Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Bij blog functiemix-1 270818 breed.jpg

    Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  

    Hoe zorg je er als team- of schoolleider voor dat een docent met recht naar een hogere functieschaal promoveert? De gangbare manier is het sollicitatiegesprek. Dat het anders kan bewijst Scholengemeenschap CSG Liudger uit Drachten. Samen met CPS organiseerde CSG Liudger gedurende twee jaar ontwikkelassessments voor docenten. En met succes.

  2. 4_tips_voor_hogere_examenresultaten

    4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?

  3. 10-14_onderwijs.png

    De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

  4. Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier

    Sommige kinderen zijn gebaat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Dat vindt ook het nieuwe kabinet. “De 10-14-scholen, een samenwerkingsvorm tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, voorzien in zo’n behoefte”, aldus het Regeerakkoord. Laat ik nou enkele dagen na het aantreden van het nieuwe kabinet een afspraak hebben staan met onderwijspionier Annelies Robben, netwerkregisseur van Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Ik praat met haar over deze belangrijke onderwijsinnovatie.


    Foto: Onderwijsroute 10-14

  5. ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot

    Er zijn prachtige websites, tools en apps beschikbaar die de lessen Nederlands interactiever, moderner en gedifferentieerder kunnen maken. Misschien gebruik je weleens Kahoot in je lessen, maar er is nog veel meer mogelijk. Het vinden en kiezen van geschikte ICT-middelen voor in je les kost tijd en creativiteit. In deze blog geven we graag enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

  6. Uw taalbeleidsplan een papieren tijger? Zo dus niet!

    Vorig jaar is er een prachtig taalbeleidsplan opgesteld, nu ligt het ongebruikt in een la. De taalcoördinator is inmiddels afgeknapt omdat ze de docenten niet meekreeg. Wat nu?

  7. De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Leerlingen lopen geregeld punten mis doordat ze de vraag niet goed hebben gelezen of begrepen, of hun antwoord niet goed hebben geformuleerd. Als vakdocent kun je leerlingen hierbij helpen door in de examenvoorbereiding ook aandacht te besteden aan specifieke examentaal. 


    Bron: bibiphoto / Shutterstock.com

  8. Schrijfonderwijs saai en tijdrovend? Mooi niet!

    Afgelopen weken stond het schrijfonderwijs weer volop in het nieuws. “Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit”, “Leerlingen schrijven slecht door gebrekkige lesmethoden”, “Scripties en tentamens vol taalfouten”, “Kinderen kunnen steeds minder goed schrijven”. Het is zomaar een greep uit de krantenkoppen. Al jaren staat het schrijfonderwijs met enige regelmaat op een vergelijkbare, negatieve manier in de schijnwerpers. Waardoor komt dat toch, of beter, is het terecht?

  9. Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren

    In het blog van 6 september ging het om de vraag ‘Wat is eigentijds leren?’. Heeft het nou wel of niet met gepersonaliseerd leren te maken? Speelt ICT een belangrijke rol of toch niet en draait het om kennisoverdracht of om het samen ontdekken? Een ding is zeker: de antwoorden lopen flink uiteen. In onze zoektocht naar het antwoord leggen we de vraag ditmaal neer bij verschillende docenten en leerlingen van het Carolus Clusius College in Zwolle.

  10. Tips en tops

    De laatste tijd laat ik de deelnemers van mijn trainingen tips en tops op hun naambordjes schrijven. Van deze tops van de training 'Optimale examenvoorbereiding' word ik toch wel erg blij! Ik vind het erg fijn om feedback te krijgen, zodat ik in andere trainingen hier iets mee kan. Ook ik blijf mijzelf hierdoor continu ontwikkelen.