Sluiten

Zoeken in de website

Hoe stimuleer je de mondelinge taalvaardigheid van je leerlingen in het po?

Hoe stimuleer je de mondelinge taalvaardigheid van je leerlingen in het po?

Blog 7 - Oracy
Mondelinge taalvaardigheid is ontzettend belangrijk: voor het leren lezen en schrijven, maar ook om te leren je te uiten, begrepen te worden en anderen te begrijpen. Natuurlijk praat ik veel met kinderen, heb ik groepsgesprekken en gebruik ik denksleutels om gesprekken met de (kleuter)klas te voeren. Maar wat de opbrengsten hiervan zijn, kan ik eigenlijk ook niet benoemen. Hoe ik dit kon veranderen, in mijn toch al overvolle lesagenda, was mij tot voor kort onduidelijk. Maar laatst ontdekte ik dat het voor de hand liggender én makkelijker is dan ik altijd had gedacht.

Buitenschoolse kennisbronnen

Het is een donderdagmiddag. In de pauze voer ik een gesprek met een collega over de leerlingen uit onze klassen. Wij hebben het erover dat wij eigenlijk niet goed weten wat de buitenschoolse kennisbronnen van onze leerlingen zijn, terwijl wij deze wel graag willen integreren in onze lessen. Want zo kunnen we de betrokkenheid van onze leerlingen bij hun school en het leren bevorderen. Wij brainstormen wat en na schooltijd praten we verder en werken we lesideeën uit.

Al snel komen wij op het idee: breng je eigen buurt in kaart en geef hierover een presentatie. De opdracht hierbij is dat kinderen met drie foto’s hun eigen buurt, de omgeving van hun huis, de mensen en dingen in kaart brengen. We vragen ze om met de foto’s een poster te maken van hun buurt.

Leerdoelen bij de bij fotoposter

Bij het opstellen van de leerdoelen benoemen wij naast de ontwikkeling van wereldoriëntatie en digitale vaardigheden, ook de leerdoelen uit het fysieke domein van het Oracy raamwerk: een leerlijn ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Cambridge. Zo willen wij dat leerlingen tijdens deze lessenreeks leren hoe ze een presentatie moeten houden en hoe ze hierbij hun publiek betrokken kunnen houden. Omdat de leerdoelen met betrekking tot digitale vaardigheden voor de kleuters te hoog gegrepen zijn, besluiten we van de opdracht voor de kleuters een samenwerkingsopdracht te maken. De leerlingen uit groep vijf, zullen naast een eigen poster, ook de kleuters gaan helpen bij het maken van een poster. 

Leerlingen oefenen met alle Oracy-domeinen

Op het moment dat we brainstormen over lesideeën, realiseer ik mij dat alle domeinen uit het raamwerk van Oracy verwerkt zitten in de lessen. Want de leerlingen bespreken met elkaar hoe de poster eruit moet zien, ze stellen (kritische) vragen aan elkaar én ze leren ze hun gesprek af te stemmen op hun doelgroep.

Mijn grote leeropbrengst van dit project is dan ook dat ik tot inzicht ben gekomen dat het in mijn les integreren van de vier Oracy-domeinen – fysiek, linguïstisch, cognitief en sociaal-emotioneel – veel eenvoudiger is dan dat ik altijd heb gedacht. En ik moet toegeven, dat smaakt naar meer!


Wij jij ook weten hoe je mondelinge taalvaardigheid kan integreren in je dagelijkse lespraktijk, neem dan contact op met Naomi Baggelaar

 

Plaats een reactie

Over de auteur

Naomi Baggelaar website.jpg

Naomi Baggelaar

Naomi Baggelaar is adviseur en trainer bij CPS. Zij is onder andere gespecialiseerd in fonemisch bewustzijn, jonge kind didactiek/pedagogiek, onderzoekend en ontwerpend leren, leerkracht-leerling interacties en in taal en interactie.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan