Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Linda Geerlings

Berichten van "Linda Geerlings"

  1. Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

    8 april 2019 om 17:18 - door Linda Geerlings, Conny van der Groef - 0 reacties

    Gebruikt u ook het sollicitatiegesprek als vorm voor het benoemen van docenten tot een LC- of LD-docent? Vindt u ook dat het beoordelen van docenten op deze manier niet objectief genoeg gebeurt en bovenal dat de kwaliteiten van de docenten niet goed genoeg in kaart worden gebracht? Bent u op zoek naar een andere manier van professionaliseren van docenten? Het assessmenttraject van CPS is de oplossing voor dit probleem.

    Lees meer over "Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie"

  2. Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  

    27 augustus 2018 om 10:00 - door Linda Geerlings, Conny van der Groef - 0 reacties

    Hoe zorg je er als team- of schoolleider voor dat een docent met recht naar een hogere functieschaal promoveert? De gangbare manier is het sollicitatiegesprek. Dat het anders kan bewijst Scholengemeenschap CSG Liudger uit Drachten. Samen met CPS organiseerde CSG Liudger gedurende twee jaar ontwikkelassessments voor docenten. En met succes.

    Lees meer over "Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  "

  3. 4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen

    9 juli 2018 om 08:43 - door Els Loman, Linda Geerlings - 1 reactie

    Met een rode pen (of potlood) in de aanslag zit je achter je bureau. Klaar om de centrale examens na te kijken. Je begint optimistisch, maar na een paar vragen leg je je pen (of het potlood) weer neer. Verbaasd vraag je jezelf af: We hadden dit toch zo vaak geoefend? Hoe kan het dan dat ze deze antwoorden geven? Hier laten ze onnodig punten liggen! Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen volgend jaar wél de vragen goed begrijpen?

    Lees meer over "4 tips waarmee jouw leerlingen niet meer onnodig punten laten liggen op het examen"

  4. De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    29 mei 2018 om 08:30 - door Linda Geerlings - 0 reacties

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

    Lees meer over "De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen"

  5. Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier

    11 december 2017 om 09:53 - door Linda Geerlings - 0 reacties

    Sommige kinderen zijn gebaat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Dat vindt ook het nieuwe kabinet. “De 10-14-scholen, een samenwerkingsvorm tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, voorzien in zo’n behoefte”, aldus het Regeerakkoord. Laat ik nou enkele dagen na het aantreden van het nieuwe kabinet een afspraak hebben staan met onderwijspionier Annelies Robben, netwerkregisseur van Onderwijsroute 10-14 in Zwolle. Ik praat met haar over deze belangrijke onderwijsinnovatie.


    Foto: Onderwijsroute 10-14

    Lees meer over "Basis- en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14: interview met een onderwijspionier"

  6. ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot

    22 juni 2017 om 09:30 - door Linda Geerlings, Eline Kouwets - 0 reacties

    Er zijn prachtige websites, tools en apps beschikbaar die de lessen Nederlands interactiever, moderner en gedifferentieerder kunnen maken. Misschien gebruik je weleens Kahoot in je lessen, maar er is nog veel meer mogelijk. Het vinden en kiezen van geschikte ICT-middelen voor in je les kost tijd en creativiteit. In deze blog geven we graag enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

    Lees meer over "ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot"

  7. De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal

    8 december 2016 om 14:38 - door Linda Geerlings, Eline Kouwets - 0 reacties

    Examens zijn vaak behoorlijk talig. Leerlingen lopen geregeld punten mis doordat ze de vraag niet goed hebben gelezen of begrepen, of hun antwoord niet goed hebben geformuleerd. Als vakdocent kun je leerlingen hierbij helpen door in de examenvoorbereiding ook aandacht te besteden aan specifieke examentaal. 


    Bron: bibiphoto / Shutterstock.com

    Lees meer over "De examenvoorbereiding voor 2017: zo voorkom je dat jouw leerlingen punten missen door de taal"

  8. Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren

    10 oktober 2016 om 09:18 - door Linda Geerlings - 1 reactie

    In het blog van 6 september ging het om de vraag ‘Wat is eigentijds leren?’. Heeft het nou wel of niet met gepersonaliseerd leren te maken? Speelt ICT een belangrijke rol of toch niet en draait het om kennisoverdracht of om het samen ontdekken? Een ding is zeker: de antwoorden lopen flink uiteen. In onze zoektocht naar het antwoord leggen we de vraag ditmaal neer bij verschillende docenten en leerlingen van het Carolus Clusius College in Zwolle.

    Lees meer over "Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren"

Zoek in de website