andere didactiek dan fysieke lessen. Maar wat is dan een effectieve vorm? De rollen van de leraar bieden hiervoor een handvat. In dit blog beschrijven we per rol tips hoe je deze rol kunt inzetten in je online of hybride les. 

    Lees meer over "Tips om de rollen van de leraar in de online les in te zetten"

  3. Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    7 juli 2020 om 09:18 - door Bert Moonen - 1 reactie

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

    Lees meer over "Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties."

  4. Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS

    24 oktober 2016 om 07:30 - door Meike Berben, Bert Moonen - 3 reacties

    Er zijn twee plekken waar je moet zijn om de allernieuwste kennis over didactiek op te doen: de Conference on Teaching Excellence van ASCD in New Orleans en het Summer Institute on Academic Diversity aan de Universiteit van Virginia. Wij kregen de geweldige kans om deze conferenties te bezoeken. Dagenlang zijn we ondergedompeld in lezingen en workshops, vooral op het gebied van differentiatie. We hebben geluisterd naar gerenommeerde onderzoekers en zijn geïnspireerd door de vele gesprekken. In dit blog vertellen we je graag over de drie belangrijkste inzichten die we hebben meegenomen naar Nederland.

    Lees meer over "Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS"

Zoek in de website