Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. foto 2 bij blog formatief toetsen 14052018.jpg

    Ontdek waarom formatief toetsen zinvol is in elke les

    Gaan jouw leerlingen ook pas leren als ze een toets krijgen? Voor je het weet zit je iedere toetsperiode met stapels nakijkwerk van leerlingen die alleen maar hun cijfer willen weten. Leidt dit werkelijk tot betere resultaten?

  2. Blogdifferentieren 25052018.png

    Hoe begeleid ik leerlingen met achterstanden? 

    Er zijn veel docenten die graag meer willen differentiëren in hun lessen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Ga er ook maar aan staan als je veel klassen met veel verschillende leerlingen hebt. In onze trainingen en op scholen ontmoet ik veel docenten die differentiatie willen implementeren in hun lessen. Een vraag die me regelmatig wordt gesteld is hoe je nu het beste leerlingen kunt begeleiden die een achterstand hebben. In dit blog geef ik je graag een aantal goede tips. 

  3. Hoe start je met gepersonaliseerd leren in de les?

    Gepersonaliseerd leren lijkt de nieuwe stip op de horizon voor veel scholen. Maar wat bedoelen we er exact mee? En wat betekent het voor de les? In dit blog geven we helderheid over dit containerbegrip, benoemen we voor- en nadelen en laten we zien hoe je ermee kunt starten.

  4. 6 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

    Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

  5. Wil je meer differentiëren in je les? Direct van start met 10 handige tips!

    Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch. Geen leraar is er tegen. Toch blijft het een moeilijke vaardigheid. Dat merk ik ook uit de vele reacties die ik heb gekregen op alweer de 5e (vernieuwde) druk van het boek ‘Differentiëren is te leren’ dat tijdens de NOT is gepresenteerd. Docenten vinden het fijn dat het boek praktische tips en ideeën geeft. Een goede reden om mijn favoriete tips in dit blog met je te delen. 

  6. Drie nieuwe inzichten over differentiatie die we meenamen uit de VS

    Er zijn twee plekken waar je moet zijn om de allernieuwste kennis over didactiek op te doen: de Conference on Teaching Excellence van ASCD in New Orleans en het Summer Institute on Academic Diversity aan de Universiteit van Virginia. Wij kregen de geweldige kans om deze conferenties te bezoeken. Dagenlang zijn we ondergedompeld in lezingen en workshops, vooral op het gebied van differentiatie. We hebben geluisterd naar gerenommeerde onderzoekers en zijn geïnspireerd door de vele gesprekken. In dit blog vertellen we je graag over de drie belangrijkste inzichten die we hebben meegenomen naar Nederland.

  7. Hoe word ik een 'luie' docent? 3 tips om stress en werkdruk te verminderen

    Docenten werken onder vergelijkbare stress als iemand die net afgestudeerd is in geneeskunde en als hersenchirurg zijn eerste operatie moet uitvoeren. Dat beweert althans de krant The Independent volgens het boek ‘The Lazy Teachers Handbook, How your students learn more when you teach less’ van Jim Smith. Ik werd op dit boek gewezen door een cursist. Het boek bevat tal van tips om de stress en werkdruk bij docenten te verminderen. Zouden we niet allemaal graag een beetje 'luier' willen durven zijn? Daarom heb ik de drie belangrijkste tips voor je samengevat en daarbij ook aangevuld met eigen ervaringen. 

  8. De 4 meest gestelde vragen over differentiëren (en het antwoord natuurlijk)

    Veel docenten willen meer differentieren, ofwel afstemmen op verschillen tussen leerlingen. Leerlingen verschillen immers in hun behoefte aan instructie, uitdaging, motivatie en interesse. Maar hoe maakt u dat nu waar als u op een dag aan zo’n zeven klassen van dertig leerlingen lesgeeft? Het gratis webinar dat CPS hier eerder over organiseerde was dan ook al snel overtekend. 

  9. Differentiëren in de les? Gratis E-book voor leidinggevenden in het vo

    Binnen het voortgezet onderwijs is lang gedacht dat differentiatie niet zo nodig was. Aan het eind van het basisonderwijs bepaalt het eindniveau van de leerling immers welke vervolgopleiding het beste aansluit. En laten we eerlijk zijn, goed omgaan met verschillen in leerbehoefte is een behoorlijke uitdaging, zeker als je op een dag zo’n zeven klassen van dertig leerlingen lesgeeft.

    Het is een misverstand om te denken dat differentiëren alleen iets vraagt van docenten. Differentiëren vraagt een planmatige en schoolbrede aanpak. Schoolleiders, afdelings- of teamleiders spelen een sleutelrol in bijvoorbeeld het ontwikkelen van een heldere visie en duidelijke afspraken over hoe uw school nu eigenlijk differentieert.