Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Guido van den Brink

Berichten van "Guido van den Brink"

  1. Dilemma voor de schoolcoach: adviseren of coachen?

    1 december 2020 om 11:04 - door Guido van den Brink - 0 reacties

    Het is één van de meest terugkerende vragen in Module 1-Basisvaardigheden van de CPS-Opleiding tot Schoolcoach: “Hoe blijf ik in mijn coachende rol als een leraar die ik coach om advies vraagt? Soms wil de schoolcoach zelf graag een advies geven, maar adviseren is echter geen coachen. In deze blog geef ik drie manieren om een advies op een coachende manier in te zetten.

    Lees meer over "Dilemma voor de schoolcoach: adviseren of coachen?"

  2. Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…

    8 april 2019 om 11:04 - door Guido van den Brink, Linda Odenthal - 0 reacties

    19 Docenten van het Oosterlicht College Nieuwegein en Vianen hebben de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het opleidingstraject “Docenten met Ambitie”. In dit blog lees je hoe de school dat heeft opgezet, wat zij geleerd hebben en wat de opbrengsten voor zowel de deelnemers als de school zijn.

    Lees meer over "Hoe je als schoolleider docenten met ambitie laat professionaliseren…"

  3. 3 tips voor een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksectievoorzitters

    2 oktober 2018 om 10:00 - door Guido van den Brink - 0 reacties

    Ik geloof er sterk in dat binnen scholen het geheel meer kan, of sterker nog, móét zijn dan de som der delen. Een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksecties en hun gedeeld leiderschap is mijns inziens dan ook de sleutel tot het realiseren van de ambities. In dit blog geef ik beiden, schoolleiders en vaksecties, drie eenvoudige handvatten om elkaar en het onderwijs te versterken.

    Lees meer over "3 tips voor een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksectievoorzitters"

  4. Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders

    29 mei 2017 om 16:33 - door Guido van den Brink - 0 reacties

    Heel wat scholen die meer grip willen krijgen op de kwaliteit van de les, werken inmiddels met de LesobservatieApp. Een online tool waarin belangrijke kwaliteitsindicatoren vertaald zijn naar vragen over concreet en waarneembaar gedrag en het effect hiervan op leerlingen. Als teamleider observeer en waardeer je hiermee gedrag tijdens de les. De resultaten zijn direct inzichtelijk en kun je desgewenst na de les met de betreffende docent bespreken. Handig dus. Maar hoe kun je met die resultaten een docent nou echt verder laten groeien in zijn vak? In dit blog geef ik vier tips.

    Lees meer over "Van lesobservaties naar ontwikkeling: 4 tips voor teamleiders"

Zoek in de website