Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Linda Odenthal

Berichten van "Linda Odenthal"

  1. Groepsdynamiek en (online) rituelen

    6 juli 2020 om 08:30 - door Linda Odenthal, Miriam Op de Beek - 0 reacties

    We waren het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Rituelen die bijdragen aan het ontwikkelen van een goede groepsdynamiek. Een groot deel van die rituelen kunnen met de Corona-maatregelen niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden. Er zullen rituelen moeten worden aangepast en nieuwe rituelen worden bedacht, om bij te dragen aan een goed en veilig groepsklimaat en zo bij te dragen aan goede leerresultaten.

    Lees meer over "Groepsdynamiek en (online) rituelen"

  2. Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’

    6 december 2019 om 15:34 - door Linda Odenthal, Lotte van der Goot - 0 reacties

    Er komen vandaag meerdere mensen kijken in je les, dus wat doe je?

    • Je hoopt dat je voorbereiding op de les zo goed mogelijk is, daar zal het niet aan liggen.
    • Je weet dat je het een en ander gaat uitproberen in de les en je bent benieuwd hoe dit uitpakt.
    • Je zorgt dat je extra vroeg op school bent en je checkt dubbel of je alle materialen hebt.
    • Je weet precies wat de stappen van de les zijn en je bent tot in de puntjes voorbereid. Kom maar op!

    Lees meer over "Lesson Study: veel meer dan het ontwikkelen van ‘de perfecte les’"

  3. Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

    8 april 2019 om 11:04 - door Guido van den Brink, Linda Odenthal - 0 reacties

    19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

    Lees meer over "Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…"

  4. Havo 4 leerlingen stimuleren en motiveren met behulp van de 7 Gewoonten van Covey

    8 april 2019 om 09:21 - door Cor Verbeek, Linda Odenthal - 0 reacties

    Wat doe je als je leerlingen in Havo 4 op het eind van het jaar er ‘niet zo’n zin meer in hebben’? Als je merkt dat de motivatie om de afsluitende opdracht te maken niet of maar weinig aanwezig is? Een docent Economie vroeg zich af of je de 7 Gewoonten van effectief Leiderschap van Covey kunt gebruiken om de leerlingen uit te dagen en te motiveren. Hij dacht dat zijn leerlingen gebaat zouden zijn bij het ontwikkelen van vaardigheden die horen bij persoonlijk leiderschap.

    Lees meer over "Havo 4 leerlingen stimuleren en motiveren met behulp van de 7 Gewoonten van Covey"

  5. Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren

    19 maart 2018 om 09:32 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 0 reacties

    Lesson Study als professionaliseringmethodiek wint aan populariteit. Waarschijnlijk vooral omdat het veel elementen bevat die motiverend zijn. Het spreekt leraren aan omdat ze het samen doen, hun eigen vragen centraal staan en ze het geleerde meteen toe kunnen passen. Wat is Lesson Study eigenlijk en hoe ziet zo’n leercyclus er uit? In dit blog leest u er meer over.

    Lees meer over "Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren"

  6. Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen?

    12 maart 2018 om 10:00 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    “Leuk, leuk, alles moet tegenwoordig maar leuk zijn. Ik voel me soms meer een entertainer dan een leraar. Ik moet steeds weer nieuwe “leuke” dingen verzinnen om de leerlingen te motiveren.” Dit was een verzuchting van een leraar die deelnam aan de training 'Leerlingen motiveren'. Gelukkig ontdekte hij gaandeweg dat er meer is dan leren vooral leuk te maken.

    Lees meer over "Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen?"

  7. Teamleren met Lesson Study

    31 oktober 2017 om 16:02 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 1 reactie

    Meester Wim van basisschool de Boschuil in Eindhoven komt 's morgens om kwart over acht de personeelskamer binnen. Hij heeft een boodschappenkratje met vijf taarten bij zich, want het is Lesson Study Day. De taarten zijn niet bedoeld als traktatie, maar komen in vervolglessen straks in de klas van pas. Drie leerkrachten van de onder-, midden- en bovenbouw hebben elk een onderzoeksles voorbereid en collega's komen observeren. Meester Wim zit in de voorbereidingsgroep van de bovenbouw. Na schooltijd is er in iedere bouw een nabespreking van de onderzoeksles. De Boschuil maakt zich dus op voor een pittige dag teamleren.

    Lees meer over "Teamleren met Lesson Study"

  8. Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

    12 april 2017 om 20:04 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    Op zoek naar onderwijs dat aansluit bij de leerling van vandaag en hen voorbereidt op de maatschappij van morgen, zijn veel scholen bezig met eigentijds onderwijs. Maar, hoe ziet dat onderwijs er precies uit? Daarover verschillen de meningen. Volgens sommige vakgenoten moet alles helemaal anders, terwijl anderen vinden dat het huidige onderwijs kan blijven zoals het is. De waarheid zou best wel eens in het midden kunnen liggen…

    Lees meer over "Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe"

  9. Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint

    7 november 2016 om 08:45 - door Henk Logtenberg, Linda Odenthal - 1 reactie

    In Nederland wint Lesson Study snel aan populariteit. Het is een vorm van teamleren waarin collega’s gezamenlijk de aller-, allerbeste les ontwerpen. Nu hebben we in het onderwijs al veel verschillende vormen van teamleren voorbij zien komen en weer zien verdwijnen. Wat maakt Lesson Study tot een onderwerp om meer over te weten? In Prima Onderwijs verscheen een interview met collega's Henk Logtenberg en Linda Odenthal. U leest het hier.

    Lees meer over "Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint"

  10. De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan?

    3 november 2016 om 09:03 - door Linda Odenthal - 0 reacties

    Iedere leraar wil effectief zijn. Maar wat is een goede les en wat doet een goede leraar precies? En: hoe stuurt u daar in uw school op aan? Het concept 'De vijf rollen van de leraar’ beschrijft heel concreet wat effectief gedrag is en wat effectieve leraren doen. Praktische handvatten dus, maar meer nog een gemeenschappelijke taal om op alle lagen in de school makkelijker het gesprek te kunnen voeren over goede lessen. In dit blog licht ik toe wat de rollen zijn en wat u er als school mee kunt.

    Lees meer over "De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan?"

Zoek in de website