Spring naar mobiele navigatie

Ouderbetrokkenheid in het po

Ouderbetrokkenheid

in het basisonderwijs

Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich beter ontwikkelen als school en ouders goed samenwerken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Je wilt voorkomen dat je alleen contact hebt met ouders, als het niet goed gaat met een kind of als ze niet tevreden zijn over school. Want in die situatie loop je het risico dat ouders en school tegenover elkaar komen te staan. Terwijl je juist graag met ze samen wilt werken in het belang van het kind.
Neem contact op
ouderbetrokkenheid po.jpg

Betrokkenheid door meedenken 

Alle ouders zijn betrokken bij hun kind en willen het beste voor hem of haar. Ouders laten meedenken over wat hun kind nodig heeft, geeft de leerkracht ideeën voor de begeleidingBovendien voelen ouders zich hierdoor meer betrokken bij school dan wanneer ze  vooral te horen krijgen wat van ze verwacht wordt.

Ouders ondersteunen 

Ouders willen over het algemeen graag helpen. Maar ze weten niet altijd hoe. Daarom is het belangrijk om ze hulp te bieden bij de begeleiding van hun kind. Heeft het kind extra ondersteuning bij lezen nodig? Bied dan bijvoorbeeld leuke boeken, aansprekende opdrachten en tips. Op die manier wordt de begeleiding voor zowel ouders als kind leuker en effectiever.

Efficiënte startgesprekken 

Gerichte startgesprekken met ouders leveren meer op dan ongeleide tienminutengesprekken. Door goede afstemming met ouders kun je bepalen met welke ouders vaker en met welke ouders minder contact nodig is. En op welke wijze iedereen dat contact het prettigst vindt. Dat levert op de lange termijn goede resultaten en tijdwinst op.

Wat kan CPS voor jou betekenen? 

CPS biedt scholen allerlei handvatten om een goede samenwerking met ouders tot stand te brengen. Dat kunnen trainingen op het gebied van bijvoorbeeld gespreksvoering en startgesprekken zijn, maar ook schoolbrede trajecten en begeleiding naar het keurmerk ouderbetrokkenheid 3.0®. 

E-book

over ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs

Hoe krijgen we ouders op school? Hoe activeren we ouders om hun kind te ondersteunen?
 

Cover e-book ouderbetrokkenheid po - versie 2019.png

Lees meer over Ouderbetrokkenheid 3.0 en hoe dit:

  • - teruggrijpt op de bedoeling van ouderbetrokkenheid
    - ons helpt nadenken over de nut en noodzaak van de dingen die we doen
    - concreet is uitgewerkt in 4 basisvormen.

    Voorwoord Berthold Gunster: bekend van Omdenken.
  •     
Vul s.v.p. je gegevens in daarna kan je het e-book downloaden

Trainingen

over ouderbetrokkenheid

Blogs

over ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis: wat behouden we?

Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit. 

Verder lezen

Ouderbetrokkenheid 3.0 in de praktijk: de ervaringen van een schoolleider

“Samenwerken met ouders zit in ons DNA,” zegt Martin Kooijmans, directeur van de Prinses Julianaschool in Lieren. De school is sinds vijf jaar in het bezit van het certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0 en kwam onlangs – als eerste school in Nederland – glansrijk door de herkeuring. “Het is leerzaam en waardevol dat iemand van buiten de school kijkt naar wat we doen.”

Lees verder

Ouderbetrokkenheid: vijf tips voor effectieve startgesprekken

Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.

Verder lezen

De Ouderbetrokkenheid 3.0 scholen op de kaart

Heb je een vraag? Stel 'm aan Lotte.

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website