Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Clarien Veltkamp

Berichten van "Clarien Veltkamp"

  1. 5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

    12 oktober 2020 om 16:52 - door Clarien Veltkamp, Gert-Jan Bos - 0 reacties

    Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.

    Lees meer over "5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit."

  2. Hoe houd ik de docent “aan”?

    26 oktober 2019 om 09:11 - door Gert-Jan Bos, Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Wat een foute titel! Een docent weet echt wel wat hij/zij wil en te doen heeft!  Na de zomervakantie gaat iedereen, leerling, docent en leidinggevende vol goede moed aan de slag, maar hoe effectief is dat? Zo tegen de herfstvakantie is de dagelijkse gang der dingen een feit en lukt het soms nauwelijks meer de focus op stimulerend lesgeven of ander voorgenomen ontwikkeling vast te houden. Leerlingen lijken wat in te dutten, of alleen voor hun toets resultaten te willen werken.

    Lees meer over "Hoe houd ik de docent “aan”?"

  3. Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    14 mei 2018 om 14:00 - door Clarien Veltkamp, Gert-Jan Bos, Roland Zuidema - 0 reacties

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.

    Lees meer over "Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school"

  4. Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs

    29 januari 2018 om 10:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Een pas gestarte teamleider vergeleek zich met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval weten we van middenmanagers dat ze in het midden zitten. Met één been (en soms nog meer dan dat) staan ze voor de klas en met het andere in de schoolleiding. Manusje van alles, regelaar, kop van jut, primus inter parus, … choco prince.

    Lees meer over "Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs"

  5. Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van

    26 januari 2017 om 08:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Vanaf de start van dit schooljaar werken het kindcentrum en openbare basisschool Adriaan van den Ende in Warnsveld met 'The Leader in Me', een pedagogische leerlijn voor basisscholen. Kinderen leren hierbij op een speelse manier 7 gewoonten aan die zijn gericht op persoonlijke groei en goede relaties met anderen. Het voorbeeldgedrag van de leerkrachten staat hierbij centraal. Hoe dat in de praktijk werkt en of het ook voor de allerkleinsten werkt, vragen we aan pedagogisch medewerker Ilse Ezerman en groepsleerkracht Ingrid Bol.

    Lees meer over "Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van"

  6. Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs

    3 december 2015 om 08:01 - door Clarien Veltkamp - 1 reactie

    Een pas gestarte teamleider vergeleek zich onlangs met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval weten we van middenmanagers dat ze in het midden zitten. Met één been (en soms nog meer dan dat) staan ze voor de klas en met het andere in de schoolleiding. Manusje van alles, regelaar, kop van jut, primus inter parus, … choco prince.

    Lees meer over "Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs"

Zoek in de website