
Met meer zelfvertrouwen en theoretische basis dyslexiespecialist
Vanuit het team is Marjan degene die de orthopedagoog ondersteunt bij de zorg voor leerlingen met dyslexie. “Ik coördineer de signalering en eventueel verdere toetsing en help leerlingen...

Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?
Je hebt een aantal leerlingen in de klas die uitgedaagd willen worden. Het is goed dat je oog hebt voor deze groep leerlingen. Want je steekt bij het differentiëren gemakkelijk de meeste energ...

Efficiënt differentiëren
Hoe zorg je ervoor dat de tijd om jouw les voor te bereiden niet te lang wordt als je wil differentiëren? Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus g...

Drie tips voor een goed begin met differentiëren
Laten we beginnen door te zeggen dat differentiëren een behoorlijke investering van je eist. Differentiëren doe je er niet zomaar even bij, en al helemaal niet in een grote klas. Een gedi...

Starten met differentiëren
Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus goed wat voor jou op dit moment haalbaar is. Begin klein en bouw langzaam op. Kijk ook creatief hoe je tijd kunt...

Hoe stimuleer je de mondelinge taalvaardigheid van je leerlingen in het po?
Blog 7 - OracyMondelinge taalvaardigheid is ontzettend belangrijk: voor het leren lezen en schrijven, maar ook om te leren je te uiten, begrepen te worden en anderen te begrijpen. Natuurlijk praat ...

Hoe de leerlingen van de Jan Ligthartschool steeds meer eigen verantwoordelijkheid nemen
De Jan Ligthartschool in Woudenberg is een Leader in Me school. Waarom hebben ze voor Leader in Me gekozen, en wat levert hen dat op? We gingen langs op de school en maakten daar samen met de ...

Gewenst: kop en staart
Blog 4 - OracyJe kent het wel: een leerling met een veel te lange spreekbeurt waar geen kop of staart aan zit, een ander die tijdens zijn voordracht steeds afgeleid is of een leerling die tijdens e...

Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!
Onlangs werd Nationaal Programma Onderwijs gelanceerd. Scholen zijn bezig zijn met het in kaart brengen van de impact van corona en werken aan herstel. Duidelijk is dat ook het lees- en taalonderwi...

Toetsbeleid in crisistijd
De coronacrisis houdt scholen nu al een jaar in de overlevingsstand. Hoe zorg je voor de uitvoering van beleid in de huidige uitzonderlijke situatie? Hoe maak je de omslag van crisisbeleid naar cri...