Berichten van "Joke Koopman"
-
Toetsbeleid in crisistijd
De coronacrisis houdt scholen nu al een jaar in de overlevingsstand. Hoe zorg je voor de uitvoering van beleid in de huidige uitzonderlijke situatie? Hoe maak je de omslag van crisisbeleid naar crisisbestendig beleid. Hoe krijg je zicht op wat er nog te doen staat?
-
Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?
Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?
Lees meer over "Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?"
-
Leren in iedere les met formatief toetsen
De impact van effectieve docenten op het leren van leerlingen is groot. Recent onderzoek wijst uit dat deze docenten ook onder soms moeilijke omstandigheden goede leerprestaties realiseren¹. Zij zijn sterk gericht op het leerproces. Een les niet geleerd, is een verloren les. Formatief toetsen speelt daarin een belangrijke rol.
-
Formatief toetsen in het mbo
‘Er wordt te veel bij ons in de opleiding getoetst’. Dat krijg ik vaak als antwoord op de vraag wat de urgentie is van een training formatief toetsen. De overvolle toets- en examenprogramma’s leiden tot hoge werkdruk van de leraren in het mbo. En dat is niet alleen door alle correctietijd. Het voldoen aan alle kwaliteitseisen voor toetsing en examinering levert ook de nodige werkstress op. Bovendien slokken al die toetsen veel van de onderwijstijd op.
-
Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les
Gaan jouw leerlingen ook pas leren als ze een toets krijgen? Voor je het weet zit je iedere toetsperiode met stapels nakijkwerk van leerlingen die alleen maar hun cijfer willen weten. Leidt dit werkelijk tot betere resultaten?
Lees meer over "Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les"