Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Yvonne Koene

Berichten van "Yvonne Koene"

  1. Thematisch aan de slag bij begrijpend lezen? Investeer dan in de leerkracht!

    16 februari 2022 om 09:57 - door Yvonne Koene - 0 reacties

    Thematisch werken (of taalonderwijs in verbinding) staat op dit moment volop in de belangstelling. Steeds meer basisscholen zoeken een alternatief voor de klassieke lessen begrijpend lezen en erkennen het belang van een geïntegreerde of thematische aanpak van taalonderwijs. Hierbij worden taaldoelen gekoppeld  aan wereldoriëntatie en ontstaat er een verbinding  binnen of tussen de verschillende vakken. Dus laten we stoppen met eenvoudige, arme teksten en invulbladen en beginnen met het bouwen aan een rijk netwerk waarbij wereldoriëntatie de basis voor taal en begrip vormt.

    Lees meer over "Thematisch aan de slag bij begrijpend lezen? Investeer dan in de leerkracht!"

  2. Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen

    1 juni 2021 om 07:51 - door Yvonne Koene - 1 reactie

    Hoe zit het als leerkracht met uw eigen motivatie rondom begrijpend lezen? Lukt het u om uw leerlingen te motiveren om met een tekst aan de slag te gaan of worstelt u hier misschien zelf ook mee en kunt u eigenlijk ook niet goed uitleggen waarom leerlingen in uw groep de teksten van een methode moeten lezen?

    Lees meer over "Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen"

  3. Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak.

    8 september 2020 om 10:26 - door Yvonne Koene - 1 reactie

    Op maandag staat begrijpend lezen voor groep 7 op het programma. Maar voor de leerlingen van deze groep bestaat de les niet uit een tekst met een vragenformulier. Hier leest de leerkracht van groep 7 samen met zijn groep een tekst over bijen met als titel ‘Een nest maken’. Na het lezen van de tekst stelt de leerkracht de vraag: ‘Uit welke materialen moet het door ons te bouwen bijenhotel bestaan?’ De leerlingen gaan vervolgens samen met de leerkracht op zoek naar de bewijzen in de tekst die de materiaalkeuze van het bijenhotel ondersteunen en noteren hun bevindingen bij de zelf opgestelde leervragen. 

    Lees meer over "Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak."

  4. Waarom je dit jaar het schrijven van teksten wel op je lesrooster moet zetten

    3 september 2019 om 15:28 - door Yvonne Koene - 4 reacties

    Teksten schrijven, wat moet je daar als leerkracht nu precies mee? Natuurlijk worden er verhaaltjes over de zomervakantie geschreven en ook de verlanglijstjes met Sinterklaas sla je heus niet over. Maar instructie geven over hoe dit moet, leerlingen feedback geven op het schrijfproces en het daarna laten herschrijven? Nee, meestal verdwijnen deze verhalen in de schriften van de leerlingen en worden ze door niemand meer gelezen.

    Lees meer over "Waarom je dit jaar het schrijven van teksten wel op je lesrooster moet zetten"

  5. Eerste hulp bij nieuwkomers

    14 mei 2019 om 08:16 - door Yvonne Koene - 1 reactie

    Daar zit ze dan, voor het eerst in de groep. Een leerlinge afkomstig uit Syrië. Ze spreekt Arabisch en beschikt slechts over een beperkte woordenschat Nederlands. Net genoeg om in een reguliere groep mee te kunnen draaien. Als ik samen met de leerkracht in gesprek ga blijkt dat deze zich handelingsonbekwaam voelt omdat, ondanks de motivatie en inzet van deze leerkracht, het kind niet kan meekomen met het reguliere aanbod van de lessen waardoor het afhaakt. Het rekenen is inmiddels al behoorlijk talig, om over taal-en zaakvakken maar te zwijgen.. De vraag rijst hoe het taalaanbod in de groep zo kan worden aangepast zodat alle leerlingen kunnen aansluiten.

    Lees meer over "Eerste hulp bij nieuwkomers"

Zoek in de website