Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Joke Koopman

Berichten van "Joke Koopman"

  1. Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?

    13 oktober 2020 om 07:26 - door Geke van Dijk, Irma Koerhuis, Joke Koopman - 1 reactie

    Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

    Lees meer over "Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?"

  2. Leren in iedere les in het mbo

    18 mei 2020 om 14:25 - door Joke Koopman, Geke van Dijk - 0 reacties

    De impact van effectieve docenten op het leren van studenten is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren[1]. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.

    Lees meer over "Leren in iedere les in het mbo"

  3. Leren in iedere les met formatief toetsen

    18 mei 2020 om 13:35 - door Joke Koopman - 0 reacties

    De impact van effectieve docenten op het leren van leerlingen is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren¹. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.

    Lees meer over "Leren in iedere les met formatief toetsen"

  4. Formatief toetsen in het mbo

    17 mei 2019 om 09:21 - door Joke Koopman - 0 reacties

    Er wordt te veel bij ons in de opleiding getoetst’. Dat krijg ik vaak als antwoord op de vraag wat de urgentie is van een training formatief toetsen. De overvolle toets- en examenprogramma’s leiden tot hoge werkdruk van de leraren in het mbo. En dat is niet alleen door alle correctietijd. Het voldoen aan alle kwaliteitseisen voor toetsing en examinering levert ook de nodige werkstress op. Bovendien slokken al die toetsen veel van de onderwijstijd op. 

    Lees meer over "Formatief toetsen in het mbo"

  5. Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les

    11 mei 2018 om 12:25 - door Meike Berben, Joke Koopman - 3 reacties

    Gaan jouw leerlingen ook pas leren als ze een toets krijgen? Voor je het weet zit je iedere toetsperiode met stapels nakijkwerk van leerlingen die alleen maar hun cijfer willen weten. Leidt dit werkelijk tot betere resultaten?

    Lees meer over "Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les"

  6. Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI

    28 augustus 2017 om 16:32 - door Joke Koopman - 2 reacties

    Zo'n negentig procent van alle scholen in het voortgezet onderwijs gebruikt in meer of mindere mate RTTI, een feedbacksysteem dat vier cognitieve niveaus van leren in kaart brengt (Reproductie, Training, Transfer en Inzicht). De theorie begrijpt iedereen, maar wat is de waarde in de praktijk? Hoe helpt RTTI docenten, teamleiders én schoolleiders? Een interview met Marinka Drost van Docentplus.

    Lees meer over "Achter de cijfers van leerlingen kijken met RTTI"

Zoek in de website