CPS Academie
-
23 sepPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
25 sepDe effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI
Nieuw - Tijdens deze training krijg je inzicht in hoe leren werkt in het brein en verken je de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI). Zo maak je jouw lessen nog effectiever!
-
01 oktZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
-
01 okt7 habits in 7 hours voor het onderwijs - online
Basistraining 7 gewoonten in het onderwijs: kennismaking met de 7 habits van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
08 oktToetsconstructie
Heb je wel eens het gevoel dat een leerling of zijn cijfer niet laat zien wat hij kan? Hoe ontwerp je een goede toets die echt zichtbaar maakt wat de leerling heeft geleerd? Daarvoor heb je kennis nodig van toetsconstructie-eisen, matrijzen en het gebruik van taxonomieën.
-
13 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
11 novOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze opleiding leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
12 novFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
18 nov7 habits in 7 hours voor het onderwijs
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
27 novGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
01 decActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
09 decActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
19 janDe effectieve les: directe instructie volgens ADI, EDI of IGDI
Nieuw - Tijdens deze training krijg je inzicht in hoe leren werkt in het brein en verken je de verschillende directe instructiemodellen (ADI, EDI, IGDI). Zo maak je jouw lessen nog effectiever!
-
21 janTaalbewust lesgeven in de praktijk
In de training ervaar je werkvormen die je kunt inzetten als je taalbewust wilt lesgeven. Vanuit verschillende vakken zijn er praktische voorbeelden. Aan het eind van de dag heb je zelf een taalbewuste les of taalgericht lesonderdeel ontworpen.
-
22 janActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
11 mrtDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
18 mrt7 habits in 7 hours voor het onderwijs – online
Basistraining 7 gewoonten in het onderwijs: kennismaking met de 7 habits van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
23 mrtProcesbegeleider Lesson Study
Nieuw – Je leert om de cyclus van Lesson Study binnen je eigen organisatie toe te passen. Naast kennis over de achtergronden en effecten van Lesson Study ontvang je handvatten voor je rol als procesbegeleider bij deze zeer effectieve manier om je school te professionaliseren.
-
25 mrt7 habits in 7 hours voor het onderwijs
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
30 mrtAI in de les: grijp die kans!
Leer in een dag ArtificiaI Intelligence in te zetten in je lessen en je leerlingen te begeleiden bij het goed gebruiken van AI. Maak je werk er makkelijker mee: je voorbereiding, differentiatie en toetsing bijvoorbeeld.
-
08 aprBriljante Mislukkingen! Verandermanagement in het onderwijs
Schoolleiders staan voor grote uitdagingen zoals de nieuwe kerndoelen en het lerarentekort. Goed verandermanagement is hierbij essentieel. In deze training krijg je meer inzicht in effectieve veranderprocessen en het belang van leren van mislukkingen.
-
03 junInspiratiedag Formatief handelen in de les
Tijdens deze inspiratiedag staat het toepassen van formatief handelen in jouw lessen centraal. In een ontwerpatelier zoeken we vakgericht aan de hand van voorbeelden naar mogelijkheden om je lessen formatief te maken, waarna je op basis van dit inzicht kiest bij welk onderdeel van de formatieve cyclus je in de middaglearnshops nog verdieping kunt gebruiken. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd, met praktische ideeën en een lesontwerp naar huis.