
Zelfregulering met de 7 gewoonten
Zelfregulering, eigenaarschap en zelfregie, dat verwachten we van onze leerlingen. Maar hoe leren ze deze vaardigheden? Docenten zoeken hiervoor aanknopingspunten. Mentoren Marjan Schutmaat en Erik Kastenberg van het Carmel College in Raalte vonden die in de 7 gewoonten van Covey. Na de CPS-training Werken met de 7 gewoonten in het mentoraat passen ze de gewoonten zelf toe, leven het dus voor en geven er ook les over.
In een vorig blog beschreven we al hoe Marjan en Erik de 7 gewoonten in hun school aan collega’s en leerlingen doorgeven. In dit blog lees je meer over hoe ze ermee werken met leerlingen en wat dit bij hen oplevert.
Stellingen om de 7 gewoonten eigen te maken
Tijdens mentorlessen leggen Erik en Marjan hun leerlingen van 5 havo en 5 vwo de 7 gewoonten uit en oefenen ermee in de klas. De stellingen achter in het speciale werkboek* bieden volgens Erik mooie ingangen voor een gesprek. Hij en Marjan hebben ze een beetje herschreven, wat minder Amerikaans en wat passender bij hun school. Een van de stellingen is bijvoorbeeld: Ik heb een duidelijk plan voor deze week. Toen Erik deze in de week van de herkansingen voorlegde aan zijn klas, ontstond een interessant gesprek. Leerlingen bleken ook verbaasd over elkaar: dat een aantal leerlingen geen plan heeft in zo’n belangrijke week!
7 gewoonten tegen pesten
De CPS-training en de gebruikte werkboeken over de 7 gewoonten bieden volgens Erik enorm veel materiaal om in het onderwijs toe te passen. Ook bij pestgedrag kun je de 7 gewoonten volgens hem goed inzetten. In het kader van gewoonte 1: ’Wees proactief’ zei hij tegen de groep: ‘Lichtpuntjes kun je zoeken, maar je kunt er ook een zijn.’ Hij maakte ze duidelijk dat je ervoor kunt kiezen om een positieve invloed te hebben. In plaats van te reageren op of mee te gaan in de negativiteit van anderen, kies je bewust voor positiviteit, om een lichtpuntje te zijn voor anderen. ‘Als je merkt dat dit in de groep aanslaat, dan voel je dat je verschil maakt en ga je met een glimlach naar huis.’
Belangrijke zaken eerst
‘Belangrijke zaken eerst’ is gewoonte 3. Deze houdt in dat je je leven leidt vanuit je waarden en doelen, en je niet laat leiden door urgentie of afleidingen. Het gaat om het maken van bewuste keuzes die op lange termijn het meeste opleveren. Dit heeft Erik zijn leerlingen uitgelegd en ze toen gevraagd om iets te plannen met een doel op het gebied van gezondheid, familie/vrienden of school. ‘Een jongen, type grote mond klein hartje, zei toen dat hij het weekend naar zijn opa en oma wilde. Daarover ontstond vervolgens het gesprek en dan gebeuren er mooie dingen in de klas en bij de leerlingen.’
Helpende gedachte?
‘Door de 7 habits of 7 gewoonten van Covey heb je andere gesprekken’, licht Marjan toe: ‘veel eerder de diepte in. Is deze gedachte helpend of niet? Dat is bijvoorbeeld een vraag die leerlingen zichzelf kunnen stellen.’ Erik noemt hierbij meteen een voorbeeld. ‘Een leerling vertelde dat hij zelf vaak negatieve gedachtes had. Zo’n ontboezeming geeft een opening voor een gesprek. En ik had ook meteen een mooie oefening paraat: zeg elke dag in de spiegel drie aardige dingen over jezelf. Zonder de 7 gewoonten had ik hier geen handvaten voor gehad.’
Nadenken over keuzes en waar je invloed op hebt
Marjan denkt dat leerlingen vooral ook onbewust veel oppikken van de 7 gewoonten. ‘Als je leerlingen zou vragen: leer je over de 7 habits van Covey op school? Dan zal een deel daar misschien nee op antwoorden. Maar belangrijker vind ik het antwoord op de vraag: leer je hier op school nadenken over je keuzes, over waar je wel iets aan kunt doen en waar niet? Ik denk dat er dan een stuk meer zullen zeggen: ja, dat leer ik!’
Meer weten?
Wil je meer weten over werken met de 7 gewoonten in je (mentor)les? Kijk dan bij de training Werken met de 7 gewoonten in het mentoraat en vakprojecten-vo of bij andere trainingen over de 7 gewoonten in de CPS-Academie. Meer informatie over de 7 gewoonten vind je ook op onze website. Of neem contact op met mij. Mijn gegevens vind je hieronder.
*Dit werkboek is speciaal gemaakt voor de CPS-training gericht op werken met de 7 gewoonten in mentorlessen. Het is mede gebaseerd op ‘7 eigenschappen die jou succesvol maken’, van Sean Covey; de tienerversie van het boek van zijn vader. Je ontvangt het werkboek bij de genoemde CPS-training. Het boek is niet los van de training te koop.