Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Bert Moonen

Berichten van "Bert Moonen"

  1. EDI, ADI of IGDI?

    16 februari 2022 om 09:24 - door Bert Moonen, Meike Berben - 0 reacties

    Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?

    Lees meer over "EDI, ADI of IGDI?"

  2. Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?

    16 februari 2021 om 13:57 - door Bert Moonen, Linda Odenthal - 0 reacties

    Blog Motivatie - knipsel trouw 11092020.jpg'Eerst moeten de leerlingen lekker in hun vel zitten'. Deze kop uit 2020 bij de start van het nieuwe schooljaar in de Trouw is nog steeds actueel. We treffen op veel scholen een situatie aan waarin alle energie gericht is op het wegwerken en voorkomen van leerachterstanden. We weten dat dit ten koste kan gaan van het welbevinden van leerlingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we steeds vaker de klacht horen dat de motivatie van de leerlingen ver te zoeken is. 

    Lees meer over "Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?"

  3. Tips om de rollen van de leraar in de online les in te zetten

    8 februari 2021 om 13:56 - door Bert Moonen, Meike Berben - 0 reacties

    Online of hybride lessen vragen om een andere didactiek dan fysieke lessen. Maar wat is dan een effectieve vorm? De rollen van de leraar bieden hiervoor een handvat. In dit blog beschrijven we per rol tips hoe je deze rol kunt inzetten in je online of hybride les. 

    Lees meer over "Tips om de rollen van de leraar in de online les in te zetten"

  4. Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    7 juli 2020 om 09:18 - door Bert Moonen - 3 reacties

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

    Lees meer over "Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties."

  5. Zo werkt Yollen, de tool voor digitale lesobservaties

    30 oktober 2018 om 11:16 - door Bert Moonen - 1 reactie

    Yollen is dé online tool voor digitale lesobservaties die collegiale feedback een stuk makkelijker, leuker én gestructureerder maakt. Niet alleen voor het lesbezoek zelf, maar ook voor het gesprek erna. In dit blog en de bijbehorende video leggen we kort uit hoe de tool in zijn werk gaat. Yollen is een webapplicatie wat inhoudt dat de tool via het internet en met een login altijd en overal beschikbaar is.

    Lees meer over "Zo werkt Yollen, de tool voor digitale lesobservaties"

  6. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    21 maart 2017 om 16:01 - door Bert Moonen - 1 reactie

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

    Lees meer over "Leerlingen motiveren: dit kun je doen"

Zoek in de website