Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Carel van der Burg

Berichten van "Carel van der Burg"

  1. Minder summatief toetsen en meer formatief? Help, hoe moet het dan met woordjes leren en grammatica?

    7 april 2020 om 15:13 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Ik krijg de laatste tijd vaak deze vraag van MVT-docenten voorgelegd: “Mijn school heeft besloten het aantal summatieve toetsen per jaar terug te brengen tot 12.  Dit kan voor Geschiedenis misschien wel, maar hoe moet ik dan de leerlingen woordjes en grammatica laten leren? Zonder toets leren ze niet.” Ook schoolleiders benaderen me met deze vraag: “We hebben bij ons op school het aantal summatieve toetsen sterk ingeperkt en de MVT-secties en docenten steigeren. Ze kunnen nu het leren van de woordjes en grammatica niet meer afdwingen door so’s. Ze zeggen dat de leerlingen die anders niet leren.”

    Lees meer over "Minder summatief toetsen en meer formatief? Help, hoe moet het dan met woordjes leren en grammatica?"

  2. (T)huiswerkvrij: een systeem met louter winnaars 

    17 mei 2019 om 14:57 - door Carel van der Burg - 1 reactie

    Herkent u deze situatie?  

    Fijn, dat jullie er allemaal zijn! We gaan deze les het volgende doen, kijk maar even naar het scherm. Als eerste wil ik met jullie het huiswerk gaan nakijken. Voordat we dit doen wil ik even kijken of dit gemaakt is”. 

    “Mijnheer,

    • ik heb het niet kunnen maken, want mijn baantje liep gisteren uit;
    • ik wist niet precies wat ik moest doen;
    • ik snapte het niet;
    • onze hond was ziek en hebben we moeten laten inslapen en toen kon ik mijn huiswerk niet maken.”

    Lees meer over "(T)huiswerkvrij: een systeem met louter winnaars "

  3. Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

    12 februari 2019 om 09:01 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

    Lees meer over "Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?"

  4. Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn

    12 juni 2017 om 16:25 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    Scoorden uw leerlingen afgelopen jaren weleens slechter bij de landelijke examens dan de gemiddelde leerling in Nederland? Misschien was er dat jaar gewoon sprake van een wat minder sterke groep leerlingen. Maar het kan ook dat veel leerlingen moeite hebben met het talige karakter van veel examens. Want we kunnen gerust stellen dat de examens vandaag de dag behoorlijk talig zijn, ook de examens in de zaakvakken. Leerlingen krijgen veel tekst en moeilijke woorden voor hun kiezen. Voor nogal wat leerlingen is dat echt een probleem.

    Lees meer over "Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn"

  5. Wat is het rendement van een studiedag?

    19 september 2016 om 08:27 - door Carel van der Burg - 0 reacties

    De meeste scholen nemen in het jaarrooster een aantal studiedagen op. Een vraag als ‘Wat zien we daar straks nu in de les van terug’ duikt dan regelmatig op. Een vraag die lastig eenduidig te beantwoorden is, het hangt immers van veel factoren af. Toch is er wel interessant onderzoek naar gedaan en ik maakte van nabij mee hoe het team van Het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht een heel effectieve draai aan de studiedagen wist te geven.

    Lees meer over "Wat is het rendement van een studiedag?"

Zoek in de website