Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door CPS

Berichten van "CPS"

  1. Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!

    20 april 2021 om 09:59 - door CPS - 0 reacties

    Onlangs werd Nationaal Programma Onderwijs gelanceerd. Scholen zijn bezig zijn met het in kaart brengen van de impact van corona en werken aan herstel. Duidelijk is dat ook het lees- en taalonderwijs de nodige aandacht zal moeten krijgen. Wellicht is het nu ook een goed moment om dit lees- en taalonderwijs anders aan te pakken. De thematische leesaanpak is een beproefde werkwijze die leerlingen motiveert en waarmee ze ook écht leren lezen. Deze leesaanpak versterkt aantoonbaar de positieve leesbeleving en biedt daarbij meteen mogelijkheden om vaardigheidsonderwijs te integreren. Dit vraagt wel een goede inbedding binnen de doorlopende leeslijn bij de vreemde taal én integratie met de andere vaardigheidsdomeinen. 

    Lees meer over "Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!"

  2. Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI.

    7 september 2020 om 14:08 - door CPS - 0 reacties

    Leerlingen die zich onderdompelen in een wereld waarbinnen zij, geactiveerd door geprikkelde nieuwsgierigheid, kennis opdoen en tegelijkertijd werken aan hun taalvaardigheid. Idealistisch? Niet volgens Concept-Orientated Reading Instruction, beter bekend onder de afkorting CORI. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is. 

    Lees meer over "Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI."

  3. Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken

    4 juni 2018 om 16:16 - door CPS - 0 reacties

    Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.

    Lees meer over "Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken"

  4. De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen

    29 mei 2018 om 08:30 - door CPS - 0 reacties

    Dit kabinet wil initiatieven voor het starten van 10–14 scholen de ruimte geven. Minister Slob maakte dat bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Nieuwe scholen kunnen instromen in de pilot. Recent sprak ik uitgebreid met een van de scholen uit de pilot om eens wat meer te vertellen over deze onderwijsinnovatie.

    Lees meer over "De pilot met 10-14 scholen wordt opengesteld voor meer scholen"

  5. Rollenspel als motor voor ontwikkeling

    16 april 2018 om 10:00 - door CPS - 5 reacties

    Als je werkt met jonge kinderen weet je dat rollenspel in hoeken van groot belang is voor hun ontwikkeling. Maar hoe doe je dat dan op een passende manier? Ik hoor in de training Rollenspel en spelbegeleiding regelmatig dat kinderen onvoldoende tot rollenspel komen als zij in de huishoek, bouwhoek of themahoek spelen. ‘Ze weten niet wat ze willen spelen, rommelen veel, rennen achter elkaar aan, nemen graag de babyrol aan of zijn de hond of poes.’ Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze het spel zo begeleiden dat er ontwikkeling plaatsvindt. 

    Lees meer over "Rollenspel als motor voor ontwikkeling"

  6. Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters

    19 februari 2018 om 16:10 - door CPS - 2 reacties

    Werk je met kleuters? Dan merk je vast dat het IGDI-model nogal eens ‘wringt’. Mijn advies is dan ook: gebruik dit directe instructiemodel in groep 1 en 2 alleen bij specifieke activiteiten. Met enkele eenvoudige aanpassingen kun je er uitstekend mee uit de voeten!

    Lees meer over "Zo werkt het IGDI-model ook bij kleuters"

  7. Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran

    7 december 2017 om 09:34 - door CPS - 2 reacties

    We weten het allemaal al jarenlang: de leraar maakt het verschil. Hoe dat er in de praktijk precies uitziet, is misschien wat minder bekend. We kunnen hierover veel leren van Dale Farran, die drie jaar lang onderzoek deed in kleutergroepen (Tennessee, VS). Welke pedagogische en didactische vaardigheden hebben de grootste impact op de ontwikkeling van kleuters, was zijn belangrijkste vraag. De meest cruciale vaardigheden – Dale Farran spreekt over de magische acht – wil ik graag met je delen.

    Lees meer over "Goed kleuteronderwijs? De magische acht van Dale Farran"

  8. Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus

    2 juni 2017 om 13:48 - door CPS - 2 reacties

    Vroegtijdig kennismaken met ouders is een van de tien succesfactoren voor ouderbetrokkenheid, aldus Mariëtte Lusse, lector Ouders aan de Hogeschool Rotterdam. Het organiseren van een startgesprek aan het begin van het schooljaar is dan ook een van de effectiefste dingen die je kunt doen om de ouderbetrokkenheid te versterken. In dit blog lees je er meer over en wat er nodig is om zelf zo’n startgesprek te organiseren.

    Lees meer over "Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus"

  9. Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…

    23 mei 2017 om 15:09 - door CPS - 0 reacties

    Pas in groep 4 wordt begrijpend lezen een onderdeel van het lesprogramma. Tenminste, dat is vaak de praktijk. Daardoor laten we in de ontwikkeling van leesbegrip een geweldige kans met een groot effect liggen. Wie in de onderbouw werkt aan begrijpend luisteren, legt een krachtige basis voor het begrijpend lezen in de bovenbouw.

    Lees meer over "Misverstand over begrijpend lezen: het start pas in groep 4…"

  10. Leerlingen motiveren: dit kun je doen

    21 maart 2017 om 16:01 - door CPS - 1 reactie

    Sommige leerlingen gaan enkel en alleen naar school, ‘omdat het moet’. Ze zien het nut niet in van de lessen en zijn er verre van enthousiast over. Kan dat ook anders? Onderzoek laat zien dat je twee dingen kunt doen om jouw leerlingen te motiveren.

    Lees meer over "Leerlingen motiveren: dit kun je doen"

Zoek in de website