Versoepel de overgang van groep 2 naar groep 3
Van spelend naar formeel leren
Veel kleuters hebben moeite met de overgang van groep 2 naar groep 3: wég zijn de hoeken en wég is de tijd en ruimte om te spelen. Die hebben vaak plaats gemaakt voor een strakker programma en veel directe instructie door de leerkracht. Alles lijkt opeens gericht op cognitieve doelen en leren lezen. Veel kinderen missen het spel en staan daardoor minder open voor leren. Hoe zorg je voor een soepele doorgaande lijn van groep 2 naar 3?
Een doorgaande lijn bevorderen
Uit onderzoek blijkt dat van alle overgangen de overgang van groep 2 naar 3 het grootste risico geeft op het ontstaan van onderwijsachterstanden. Om dat te voorkomen is het goed om te analyseren wat je doet in deze fase van de doorgaande lijn en om te bepalen hoe je het nog beter kunt doen. In deze training leer je hoe je tegemoet komt aan de spelbehoeften van kinderen terwijl je de cruciale doelen blijft behalen.
Wat leer je?
Tijdens deze training krijg je op onderzoek gebaseerde informatie over:
- de overgang van groep 2 naar 3
- de ontwikkeling van spelend leren naar abstract en schools leren
- de ontwikkeling en van informeel naar formeel leren
- praktisch aanbod waarmee je meer tegemoetkomt aan de behoeften van kinderen
Versoepel de overgang van groep 2 naar groep 3 duurt één dagdeel en is ook heel geschikt voor tijdens een studie-ochtend of studiemiddag.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners in groepen 1 tot en met 3, bouwcoördinatoren, intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren in het basisonderwijs.
Ook interessant
Visie op ontwikkeling jonge kind
Groepsmanagement bij het jonge kind
Blog De kleine Kapitein vaart door
Blog In de ban van de kring