Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Foto bij lessonstudyblog 06032018 mailing.jpg

    Lesson Study: waarom leraren enthousiast zijn over deze vorm van teamleren

    Lesson Study als professionaliseringmethodiek wint aan populariteit. Waarschijnlijk vooral omdat het veel elementen bevat die motiverend zijn. Het spreekt leraren aan omdat ze het samen doen, hun eigen vragen centraal staan en ze het geleerde meteen toe kunnen passen. Wat is Lesson Study eigenlijk en hoe ziet zo’n leercyclus er uit? In dit blog leest u er meer over.

  2. shutterstock_585788450.jpg

    Leraar of entertainer, hoever gaat het motiveren van leerlingen?

    “Leuk, leuk, alles moet tegenwoordig maar leuk zijn. Ik voel me soms meer een entertainer dan een leraar. Ik moet steeds weer nieuwe “leuke” dingen verzinnen om de leerlingen te motiveren.” Dit was een verzuchting van een leraar die deelnam aan de training 'Leerlingen motiveren'. Gelukkig ontdekte hij gaandeweg dat er meer is dan leren vooral leuk te maken.

  3. Teamleren met Lesson Study

    Meester Wim van basisschool de Boschuil in Eindhoven komt 's morgens om kwart over acht de personeelskamer binnen. Hij heeft een boodschappenkratje met vijf taarten bij zich, want het is Lesson Study Day. De taarten zijn niet bedoeld als traktatie, maar komen in vervolglessen straks in de klas van pas. Drie leerkrachten van de onder-, midden- en bovenbouw hebben elk een onderzoeksles voorbereid en collega's komen observeren. Meester Wim zit in de voorbereidingsgroep van de bovenbouw. Na schooltijd is er in iedere bouw een nabespreking van de onderzoeksles. De Boschuil maakt zich dus op voor een pittige dag teamleren.

  4. Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

    Op zoek naar onderwijs dat aansluit bij de leerling van vandaag en hen voorbereidt op de maatschappij van morgen, zijn veel scholen bezig met eigentijds onderwijs. Maar, hoe ziet dat onderwijs er precies uit? Daarover verschillen de meningen. Volgens sommige vakgenoten moet alles helemaal anders, terwijl anderen vinden dat het huidige onderwijs kan blijven zoals het is. De waarheid zou best wel eens in het midden kunnen liggen…

  5. Waarom Lesson Study snel aan populariteit wint

    In Nederland wint Lesson Study snel aan populariteit. Het is een vorm van teamleren waarin collega’s gezamenlijk de aller-, allerbeste les ontwerpen. Nu hebben we in het onderwijs al veel verschillende vormen van teamleren voorbij zien komen en weer zien verdwijnen. Wat maakt Lesson Study tot een onderwerp om meer over te weten? In Prima Onderwijs verscheen een interview met collega's Henk Logtenberg en Linda Odenthal. U leest het hier.

  6. De 5 rollen van de leraar: wat is het, en wat hebt u eraan?

    Iedere leraar wil effectief zijn. Maar wat is een goede les en wat doet een goede leraar precies? En: hoe stuurt u daar in uw school op aan? Het concept 'De vijf rollen van de leraar’ beschrijft heel concreet wat effectief gedrag is en wat effectieve leraren doen. Praktische handvatten dus, maar meer nog een gemeenschappelijke taal om op alle lagen in de school makkelijker het gesprek te kunnen voeren over goede lessen. In dit blog licht ik toe wat de rollen zijn en wat u er als school mee kunt.

  7. Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening

    Eigentijds onderwijs. Talloze scholen zijn er druk mee bezig. En dat terwijl de discussie nog in volle gang is. Er wordt veel over geschreven en iedereen lijkt er een ander beeld bij te hebben. Maar wat zijn die beelden en welk beeld heeft u bij eigentijds onderwijs? Wat vindt u ervan en wat betekent het voor u als leraar? Moet alles anders of geeft u al eigentijds les? Laten we eerst eens kijken naar enkele standpunten.

  8. Hoe zorg ik ervoor dat we werken vanuit een gedeelde visie op differentiëren?

    Als leidinggevende wilt u uw team zo goed mogelijk aansturen om differentiëren vorm te geven. Uw rol is ook heel belangrijk, want differentiëren krijgt pas echt betekenis als het planmatig en teambreed wordt aangepakt. Er komen veel vragen op u af. Want wat verwacht u precies van uw team? Welke doelen wilt u stellen voor het differentiëren in de les? Wat moet er gedaan, geregeld en afgesproken worden om dat voor elkaar te krijgen? Allemaal vragen die allereerst om een visie vragen.

  9. Formatief toetsen: Er is nog een wereld te winnen

    Op 24 juni 2015 j.l. verdedigde Michiel Veldhuis zijn proefschrift over de verbetering van het toetsgebruik bij reken-wiskunde onderwijs in het basisonderwijs. Het onderzoek is interessant voor iedereen die bezig is met formatieve toetsing. En, wie is dat nu niet in het huidige onderwijs waar gedifferentieerd onderwijs niet meer weg te denken is?  

  10. Professionaliseren in het onderwijs: Werken is leren, of toch niet?

    We weten het allemaal, je leert het meeste in de praktijk.  Maar, het besef dat deze vorm van informeel leren ook van onschatbare waarde is voor strategische professionele ontwikkeling in scholen dringt maar langzaam door in het onderwijs. Hoe komt het toch dat we dat zo lang niet hebben gezien? 

    • Misschien is het omdat professionalisering nog steeds voornamelijk wordt gezien als overdracht van kennis in een setting die primair gericht is op leren?
    • Misschien is het omdat het resultaat van leren in de praktijk nog zo moeilijk is vast te stellen?
    • Misschien is het omdat leren in de praktijk vaak op toeval berust?