Gun jezelf wat ongemak!
Een nieuwe ronde, en dus ook nieuwe kansen. Het begin van een nieuw schooljaar is toch een beetje als de feestelijkheden rondom
1 januari. We koesteren onze voornemens en zijn vol goede moed en ambities. Dit jaar gaan we het anders doen! Daarover heb je in je vakantie nagedacht en heb je besluiten genomen.
Heb je nog geen doelen gesteld, ambities geformuleerd of plannen gemaakt? Hierbij drie handreikingen die er zeker voor gaan zorgen dat je een ongemakkelijk schooljaar gaat beleven:
Handreiking 1
Zorg dat je je vasthoudt aan je planning!
Niets is handiger dan je eigen planning of de planning van de schoolleiding. Je gaat er voor zorgen dat je de planning stevig vasthoudt. Afwijkingen zijn niet toegestaan, dat levert alleen maar tijdverlies op. En het verliezen van tijd is niet best, daar hebben we namelijk al veel te weinig van! Dat je door het krampachtig vasthouden aan je agenda je spontaniteit kwijtraakt en dat je gek wordt van je to-do lijst, dat is vervelend. Het verlies van tijd is erger dan het verlies van spontaniteit! Dus niet proactief plannen maar liever van crisis naar deadline!
Handreiking 2
Doe die dingen die je als onnuttig ervaart!
Hoe vaak ben je iets aan het invullen waarvan je je afvraagt of dat werkelijk bijdraagt aan het leren van je leerlingen? Ook dit jaar ga je weer naar bijeenkomsten van het team, je schoolbestuur of je vakgroep waarbij je vooral op je telefoon zit te kijken. Neem vooral het besluit om hier niets over te zeggen. Stel je voor, dat geeft alleen maar gedoe. Dat jij, en je collega’s, hierdoor veel tijd verliezen en niet heel gemotiveerd worden dat is dan jammer. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal op jouw school. Dus vooral niet beginnen met een einddoel voor ogen!
Handreiking 3
Blijf vasthouden aan je eigen standpunt!
Hoe lang werk je hier nu al? Heb je het altijd zo gedaan? Past het niet bij jouw leerlingen? Daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Dus, blijf vooral die dingen zo doen, zoals je ze altijd al hebt gedaan. Dat is makkelijk. En moeilijk moeten we het niet maken. Dat je daardoor aan het eind van dit schooljaar net zo moe of onbevredigend bent als afgelopen jaar; gelukkig is er een vakantie om daarvan bij te komen. Dus lekker alleen in je lokaal dan samen aan het werk!
Ga voor denkruimte!
Je begrijpt hopelijk dat ik vind dat je soms je planning los moet laten, dat je alleen nuttige dingen moet doen en dat je probeert je eigen standpunten te onderzoeken. Maar daarvoor moet het eerst wat ongemakkelijk worden.
In de vakantie las ik de volgende uitspraak van Ilja Leonard Pfeijffer:
‘Ongemak zet je aan het denken, het is een voorwaarde voor een kritische zelfevaluatie van je eigen vanzelfsprekende principes en uitgangspunten.’
Als ongemakkelijkheid dus een voorwaarde is ga dan op zoek naar moed en lef om de juiste vragen te stellen. Ongemakkelijke vragen, om de ander te begrijpen en om jezelf te begrijpen, zijn die vragen die juist stilte oproepen. In de stilte ontstaat de denkruimte. Ga dit schooljaar vooral voor denkruimte! Loop eens een denkrondje rond de school, ervaar dat dit van onnuttig heel praktisch wordt en je standpunt verruimt!
Juist door na te denken, je standpunt te verruimen ontstaat energie. Je gaat met focus aan het werk, je ervaart creativiteit en plezier in het samen werken met je collega’s, je leerlingen en de ouders.
Ik wens je een ongemakkelijk schooljaar!
Inspirerende verdieping
Training: Over Onderwijskundig leiderschap
Masterclasses: Masterclasses professioneel handelen vanuit inspiratie