Sluiten

Zoeken in de website

5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken

Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.

Wheeldecide

Breng spanning in je les met je eigen Rad van Avontuur. Zet er bijvoorbeeld de namen van je leerlingen in en geef een draai aan het wiel om te bepalen welke leerling het antwoord op de vraag moet geven. Het is ook leuk om er vragen in te zetten die je leerlingen om de beurt (in groepjes) moeten beantwoorden. Voor de Moderne Vreemde Talen is het bijvoorbeeld een leuke tool voor woordenschat of grammatica. Mogelijkheden genoeg. -> www.wheeldecide.com


Online-stopwatch

Ontzettend veel leuke stopwatches om online te bedienen of te downloaden op je computer. Zelf ben ik erg enthousiast over de vuurpijltimer.
-> online-stopwatch.com





Groepjesmaker/Maatjesmaker

groepjesmaker.jpgPlak de namen van je leerlingen erin, geef aan hoeveel groepjes je wilt maken en voilà, de Groepjesmaker maakt de groepjes voor je. Geen discussies meer en een leuke manier om tot verrassende groepjes te komen. -> groepjesmaker


Mentimeter

Zet de smartphone van je leerlingen eens in als stemkastje. In Mentimeter kun je vragen of stellingen invoeren en wat antwoordmogelijkheden. Met hun smartphone (tablet of laptop kan natuurlijk ook) kunnen je leerlingen vervolgens hun stem uit brengen. De antwoorden verschijnen direct op je scherm in de vorm van een grafiek. Inloggen is niet nodig en je kunt kiezen uit verschillende vraagtypes. Hoe groter de tekst, hoe vaker dat woord is gekozen. -> www.mentimeter.com


Socrative

Met Socrative kun je eenvoudig digitale quizjes maken. Het is zelfs mogelijk leerlingen in teams tegen elkaar te laten strijden (Space Race). Leerlingen geven direct antwoord op de quizvragen via hun mobiel, laptop of tablet. Als docent zie je meteen wie wat begrijpt, dus het is ook een mooie tool om verschillen tussen je leerlingen inzichtelijk te maken en te leren waar je nog extra aandacht aan moet besteden in je lessen -> www.socrative.com en als app beschikbaar voor tablets


Welke tip heb jij?

Hoe zet jij deze tools in? Of heb je een andere favoriet die ook gratis is? Leuk als je ze met ons wilt delen.

Reacties

  1. Ben Buitenhuis Ben Buitenhuis - 11 maart 2017

    Plickers.com. Op mijn school hebben we nog niet voldoende mobiele devices voor iedere leerling. Met Plickers krijgen alle leerlingen een papieren kaart met een soort QR code. Op het digibord verschijnt een meerkeuze vraag. De keerlingen houden hun kaart met het goede antwoord A,B,C of D naar biven en ik scan met de app op mijn eigen mobiel de antwoorden. Ik zie direct wie het goed of fout heeft en geef gerichte feedback (met leerwaarde, uiteraard). De leerlingen zijn heel enthousiast. Ik gebruik het regelmatig bij wereldoriëntatie. Het is even een klus om de vragen te verzinnen, maar het is een hele fijne manier om te controleren if kennis is blijven hangen en om te herhalen. O ja, Plickers is gratis!

  2. Meike Meike - 12 maart 2017

    Goede tip Ben, dank je! Ik werk zelf ook graag met Plickers.

Plaats een reactie

Over de auteur

Meike Berben 2023.png

Meike Berben

Meike is adviseur en trainer bij CPS en expert op het gebied van didactiek, differentiëren, formatief handelen en ict in de les. Zij is ook auteur van de boeken Differentiëren is te leren en Formatief handelen in de les.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan