Zoeken in de website

Werken aan sociale vaardigheden op de basisschool met The Leader in Me

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier 7 gewoonten aanleert gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Het zijn de 7 gewoonten die we kennen van Stephen Covey, auteur van het bekroonde leiderschapsboek 'The 7 habits of highly effective people’. 

De kern van het boek: effectieve mensen hebben 7 gewoonten die de basis zijn voor hun succes. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen. 

Als exclusieve Nederlandse partner van Franklin Covey kunnen wij scholen trainen in de 7 gewoonten en begeleiden om een The Leader in Me-school te worden.

Vraag naar de presentatie of stel een vraag

De kracht van gewoonten

Het leiderschap van Covey gaat vooral over zelf-leiderschap en 7 gewoonten die je helpen dat te ontwikkelen. The Leader in Me maakt van de basisschool een speelse omgeving om maximaal te oefenen in deze gewoonten. 
Meer over de 7 gewoonten

4 unieke voordelen


1. HET WERKT VAN BINNEN NAAR BUITEN

Eerst werken aan jezelf, jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheden en jouw doelgerichtheid en dan pas kijken naar de ander en jouw relaties met anderen.

2. GEEN LESBOEK MAAR VOORBEELDGEDRAG

Het zijn de leerkrachten die de 7 gewoonten tot leven brengen. “Kijk, daar zie ik een mooi voorbeeld van gewoonte 5 ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden!’. Leerkrachten doen wat zij deden maar geven er nieuwe woorden en inhoud aan.

3. EEN GEMEENSCHAPPELIJKE, COMPACTE TAAL

Als houvast voor de hele pedagogische én didactische aanpak. 

4. EEN PROCES BINNEN DE PRAKTIJK VAN ALLEDAG

De praktijk van alledag laat leerlingen maximaal oefenen in persoonlijk leiderschap. De aandacht voor de 7 gewoonten wordt bovendien verbonden aan de andere onderwijsdoelen binnen de school.

En dat werkt!
Kinderen leren van binnenuit: niet omdat het zo moet, maar omdat het in hen is gezaaid en tot bloei gekomen. Leerkrachten groeien als mens en professional. Ouders krijgen een nieuwe boost voor hun opvoeding.

Op zoek naar een manier om te werken aan sociale vaardigheden op de basisschool.

Download het gratis e-book over The Leader in Me

Scholen in Nederland

Inmiddels zijn er meer dan 53 The Leader in Me scholen in Nederland en het worden er maandelijks meer. Zij organiseren regelmatig leiderschapsweken waar bezoekers van harte welkom zijn. Lees meer

Het boek over The Leader in Me

Een uitgebreide beschrijving voor iedereen die meer wil weten over deze pedagogische lijn voor scholen.

Verkrijgbaar in de webshop

Hoe word ik een The Leader in Me-school?

Beknopte beschrijving. 

Download het e-book

Wat vinden anderen?

Schoolleiders
‘Vanaf het begin werden kinderen en leraren aangemoedigd om hun krachten te herkennen en hun talenten te ontwikkelen – gewoon op bescheiden wijze tonen waar je trots op bent. De leraren zijn nu beter op de hoogte van elkaars mogelijkheden en die van hun leerlingen. De ouders zijn blij met de focus op positieve kenmerken. Het TLIM proces heeft veel bijgedragen aan bredere ontwikkeling van onze leerlingen, en van onze leraren.’

- Carla Luycx, Stichting Monton, voormalig directeur van OBS Atlantis, Amersfoort 

Leerkrachten
"Het schooljaar is weer gestart! Met alle leerlingen van groep 8 heb ik individueel een gesprekje. "Vertel, wat ga je doen in groep 8, wat is je plan voor dit schooljaar?". De prachtige antwoorden bevatten als vanzelf de 7 gewoonten. De vervolgvraag is steeds: "Wat kun jij doen om dat te bereiken en wat heb je van mij nodig ?".
- Leerkracht

Kinderen nemen meer initiatief, ze zien en voelen dat dat mag. Ze snappen ook dat elke keuze (ook geen keuze) een consequentie heeft en handelen daar dus ook naar.’
- Leerkracht

Voordat ik met de zeven gewoonten begon, stelde ik veel uit, met als gevolg vaak en veel werken om werk in te halen dat was blijven liggen. Door de zeven gewoonten ben ik veel beter geworden in plannen. Gevolg: minder chaos, meer rust, minder stress, meer genieten en tijd voor leuke dingen.

- Tobias de Groot

‘Kinderen nemen hun verantwoordelijkheid over bijvoorbeeld hun eigen werk, maar ook voor de sfeer in de klas’.
- Leerkracht

Leerlingen
"Je leert er goed door werken, je leert een beetje plannen, en als je ruzie hebt dan kun je het ook oplossen want je denkt; hé wacht even, begrijp ik jou wel goed? En dan is het vaak al opgelost."
- Een leerling uit groep 6

Ervaar het zelf

Zelf (of als team) aan de slag met de 7 gewoonten kan natuurlijk ook.  

Training: 7 Habits
Training: Timemanagement volgens Covey

Bekijk de trainingen

Populaire blogs

Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid?

Veel scholen zoeken een goede werkwijze in het kader van “de ontwikkeling van sociale vaardigheden". In een serie van 3 blogs beschrijft Anne Arink hoe zij als schoolleider zocht naar een goede methode en hoe ze uiteindelijk tot haar keuze kwam. 

Lees het blog

Alle blogs hierover

 

Leiderschap? Zo maak je er (7) gewoonten van

Vanaf de start van dit schooljaar werken het kindcentrum en openbare basisschool Adriaan van den Ende in Warnsveld met 'The Leader in Me'. Het voorbeeldgedrag van de leerkrachten staat hierbij centraal. Hoe dat in de praktijk werkt en of het ook voor de allerkleinsten werkt, vragen we aan pedagogisch medewerker Ilse Ezerman en groepsleerkracht Ingrid Bol.

Lees het blog

 

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies