Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. shutterstock_98414270.jpg

    Activerende en passende werkvormen als alternatief voor differentiëren?

    Veel scholen willen dat er meer gedifferentieerd wordt in de les en zijn bereid daar ook in te investeren. Een startmeting is dan een mooi moment om in kaart te brengen hoe de lessen op dit moment worden gegeven. Een groot misverstand dat ik dan tegenkom, is de verwachting dat met een goede training álle docenten zullen kunnen differentiëren. Maar het is net als bij tennis, pas als de basis op orde is kun je complexe vaardigheden zoals je volley en service verder perfectioneren.

  2. Waarom het gemiddelde cijfer voor een vak een stuk hoger had kunnen zijn

    Scoorden uw leerlingen afgelopen jaren weleens slechter bij de landelijke examens dan de gemiddelde leerling in Nederland? Misschien was er dat jaar gewoon sprake van een wat minder sterke groep leerlingen. Maar het kan ook dat veel leerlingen moeite hebben met het talige karakter van veel examens. Want we kunnen gerust stellen dat de examens vandaag de dag behoorlijk talig zijn, ook de examens in de zaakvakken. Leerlingen krijgen veel tekst en moeilijke woorden voor hun kiezen. Voor nogal wat leerlingen is dat echt een probleem.

  3. Wat is het rendement van een studiedag?

    De meeste scholen nemen in het jaarrooster een aantal studiedagen op. Een vraag als ‘Wat zien we daar straks nu in de les van terug’ duikt dan regelmatig op. Een vraag die lastig eenduidig te beantwoorden is, het hangt immers van veel factoren af. Toch is er wel interessant onderzoek naar gedaan en ik maakte van nabij mee hoe het team van Het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht een heel effectieve draai aan de studiedagen wist te geven.