Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Geke van Dijk

Berichten van "Geke van Dijk"

  1. Formatief toetsen in het praktijkonderwijs

    17 juni 2021 om 10:17 - door Geke van Dijk - 0 reacties

    Wat heb je geleerd over hygiënisch werken op je stage? Dit zou een vraag kunnen zijn  tijdens het eindgesprek voor het diploma praktijkonderwijs. ‘Eigenlijk zouden we dit soort vragen in de les ook meer moeten stellen.’ Dat zei een docent die als assessor het eindgesprek voerde met een leerling van een praktijkschool. ‘Ons hele onderwijs is ontwikkelingsgericht maar in de lessen toetsen we weinig en vooral summatief. We geven cijfers of een beoordeling (v/m/g) en gaan verder’.

    Lees meer over "Formatief toetsen in het praktijkonderwijs"

  2. Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?

    13 oktober 2020 om 07:26 - door Geke van Dijk, Joke Koopman, Irma Koerhuis - 1 reactie

    Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

    Lees meer over "Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?"

  3. Leren in iedere les in het mbo

    18 mei 2020 om 14:25 - door Geke van Dijk, Joke Koopman - 0 reacties

    De impact van effectieve docenten op het leren van studenten is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren[1]. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.

    Lees meer over "Leren in iedere les in het mbo"

  4. Dienstverlening & Producten (D&P)? Wat moet ik er mee?

    17 mei 2019 om 12:19 - door Geke van Dijk - 2 reacties

    Dit hoorde ik een vmbo-docent zeggen en het was niet de eerste keer dat mij deze verzuchting ter ore kwam. Maar waarom? Het inspectierapport 'De staat van het onderwijs' (april 2019) spreekt over toekomstbestendig onderwijs. Leerlingen moeten goed worden voorbereid op hun plek in de maatschappij en hun beroepskeuze. Zeker nu het aantal schoolverlaters in het mbo weer stijgt is dit uiterst belangrijk. Ook wordt opgemerkt dat de prestatiemotivatie van leerlingen (te) laag is, onder andere door weinig autonomie en te weinig uitdaging. Daarnaast onderstreept de inspectie  het belang  om tot een betere verbinding tussen onderwijsvisie en schoolexamen te komen en een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd PTA. 

    Lees meer over "Dienstverlening & Producten (D&P)? Wat moet ik er mee?"

Zoek in de website