Berichten van "CPS"
-
Efficiënt differentiëren
Hoe zorg je ervoor dat de tijd om jouw les voor te bereiden niet te lang wordt als je wil differentiëren? Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus goed wat voor jou op dit moment haalbaar is. Begin klein en bouw langzaam op. Kijk ook creatief hoe je tijd kunt besparen: wat moet je echt zelf doen, welke taken kun je prima neerleggen bij leerlingen zelf? Ik geef je graag wat suggesties om gedoseerd met differentiëren aan de slag te gaan.
-
Drie tips voor een goed begin met differentiëren
Laten we beginnen door te zeggen dat differentiëren een behoorlijke investering van je eist. Differentiëren doe je er niet zomaar even bij, en al helemaal niet in een grote klas. Een gedifferentieerd lestraject dat enkele weken in beslag neemt en waarbij alle leerlingen op hun beheersingsniveau, leervoorkeur en interesse werken en leren, moet zorgvuldig worden voorbereid en dat kost tijd. Maar heb je eenmaal zo’n gedifferentieerde les of lessenreeks ontworpen, dan hebben jij en je collega’s daar jaren plezier van. Maar hoe begin je?
Lees meer over "Drie tips voor een goed begin met differentiëren"
-
Een veilige leeromgeving voor elke leerling met differentiëren in de klas
"Krijgen leerlingen geen negatief zelfbeeld in een groep die meer instructie nodig heeft?” en “Ik vraag me af wat differentiëren met het groepsgevoel doet.”
Als pedagoog wil je je leerlingen een veilige omgeving aanbieden.
Je wilt geen negatieve etikettering, of de groep verdelen in sterk en zwak. Wat je wel wilt is optimaal aansluiten op verschillen in leerbehoeftes van je leerlingen, zodat ze optimaal profijt hebben van jouw les. Als je verschillende manieren van differentiatie gebruikt, voorkom je dat leerlingen steeds in hetzelfde groepje zitten.Lees meer over "Een veilige leeromgeving voor elke leerling met differentiëren in de klas"
-
Starten met differentiëren
Alle nieuwe dingen vragen extra tijd in het begin, daar ontkom je niet aan. Kijk dus goed wat voor jou op dit moment haalbaar is. Begin klein en bouw langzaam op. Kijk ook creatief hoe je tijd kunt besparen: wat moet je echt zelf doen, welke taken kun je prima neerleggen bij leerlingen zelf? We geven je graag wat suggesties om gedoseerd met differentiëren aan de slag te gaan.
-
Hoe de leerlingen van de Jan Ligthartschool steeds meer eigen verantwoordelijkheid nemen
De Jan Ligthartschool in Woudenberg is een Leader in Me school. Waarom hebben ze voor Leader in Me gekozen, en wat levert hen dat op? We gingen langs op de school en maakten daar samen met de leerlingen, leerkrachten en ouders een video.
-
Gewenst: kop en staart
Blog 4 - Oracy
Je kent het wel: een leerling met een veel te lange spreekbeurt waar geen kop of staart aan zit, een ander die tijdens zijn voordracht steeds afgeleid is of een leerling die tijdens een discussie veel te ver uitweidt. De overige leerlingen haken af, gaan kletsen en jij staat er met kromme tenen bij. Een verhaal goed opbouwen, op de tijd letten, geconcentreerd blijven: allemaal aspecten van een goede presentatie die kinderen moeten leren voor ze het kunnen. Maar hoe help je ze daarbij? -
Geef een impuls aan je leesonderwijs bij de vreemde talen met de thematische leesaanpak!
Onlangs werd Nationaal Programma Onderwijs gelanceerd. Scholen zijn bezig zijn met het in kaart brengen van de impact van corona en werken aan herstel. Duidelijk is dat ook het lees- en taalonderwijs de nodige aandacht zal moeten krijgen. Wellicht is het nu ook een goed moment om dit lees- en taalonderwijs anders aan te pakken. De thematische leesaanpak is een beproefde werkwijze die leerlingen motiveert en waarmee ze ook écht leren lezen. Deze leesaanpak versterkt aantoonbaar de positieve leesbeleving en biedt daarbij meteen mogelijkheden om vaardigheidsonderwijs te integreren. Dit vraagt wel een goede inbedding binnen de doorlopende leeslijn bij de vreemde taal én integratie met de andere vaardigheidsdomeinen.
-
Toetsbeleid in crisistijd
De coronacrisis houdt scholen nu al een jaar in de overlevingsstand. Hoe zorg je voor de uitvoering van beleid in de huidige uitzonderlijke situatie? Hoe maak je de omslag van crisisbeleid naar crisisbestendig beleid. Hoe krijg je zicht op wat er nog te doen staat?
-
Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI.
Leerlingen die zich onderdompelen in een wereld waarbinnen zij, geactiveerd door geprikkelde nieuwsgierigheid, kennis opdoen en tegelijkertijd werken aan hun taalvaardigheid. Idealistisch? Niet volgens Concept-Orientated Reading Instruction, beter bekend onder de afkorting CORI. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is.
Lees meer over "Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI."
-
Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken
Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.
Lees meer over "Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken"