Executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
in de onderbouw
Executieve functies zijn processen die te maken hebben met het reguleren van het eigen gedrag
Het gaat om plannen, flexibiliteit, aandacht houden en het onderdrukken van prikkels. Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces. Een kind kan wel slim zijn, maar als het voortdurend afgeleid wordt door prikkels, gebrek aan overzicht heeft en op alles impulsief reageert, wordt ontwikkelen en leren lastiger. Hoe stimuleer je effectieve functies en regulerend gedrag? Je leert het in deze training.
Executieve functies voorspeller voor lees- en rekenontwikkeling
Executieve functies bieden een basis voor ontwikkeling en formeel leren. Uit onderzoek blijkt dat groei in executieve functies van begin groep 1 tot eind groep 3 een vrij sterke voorspeller voor de lees- en rekenontwikkeling tussen groep 1 en 3. Juist bij jonge kinderen is daarom bewuste aandacht voor het stimuleren van executieve functies belangrijk, omdat kinderen de stap maken van taal en rekenen leren door spel naar formeel leren. Vroeg beginnen door aandacht te besteden aan executieve functies draagt bij aan onder andere een hogere concentratie, beter plannen en impulsbeheersing en uiteindelijk betere beheersing van taal en rekenvaardigheden. Het gaat er hierom dat kinderen hun eigen gedrag gaan reguleren en zichzelf leren aansturen.
Rollenspel deskundig begeleiden
Leraren die werk willen maken van de ontwikkeling van executieve functies doen dat vooral door ruimte te geven aan rollenspel en deze activiteit deskundig te begeleiden. Rollenspel blijkt een krachtige activiteit, waarmee kinderen zich zelf leren sturen. Wanneer kinderen zich beter leren sturen, nemen ze meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces leren en leren ze bewuster.
Wat leer je?
Na afloop van deze training weet je:
- Wat executieve functies zijn en hoe zich deze ontwikkelen bij jonge kinderen;
- Welke drie belangrijke executieve functies bij de ontwikkeling van het werkgeheugen bij het rekenen van jonge kinderen belangrijk zijn:
- Inhibitie, oftewel impulsonderdrukking.
- Flexibel de aandacht kunnen richten.
- Onthouden van tussenstapjes in het leerproces.
- Hoe je met behulp van rekenspelletjes executieve functies kunt stimuleren.
- Hoe je met behulp van rollenspel en spelbegeleiding executieve functies kunt stimuleren.
Voor wie?
Leerkrachten en intern begeleiders in voor- en vroegschoolse educatie, en basisonderwijs groep 1 - 3
Wanneer en waar?
23 november 2023, van 10.00 – 16.00 uur, CPS Amersfoort
Praktische informatie
- Tijdens de training werken we met digitaal cursusmateriaal, graag een laptop of tablet meenemen.
- Tijdens de training werken we o.a. aan een casus. Ter voorbereiding daarop vragen we je (voor zover aanwezig) observatiegegevens van een van je leerlingen mee te nemen om tijdens de uitwerking van de casus te gebruiken.
Wat vonden anderen van deze training?
- "Informatief en praktisch, fijne praktische, duidelijke cursusleidster."
- "Goede inhoudelijke training. Meteen de volgende schooldag in te zetten. Door de training ook weer met een andere beeld naar bepaalde kinderen gaan kijken".
executievefunctiespo