Spring naar mobiele navigatie

Blogberichten per label

Blogberichten per label

Berichten met ""

  1. Van hark naar netwerkorganisatie

    15 november 2022 om 09:40 - door Marijke Biersteker - 0 reacties

    Blog Van hark naar netwerkorganisatie.png

    Op het strand bij Makkum staat een groep volwassenen tegen elkaar aan te duwen en met zwaarden te zwaaien. Een interessant spektakel dat nieuwsgierige blikken uitlokt. Voor wie dichterbij durft te komen, wordt duidelijk dat hier sprake is van ‘professioneel vechten’. Deelnemers ervaren fysiek wat er gebeurt als ze allebei blijven duwen en wat als ze rustig en gecontroleerd andermans duwtje incasseren of zelfs verwelkomen.

    Lees meer over "Van hark naar netwerkorganisatie"

  2. Schoolontwikkeling: vergeet het vak zelf niet!

    7 november 2022 om 16:28 - door Bob Coenraats, Thierry Keller - 0 reacties

    Blog schoolontwikkeling.png

    Veel scholen maken een ontwikkeling door naar meer gepersonaliseerde en gerichte feedback op het leerproces van leerlingen. Dit doen ze met effectieve instrumenten als formatief toetsen, didactisch coachen en vergevorderde differentiatie. Deze methoden zijn aansprekend, duidelijk onderbouwd en lijken de sleutel tot succes. Hoe komt het dan dat deze ontwikkelingen toch vaak niet tot de kern van de lessen doordringen, vooral in de bovenbouw van het VO?  Vaak wordt er bij deze ontwikkelingen een belangrijke factor vergeten: de verbinding met de vakdidactiek.

    Lees meer over "Schoolontwikkeling: vergeet het vak zelf niet!"

  3. Leidinggeven bij onzekerheid

    31 oktober 2022 om 13:05 - door Bob Coenraats - 0 reacties

    Blog leidinggeven.png

    Voor veel teamleiders en directeuren zijn de afgelopen jaren bijzonder intensief geweest: van lockdowns naar anderhalvemeterschool en van een steeds nijpender lerarentekort naar uit de pan rijzende kosten voor verwarming van de school. Tegelijkertijd vragen de NPO-plannen extra inspanningen. Je wilt wel interventies plannen en constant verbeteringen doorvoeren, maar komen die in de praktijk wel tot uitvoering? Want de praktijk blijkt nu vaak weerbarstiger dan de NPO-scan en de menukaart doen vermoeden. Hoe dek je je in tegen al die onzekerheden? En moet je dat eigenlijk wel willen?

    Lees meer over "Leidinggeven bij onzekerheid"

Zoek in de website