Ouderbetrokkenheid
in het basisonderwijs

in het basisonderwijs
Alle ouders zijn betrokken bij hun kind en willen het beste voor hem of haar. Ouders laten meedenken over wat hun kind nodig heeft, geeft de leerkracht ideeën voor de begeleiding. Bovendien voelen ouders zich hierdoor meer betrokken bij school dan wanneer ze vooral te horen krijgen wat van ze verwacht wordt.
Ouders willen over het algemeen graag helpen. Maar ze weten niet altijd hoe. Daarom is het belangrijk om ze hulp te bieden bij de begeleiding van hun kind. Heeft het kind extra ondersteuning bij lezen nodig? Bied dan bijvoorbeeld leuke boeken, aansprekende opdrachten en tips. Op die manier wordt de begeleiding voor zowel ouders als kind leuker en effectiever.
Gerichte startgesprekken met ouders leveren meer op dan ongeleide tienminutengesprekken. Door goede afstemming met ouders kun je bepalen met welke ouders vaker en met welke ouders minder contact nodig is. En op welke wijze iedereen dat contact het prettigst vindt. Dat levert op de lange termijn goede resultaten en tijdwinst op.
CPS biedt scholen allerlei handvatten om een goede samenwerking met ouders tot stand te brengen. Dat kunnen trainingen op het gebied van bijvoorbeeld gespreksvoering en startgesprekken zijn, maar ook schoolbrede trajecten en begeleiding naar het keurmerk ouderbetrokkenheid 3.0®.
over ouderbetrokkenheid
over ouderbetrokkenheid
Wat kunnen ouders thuis doen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te stimuleren? We vragen het aan Lisa Boonk, onderzoeker aan de Open Universiteit.
“Samenwerken met ouders zit in ons DNA,” zegt Martin Kooijmans, directeur van de Prinses Julianaschool in Lieren. De school is sinds vijf jaar in het bezit van het certificaat Ouderbetrokkenheid 3.0 en kwam onlangs – als eerste school in Nederland – glansrijk door de herkeuring. “Het is leerzaam en waardevol dat iemand van buiten de school kijkt naar wat we doen.”
Om ouderbetrokkenheid te stimuleren, is vroegtijdig kennismaken met ouders cruciaal. Steeds meer scholen organiseren aan het begin van het schooljaar individuele startgesprekken. Hoe geef je deze goed vorm? In dit blog geef ik handige do’s en don’ts.
over ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs